باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-231      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ شهريور تعداد بازدید : 953
وقتی قلبتان از شما پیرتر می شود...
تا به حال چیزی درباره سن قلب شنیده اید؟ آیا می دانستید که ممکن است سن قلب شما از سن واقعی تان بیشتر باشد؟ سن قلب اما بر اساس عوامل ریسکی مانند فشار خون ، دوره زمانی که فرد سیگار کشیده ، دیابت و همچنین کلسترول خون سنجیده می شود.

تا به حال چیزی درباره سن قلب شنیده اید؟ آیا می دانستید که ممکن است سن قلب شما از سن واقعی تان بیشتر باشد؟

سن قلب اما بر اساس عوامل ریسکی مانند فشار خون ، دوره زمانی که فرد سیگار کشیده ، دیابت و همچنین کلسترول خون سنجیده می شود.

به طور مثال طبق تحقیقات مقامات بهداشتی فدرال ، در جامعه امریکا ، سه نفر از هر چهار بزرگسال ، سن قلبی به مراتب بالاتر از سن واقعی خودشان دارند که همین موضوع به خودی خود خطر حمله ها یا سکته های قلبی را در آنها بالا می برد.

به طور کلی ایده سن قلب از ارتباط بین ریسک مرگ افراد از سکته ها و حمله های قلبی نشات گرفته است و هدف این بوده که چطور می توان این ریسک را به حداقل کاهش داد.

در همین راست پزشکان می توانند با تشخیص ریسک ابتلا به این مشکلات ، نوع درمان را هم پیدا کنند و در نهایت بیمار را ترغیب نمایند تا عادات زندگی سالم تری را برای خود برنامه ریزی کنند.

دکتر تام فرایدن ، مدیر مراکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده امریکا در این باره توضیحات بیشتری می دهد:

"ممکن است یک خانم 53 ساله با سن قلبی 75 سال رو به رو شود. دقیقا هم به این دلیل که او سیگار می شود و روی فشار خون بالایش هیچ کنترلی ندارد. یا اینکه یک مرد 45 ساله ناگهان سن قلب خود را 30 سال بزرگتر از سن واقعی اش پیدا می کند که این هم می تواند به دلیل درمان نکردن فشار خون ، سیگار کشیدن و دیابت باشد. در چنین مواردی ، اطلاع از سن قلب می تواند به منزله یک تلنگر جدی برای اهمیت دادن به سلامتی باشد."

بدون شک اولین سوالی که برای همه در این مورد پیش می آید این اس که چطور می توانند سن قلب خود را با سن واقعی شان برابر کنند.

راه حل اصلا دشوار نیست. مراقبت از میزان فشار خون و کلسترول به همراه کنترل وزن که البته همگی فعالیت های فیزیکی را می طلبد در کنار ترک سیگار ، همگی می توانند کمک کنند تا قلب شما هم به سن طبیعی خودش که همان سن واقعی شماست برگردد.

به عقیده دکتر فرایدن برای بازگشت هیچوقت دیر نیست. او معتقد است حتی فردی که 50 سال است سیگار می کشد می تواند با ترک آن ، 14 سال سن قلب خود را کمتر کند.

با این اوصاف اگر به خودتان و خانواده تان اهمیت می دهید و می خواهید یک زندگی سالم به دور از خطر مرگ به دلیل حمله های قلبی داشته باشید از همین حالا برنامه های زندگی تان را تغییر دهید و برای یک زندگی سالم برنامه ریزی کنید.

منبع:webmd.com