باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2328      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۷ مرداد تعداد بازدید : 684
لوزانو: می‌توانیم جزو 4 تیم پایانی المپیک باشیم
انتظارها برای حضور والیبال ایران در بازی‌های المپیک بالاخره فردا به پایان می‌رسد. انتظاری که گرچه 52 سال طول کشید اما با شیرینی خاصی تحقق یافت. نسل طلایی والیبال کشورمان در حالی برای نخستین‌بار جواز حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا را به دست آورد که در مسابقات انتخابی ژاپن در رقابت با هشت تیم برتر آسیا و جهان، به‌عنوان تیم دوم مسابقات به این مهم رسید.

انتظارها برای حضور والیبال ایران در بازی‌های المپیک بالاخره فردا به پایان می‌رسد. انتظاری که گرچه 52 سال طول کشید اما با شیرینی خاصی تحقق یافت. نسل طلایی والیبال کشورمان در حالی برای نخستین‌بار جواز حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا را به دست آورد که در مسابقات انتخابی ژاپن در رقابت با هشت تیم برتر آسیا و جهان، به‌عنوان تیم دوم مسابقات به این مهم رسید.

 

شاگردان رائول لوزانو حالا بعد از پشت‌سرگذاشتن روزهای سخت و طاقت‌فرسا باید به مصاف بزرگانی از والیبال جهان بروند که به‌مراتب تجربه و رزومه بهتری نسبت به تیم ملی والیبال ایران در بازی‌های المپیک دارند. لهستان، روسیه، آرژانتین، کوبا و مصر پنج تیمی هستند که ایران در المپیک ریو با آنها هم‌گروه شده است.ایران دوشنبه صبح در اولین دیدار خود باید به مصاف آرژانتین برود؛ تقابل با تیم خولیو ولاسکو، سرمربی پیشین تیم ملی کشورمان که به‌خوبی با تکنیک و تاکتیک شاگردان سابقش آشنایی دارد.

 


 تیم ملی والیبال آرژانتین عنوان سومی المپیک 1988 را در کارنامه دارد و برای هفتمین‌بار است که حضور در بازی‌های المپیک یعنی المپیک 2016 ریو را تجربه می‌کند. بازی دوم مردان والیبال کشورمان روز 19 مرداد با لهستان است. تیمی که نهمین حضور خود در المپیک را تجربه می‌کند. مدال طلای المپیک 1976 بهترین عنوان لهستانی‌ها در بازی‌های المپیک است. 


دیدار سوم 21 مرداد با مردان والیبال کوباست. کوبایی‌ها در حالی در سال 2016 هفتمین حضور خود را در المپیک تجربه می‌کنند که در سال 1976 مدال برنز این بازی‌ها را بر گردن آویختند. دیدار چهارم مقابل مصر است. این تیم امسال پنجمین حضور خود را در المپیک تجربه می‌کند. بهترین عنوان کسب‌شده مصری‌ها مقام دهمی المپیک 1984 است؛ و اما آخرین دیدار با تیم ملی روسیه پرافتخارترین تیم والیبال بازی‌های المپیک است. تیمی که داستانی متفاوت با سایر تیم‌ها دارد. ملی‌پوشان این کشور 12 دوره تجربه حضور در المپیک دارند که شش دوره با نام اتحاد جماهیر شوروی، پنج دوره با نام روسیه و یک دوره هم با نام (المپیک) سال 1992 شرکت کردند.


 روس‌ها فقط در سال 1984 در رقابت‌های والیبال مردان حضور نداشتند. روس‌ها 9 مدال طلا، نقره و برنز والیبال مردان را در 13 دوره حضور خود به دست آوردند که سه طلا، دو نقره و یک برنز با نام اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده است و یک طلا، یک نقره و دو برنز را با نام روسیه به دست آوردند. 

