باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2345      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۹ مرداد تعداد بازدید : 770
125مین امپراتور ژاپن درخواست کناره‌گیری از خدمت کرد
«من در حال حاضر 80 ساله هستم و خوشبختانه از وضع سلامت خوبی برخوردارم، اما از نظر تناسب اندام به تدریج در حال ضعیف شدن هستم و نگرانم که نتوانم به وظایفم به عنوان نمادی از دولت ژاپن عمل کنم.» این سخنان امپراتور آکیهیتو، پادشاه ژاپن است که در تلویزیون رسمی این کشور اعلام کرد که رفته رفته قصد دارد از سمت خود به دلیل کهولت سن کناره‌گیری کند. آنگونه که امپراتور از قانونگذاران ژاپنی خواسته است قانون را به گونه‌ای تغییر دهند تا او بتواند کناره‌گیری کند.

 

«من در حال حاضر ٨٠ ساله هستم و خوشبختانه از وضع سلامت خوبی برخوردارم، اما از نظر تناسب اندام به تدریج در حال ضعیف شدن هستم و نگرانم که نتوانم به وظایفم به عنوان نمادی از دولت ژاپن عمل کنم.» این سخنان امپراتور آکیهیتو، پادشاه ژاپن است که در تلویزیون رسمی این کشور اعلام کرد که رفته رفته قصد دارد از سمت خود به دلیل کهولت سن کناره‌گیری کند. آنگونه که امپراتور از قانونگذاران ژاپنی خواسته است قانون را به گونه‌ای تغییر دهند تا او بتواند کناره‌گیری کند.


طبق قانون خانواده سلطنتی ژاپن امپراتور باید تا زمان مرگ خود در این سمت باقی بماند و اگر ناتوانی جسمی داشته باشد جانشین او می‌تواند به عنوان نایب السلطنه با توجه به قانون اساسی عمل کند. آکیهیتو گفت: در حال حاضر نایب السلطنه برای انجام کارهای پادشاه منصوب شده است، اما تاکید کرد که نایب السلطنه امپراتور نیست و امپراتور باید تا زمان مرگ خدمت کند.


با این حال شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن پیش آن اعلام کرده بود که من فکر می‌کنم باید کاری را که می‌توانیم برای راحتی امپراتور انجام دهیم هرچه زودتر انجام دهیم. براساس گزارش‌های رسیده سخنرانی تنهای امپراتور در رادیو و تلویزیون برای سومین بار است که در تاریخ ژاپن انجام می‌شود. نخستین بار امپراتور هیروهیتو در پیامی رادیویی پس از جنگ جهانی دوم و شکست در برابر امریکا در رادیو سخن گفت. پسر او آکیهیتو در تلویزیون پس از فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال ٢٠١١ برای دومین بار سخن گفت و سخنرانی اخیر آکیهیتو سومین سخنرانی در  رادیو تلویزیون ژاپن بود.

جف کینگستون، مدیر مطالعات آسیایی در دانشگاه تمپل معتقد است که آکیهیتو در سخنرانی خود نشان داد که قانونگذاران ژاپنی تغییرات در قانون خانواده سلطنتی را آغاز کرده‌اند و این مساله او را قادر می‌سازد تا از سمت خود کناره‌گیری کند. اما ممکن است پارلمان ژاپن میلی به چنین تغییراتی نداشته باشد. کینگستون همچنین اشاره کرد که سخنرانی آکیهیتو بسیار جالب توجه بود که او به عنوان یک شهروند غم و اندوه خود را در مورد عدم توانایی برای انجام وظایف خود به عنوان نماد دولت با مردم در میان گذاشت.

آمارها حاکی از آن است که ٨٥درصد از مردم از پادشاه حمایت می‌کنند و او را صادقانه دوست دارند. اما جانشین احتمالی امپراتور پسر ٥٦سال او ناروهیتو است که می‌تواند خط سلطنت در این کشور را ادامه دهد. در حال حاضر برخی وظایف پدر را نیز او بر عهده گرفته و از ماه مه ‌امپراتور نیز به دلیل کهولت سن در انظار عمومی بسیار محدود ظاهر شده است. گفتنی است پادشاه در طول سال‌های اخیر از کاهش سلامت رنج می‌برد. او جراحی قلب داشته و درمان سرطان او را به‌شدت ضعیف کرده و حضور در سمت امپراتور را برای وی سخت کرده است. امپراتور در سخنان خود عنوان کرد که من در طول چند سال اخیر دو عمل جراحی انجام دادم و احساس می‌کنم دیگر تناسب اندام خود را به دلیل افزایش سن از دست داده‌ام. بهترین کار برای کشور، برای مردم و همچنین اعضای خانواده سلطنتی کناره‌گیری من است.

 

 

گفتنی است امپراتور و ملکه سالانه در بیش از ٢٥٠نشست و مراسم عمومی باید شرکت کنند و سالانه حدود ٧٥سفر را در داخل و خارج از ژاپن انجام دهند و اکنون بیش از ١٠٠ نشست در حال حاضر لغو شده یا ولیعهد به جای امپراتور در آن حضور پیدا می‌کند. با این وجود امپراتور به عنوان چهره‌ای تشریفاتی در ساختار دولتی ژاپن محسوب می‌شود و حضور او در هر مراسمی بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و آن‌گونه که در بودجه سالانه ژاپن تعریف شده صد میلیون دلار هزینه خانواده سلطلنتی است که دولت آن را پرداخت می‌کند.

 

منبع: اعتماد