باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2339      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۹ مرداد تعداد بازدید : 661
4 خصلت شریک زندگی‌تان که نمی‌توانید تغییرشان دهید
در واقع چیزی که در روابط عاطفی، بسیار توصیه می شود این است که شریک عاطفی خود را همان گونه که هست بپذیرید و به دنبال تغییر او نباشید. در واقع این امکان وجود دارد که شما بتوانید تغییراتی در طرز پوشش او به وجود آورید اما به وجود آوردن تغییرات اساسی و بزرگ در وی، برای حفظ رابطه عاطفی، چندان مناسب نیست.

 در واقع چیزی که در روابط عاطفی، بسیار توصیه می شود این است که شریک عاطفی خود را همان گونه که هست بپذیرید و به دنبال تغییر او نباشید. در واقع این امکان وجود دارد که شما بتوانید تغییراتی در طرز پوشش او به وجود آورید اما به وجود آوردن تغییرات اساسی و بزرگ در وی، برای حفظ رابطه عاطفی، چندان مناسب نیست.

 

 

دراین متن به بررسی ۴ مورد می پردازیم که غالبا با تلاش فراوان هم به سختی قابل تغییرند:

 

۱-شخصیت

p3

 

تقریبا غیر ممکن است که کسی را وا دارید که آن گونه که شما می خواهید، رفتار کند، به عبارت دیگر، انسان ها همانی هستند که هستند، بخشی از شخصیت، نیز در گرو شرایط اجتماعی است. هیچ راهی وجود ندارد که شما شریک عاطفی خود را به آن نسخه ایده آل متعالی و مورد نظر خود تبدیل کنید.

زمانی که فردی به سن ۳۰ سالگی برسد، میل باطنی وی برای تغییر به مراتب کاهش  پیدا می کند و این چیزی است که تاریخچه دانستن آن به صدها سال باز می گردد. ویلیام جیمز، روانشناس دانشگاه  هاروارد در کتاب خود با عنوان “اصول روانشناسی” که در سال ۱۸۹۰ منتشر شد، بیان کرد که شخصیت ما در جوانی شکل می گیرد، “در بیشتر ما انسان ها، با رسیدن به سن ۳۰ سالگی، شخصیت، همچون خمیری شکل گرفته می شود که هرگز تغییر پیدا نمی کند.”تحقیقات بیشتر در این باب، نشان داده است که هسته مرکزی شخصیت ما, متشکل از عناصر قوی ژنتیکی متصل با خود می باشند که در طول زندگی مان, ثابت باقی می مانند.

 

p2

 

 

۲-چگونگی روابط همسرتان با خانواده اش

parents

 

خانواده ها، خصوصا، خانواده همسرتان، ممکن است تبدیل به یک موضوع حساسیت برانگیز برای شما شود و تشبیه بدی نخواهد بود اگر بگوییم که مانند قدم زدن در فضای معدنی ای است که هر لحظه امکان یک انفجار در آن وجود دارد.

پروفسور, کارل پیلمر، از بخش توسعه نیروی انسانی دانشگاه کرنل به واشنگتن پست می گوید: “احساسی که انسان ها نسبت به خانواده هایشان دارند، عمیقا در آن ها نهادینه شده است و گره یک کروات نیست که به راحتی باز و بسته و تغییر داده شود. او می افزاید: ” اگر شریک عاطفی و خانواده شما با هم به خوبی کنار نمی آیند، به جای درگیری های مداوم بر سر این موضوع, بهتر است از هر گونه رفت و آمد غیرضروری با آنها خودداری کنید. ارتباطات خانوادگی بسیار مهم هستند اما نه به قیمت از دست رفتن رابطه عاطفی شما.”

 

 

۳-عادات

h1

 

تحقیقات بر روی روابط عاطفی این باور را بوجود آورده است که زوج هایی که عادات مشابهی دارند و یا فعالیت های مشترکی دارند، به دلیل به اشتراک گذاشتن تجربه هایشان با یکدیگر، خشنودتر از سایر زوج ها هستند و هیجان بیشتری در روابط آنها به چشم می خورد که البته داشتن سایر عادت ها، که به طور جداگانه مربوط به هر کدام از آنهاست، در مجموع به داشتن رابطه ای شاد کمک می کند. اینکه از طرف مقابل خود بخواهیم که عاداتش را کنار بگذارد یا آنها را تغییر دهد، تنها سبب کدورت و اهانت به او تلقی می شود و رابطه را به سمت و سویی نه چندان مطلوب هدایت می کند.

 

h2

 

 

۴-عقاید مذهبی

cmr-social-w900-h600-w900-h600

 

سامانثا رادمن روانپزشک، در گفتگویی با هافنگتن پست می گوید: “عقاید مذهبی، چیزی است که در درون شما نهادینه شده است. و غالبا در درون خانواده تان شکل گرفته و مدت ها باقی خواهد ماند. در مورد کسانی هم که کمتر از مذهب شان تاثیر پذیرفته اند، ممکن است در مواجهه با سایر فرهنگ های مذهبی، دچار مشکل شوند.”

 

measuring-spirituality-religion-w900-h600

 

رادمن اضافه می کند، بیشتر مسائلی که زوج ها در ارتباط با مذهب با هم دارند، ابتدا خود را نشان نمی دهد بلکه معمولا زمانی که تصمیم به بچه دار شدن دارند، ظاهر می شوند. آن دسته از مردمی که خودشان با آموزش های مذهبی رشد پیدا کرده اند، معمولا دوست دارند که به فرزندانشان هم همان آموزش ها را بدهند. حتی اگر خودشان در چنین آموزش هایی شرکت نمی کردند و اهمیت چندانی نمی دادند. رادمن می گوید: اگر شریک عاطفی شما، ناخداباور و یا لاادری باشد، حتی اگر با فردی کاملا دیندار زندگی کند، احتمال کمی وجود دارد که به دین فرد مقابل یا باور به خداوند گرایش پیدا کند.

 

 

البته موارد برشمرده بدان معنا نیست که انسان نمی تواند تغییر کند. بلکه در مواردی حتی در سنین بالا نیز می توان برخی عادات و روش های زندگی را تغییر داد اما این موارد از مسائلی هستند که علم از آنها به عنوان سخت ترین های تغییر در رابطه عاطفی نام برده است که البته تحت تاثیر فرهنگ، از سرزمینی به سرزمین دیگر تمایزهایی نیز دارد.

 

 

منبع: روزیاتو