باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2321      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ شنبه ۱۶ مرداد تعداد بازدید : 888
تنش در روابط واشنگتن-آنکارا ؛ آمریکا گولن را تحویل ترکیه نمی‌دهد
گويي مذاكره ژنرال «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، با نخست‌وزير تركيه، نتوانست دولت آنكارا را براي بازگرداندن روابط دوجانبه بين دو كشور به حالت عادي و استفاده از پايگاه نظامي «اینجرلیک» راضي كند و دولت تركيه همچنان به استرداد «فتح‌الله گولن»، واعظ در تبعيد در آمريكا، اصرار دارد؛‌ اصراري كه اگرچه ازسوی كاخ سفيد پيوسته ناديده گرفته مي‌شود، اما باعث شده تا «جان كري»، وزير خارجه آمريكا، را به عنوان دومين مقام ارشد آمريكايي بعد از كودتاي 15 جولای راهي آنكارا كند.

گويي مذاكره ژنرال «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، با «بن‌علي يیلدريم»، نخست‌وزير تركيه، نتوانست دولت آنكارا را براي بازگرداندن روابط دوجانبه بين دو كشور به حالت عادي و استفاده از پايگاه نظامي «اینجرلیک» راضي كند و دولت تركيه همچنان به استرداد «فتح‌الله گولن»، واعظ در تبعيد در آمريكا، اصرار دارد؛‌ اصراري كه اگرچه ازسوی كاخ سفيد پيوسته ناديده گرفته مي‌شود، اما باعث شده تا «جان كري»، وزير خارجه آمريكا، را به عنوان دومين مقام ارشد آمريكايي بعد از كودتاي 15 جولای راهي آنكارا كند.

 

 وزیر خارجه آمریکا برای التیام زخمی که کودتای نافرجام 15 جولای بر چهره رابطه واشنگتن-آنکارا گذاشته است، اواخر ماه میلادی به ترکیه خواهد رفت. خبر سفر جان کری به آنکارا در حالی اعلام می‌شود که اواسط هفته گذشته، «رجب طیب اردوغان» ،رئیس‌جمهوری ترکیه، غرب را متهم به حمایت از تروریسم و کودتا کرد. او در سخنان خود گفت: پس از کودتای نافرجام، هیچ نماینده‌ای از کشورهای غربی به ترکیه نیامد. هدف مستقیم این اقدام مردم ما بودند. متأسفانه در دنیای ما برخی از رهبری این کودتا ازسوی آن فردی که در آمریکا به سر می‌برد، بی‌خبر هستند؛ درصورتی‌که همه مدارک و شواهد آن موجود است.

 


مدارك براي استرداد گولن ناكافي است
دادگاهی در استانبول ترکیه پنجشنبه گذشته حکم بازداشت فتح‌الله گولن را به اتهام رهبری کودتا علیه دولت این کشور صادر کرد. خبرگزاری آناتولی گزارش داده گولن در حکم صادره، به «آمریت کودتای 15 جولای» متهم شده است. در اواخر سال 2014 نیز ترکیه حکم بازداشت گولن را به اتهام «تشکیل گروه مسلح تروریستی» صادر کرده بود.اما با وجود صدور چنين حكمي در تركيه، مقامات آمريكايي باوري به صحت ادعاهاي تركيه درباره گولن ندارند.

نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» به نقل از محافل دولتی این کشور، نوشت مستندات ارائه‌شده از طرف دولت ترکیه مبنی بر مشارکت فتح‌الله گولن، در کودتای اخیر ترکیه، تاکنون نتوانسته است مقامات دولت آمریکا را برای استرداد او به ترکیه قانع کند. ییلديریم، سه‌شنبه گذشته در پارلمان این کشور گفته بود چهار پرونده درباره گولن برای مقامات آمریکایی ارسال شده که شواهد رهبری کودتای اخیر ازسوی او را مستند می‌کنند.اين نشريه مي نويسد درباره استرداد گولن گفت‌وگوهای محرمانه‌ای میان مقامات آمریکا و ترکیه انجام شده است. گفته می‌شود این گفت‌وگوها تاکنون نتیجه‌ای نداشته‌اند و این احتمال می‌رود تا «چندین ماه دیگر» ادامه یابند.


در مطلب «وال‌استریت ژورنال» به نقل از مسئولان مذاکره‌کننده آمریکایی، آمده است هرچه مقامات دولتی ترکیه و از جمله رجب طیب اردوغان و بن‌علی ییلدریم بکوشند فتح‌الله گولن، رهبر جنبش اسلام‌گرای «خدمت»، را رهبر کودتای اخیر ترکیه معرفی کنند، احتمال استرداد او به ترکیه کمتر می‌شود.گفته می‌شود مسئولان مذاکره‌کننده آمریکایی بر این نظرند که شیوه برخورد اردوغان با مخالفان خود پس از کودتا اعتماد به اسناد ارائه‌شده را کم‌رنگ می‌کند. همچنین ادعای مطرح‌شده از سوی دولت ترکیه مبنی‌بر رهبری کودتا ازسوی گولن، نشان‌دهنده این امر است که در صورت استرداد گولن امکان محاکمه عادلانه او کاهش می‌یابد.

 

 

گولن: رفتار اردوغان به مرز جنون رسیده است

فتح‌الله گولن شخصا هرگونه اتهام مشارکت در کودتای نظامی اخیر را رد کرده است. او می‌گوید: «من هیچ ارتباطی با کودتا ندارم. رفتار اردوغان به مرز جنون رسیده است. من بارها گفته‌ام مخالف به‌کارگیری هرنوع خشونت برای مقاصد سیاسی هستم. من طرفدار دموکراسی در ترکیه هستم و کودتای نظامی را رد می‌کنم». گولن بر این نظر است که اردوغان به یک «مستبد» تبدیل شده و «به شدت تشنه قدرت» است: «اردوغان از یک قشر فقیر جامعه برخاسته و حالا در کاخ‌ها زندگی می‌کند. موفقیت و قدرت، او را فاسد کرده و این نوعی نابودی است».

اين در حالي است كه در ترکیه حزب حاکم «عدالت و توسعه» دستور تصفیه درونی اعضای این حزب را که مظنون به ارتباط با فتح الله گولن هستند، داده است. به گفته خبرگزاری آناتولی ترکیه، این حزب در دستورالعملی از همه شعبه‌هایش خواسته فورا اقدامات لازم را برای تصفیه کسانی که با آقای گولن مرتبط هستند، انجام دهند. رجب طیب اردوغان همچنین از دولت خواسته اقداماتی را علیه بازرگانان مرتبط با فتح‌الله گولن اتخاذ کنند. به گفته تحليلگران، تصمیم نهایی درباره استرداد گولن را درنهایت باید جان کری، وزیر خارجه آمریکا، بگیرد؛ كسي كه اكنون در نظر دارد براي بازگرداندن اوضاع حداقل به شرايط پيش از كودتا، به ديدار اردوغان برود.

 

منبع: شرق