 

 

لوزانو: می‌توانیم جزء 4 تیم پایانی المپیک باشیم

 


تیم ملی والیبال ایران در حالی جزء 12 تیم برتر این دوره از بازی‌های المپیک قرار گرفته که تا به حال این میدان بزرگ را تجربه نکرده است.  برزیل، ایتالیا، آمریکا، کانادا، فرانسه و مکزیک شش تیم طرف مقابل هستند که آنها نیز تا پیش از این المپیکی شده‌اند. برزیل در 14 دوره این بازی‌ها حضور داشته است. 


ایتالیا و آمریکا امسال برای یازدهمین حضور خود آماده شده‌اند، کانادا و فرانسه چهارمین دوره حضور در المپیک را تجربه می‌کنند و مکزیک برای دومین‌بار در این رقابت‌ها شرکت می‌کند؛ اما سابقه حضور زیاد تمامی این تیم‌ها در بازی‌های المپیک موردی نیست که تیم ملی ایران از آن ترس و واهمه‌ای داشته باشد.

رائول لوزانو، سرمربی آرژانتینی تیم ملی کشورمان آن‌قدر به شاگردانش خوش‌بین است که می‌گوید می‌توانند در جمع چهار تیم پایانی مسابقات قرار بگیرند. او دیروز در نشست خبری‌اش گفت: «برای نخستین‌بار است که ایران در المپیک بازی می‎کند. به همین دلیل این موضوع برای ما خیلی مهم است.  این حضور برای من هم بسیار خاص است چراکه من از آمریکای لاتین هستم و به اینجا در آمریکای جنوبی آمده‎ام. درخصوص شانس‎های کسب عنوان قهرمانی هم باید بگویم که تیم‎های زیادی برای کسب مدال طلا در اینجا حضور دارند و ما هم می‎توانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم و در بین چهار تیم پایانی مسابقات قرار بگیریم».

 

خولیو ولاسکو، پرافتخار‌ترین مربی والیبال دنیا که فردا مصاف حساسی با تیم ایران و البته لوزانو همکار هم‌ملیت خود دارد، می‌گوید: «زمان تاریخ والیبال در المپیک فرا رسیده است، زیرا برای اولین‌بار شاهد حضور تعداد زیادی از تیم‌ها برای فتح مدال طلا هستیم. تمام بازی‌های والیبال المپیک 2016 ریو سخت و دشوار است و هیچ نتیجه‌ای را تا آخرین لحظه نمی‌توان پیش‌بینی‌ کرد. هدف اول آرژانتین صعود به جمع چهار تیم برتر است».

 


والیبال تحت ‌تأثیر سرمای برزیل

 

مسابقات والیبال المپیک 2016 ریو از فردا در سالن «ماراکانازینیو» شهر ریودوژانیرو آغاز می‌شود اما شرایط این سالن چندان برای برگزاری بازی مناسب نیست. گفته می‌شود، سیستم سرمایشی این سالن به قدری قوی است که سرمای هوا روی مسیر حرکت توپ تأثیر می‌گذارد. اولین‌بار، بازیکنان تیم ملی لهستان به این موضوع اشاره کردند اما حالا بازیکنان تیم میزبان هم به این مسئله واکنش نشان داد‌ه‌اند. رسانه‌های لهستانی در این مورد نوشتند: سرمای هوا در سالن‌های بدن‌سازی ریو در حد انجماد است ولی این مشکل اساسی نیست.


 سرمای هوای بیش‌ازحد و جریان باد در سالن تمرین و مسابقات باعث می‌شود پاسورها نتوانند توپ را به نقطه دلخواه خود برسانند. استفان آنتیگا، سرمربی تیم ملی والیبال لهستان می‌گوید: تمرین در سالن ریو کار آسانی نیست چون توپ کمی عجیب حرکت می‌کند، البته این شرایط برای همه تیم‌ها یکسان است. ویلیام آرژونا، پاسور تیم ملی برزیل هم به این قضیه معترض است: «سالن تمرین و بدن‌سازی خیلی زیباست ولی سیستم سرمایشی قدرتمندی دارد. این موضوع روی مسیر حرکت توپ تأثیر می‌گذارد. فکر می‌کنم بازیکنان والیبال ساحلی با این شرایط بیشتر آشنا باشند!».

 

 

منبع: شرق