باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2352      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۰ مرداد تعداد بازدید : 940
کنسرت کامکارها، پورناظری‌ها چکناواریان و شهرداد روحانی در جشنواره بارانا
«خوشحالم که بعد از سالیان درازی که آسمان را از موسیقی گرفته بودند بار دیگر موسیقی به زیر آسمان برمی‌گردد.» اینها بخشی از حرف‌های تهمورس پورناظری در توصیف نخستین جشنواره موسیقی «بارانا» است که در هفته پایانی مردادماه برگزار می‌شود و بخشی از درآمد‌های این جشنواره خصوصی که قرار است در شکل اجراها و تنوع با جشنواره‌های عموما دولتی موسیقی متفاوت باشد به موسسه خیریه محک اهدا خواهد شد.

 

«خوشحالم که بعد از سالیان درازی که آسمان را از موسیقی گرفته بودند بار دیگر موسیقی به زیر آسمان برمی‌گردد.» اینها بخشی از حرف‌های تهمورس پورناظری در توصیف نخستین جشنواره موسیقی «بارانا» است که در هفته پایانی مردادماه برگزار می‌شود و بخشی از درآمد‌های این جشنواره خصوصی که قرار است در شکل اجراها و تنوع با جشنواره‌های عموما دولتی موسیقی متفاوت باشد به موسسه خیریه محک اهدا خواهد شد.

 

با این حساب در طول هفت شب برگزاری این جشنواره از ٢١ تا ٢٩ مردادماه شاهد اجراهای متنوعی از موسیقی خواهیم بود. در شب اول جشنواره موسیقی بارانا، کامکارها کنسرت می‌دهند. شب دوم این جشنواره میزبان پورناظری‌ها به همراه گروه شمس است. سومین شب به اجرای گروه کامنت و داماهی اختصاص دارد. در شب‌های بعدی هم شهرداد روحانی، گروه پالت و لوریس چکناواریان روی صحنه خواهند رفت تا نخستین جشنواره موسیقی بارانا در شب پایانی شاهد اجرای مشترک سهراب پورناظری و آنتونیو ری در فضای باز کاخ نیاوران باشد.

 

 

اما جزییات بیشتر در مورد اجراهای جشنواره بارانا در نشست خبری آن‌که دوشنبه‌شب با حضور هوشنگ کامکار، آهنگساز و سرپرست گروه کامکارها، کیخسرو پورناظری، آهنگساز و سرپرست گروه شمس، شهرداد روحانی، لوریس چکناواریان و آرین کشیشی، سرپرست گروه داماهی، رضا کولغانی سرپرست کامنت و امید نعمتی، خواننده گروه پالت برگزار شد، اعلام شد.

  در ابتدای این نشست کاوه گرایلی، مشاور هنری جشنواره موسیقی «بارانا» در مورد این جشنواره و دلایل برگزاری آن حرف زد. پیش از این گفته می‌شد که نخستین جشنواره موسیقی بارانا در کاخ گلستان برگزار می‌شود اما در نهایت قرار است این جشنواره در فضای باز کاخ نیاوران برگزار شود. این اتفاقی است که به گفته گرایلی با هدف ترکیب موسیقی با فضاهای تاریخی در ایران می‌افتد. تا اینجای کار برگزاری دوره بعدی جشنواره موسیقی بارانا در بیستون به عنوان جدی‌ترین گزینه مطرح است.

 

  یکی از اهداف جشنواره موسیقی بارانا حمایت از موسسه خیریه محک است و بخشی از درآمد اجراهای آن به این موسسه اهدا می‌شود. این اتفاقی است که در این نشست بارها از آن صحبت شد. صحبت‌های هوشنگ کامکار در مورد اجرای گروه کامکارها با اشاره به همین موضوع شروع شد و این آهنگساز از دیگر هنرمندان برای شرکت در دوره‌های بعدی این جشنواره دعوت کرد.

کنسرت کامکارها در دو بخش روی صحنه خواهد رفت که در بخش نخست آثاری از او، ارسلان و پشنگ کامکار اجرا می‌شود. بخش دوم کنسرت کامکارها همچون دیگر کنسرت‌های این گروه به اجرای آثار کردی اختصاص دارد و تکنوازی‌هایی از اردوان، ارسلان و اردشیر کامکار برای این بخش در نظر گرفته شده است.

پورناظری‌ها هم در اجرای‌شان کنسرتی را روی صحنه خواهند برد که آن را چندی پیش در تالار وحدت اجرا کردند. بخش نخست اجرای پورناظری‌ها تکنوازی کیخسرو پورناظری است. او در این تک‌نوازی چند بیتی هم از مولانا می‌خواند و آیین مشکاتیان هم با سازهای کوبه‌ای او را همراهی می‌کند. سه‌نوازی کیخسرو پورناظری به همراه دو فرزندش، تهمورس و سهراب با همراهی سازهای کوبه‌ای بخش بعدی این کنسرت است. بخش پایانی این کنسرت گروه‌نوازی تنبورنوازان شمس است.

 

 

اما شهرداد روحانی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران هم قرار است در این جشنواره روی صحنه برود. روحانی در این کنسرت ساخته‌های خودش را با پیانو اجرا می‌کند. یک اجرای پنج‌نفره که توسط هارپ و دو ساز کوبه‌ای دیگر همراهی خواهد شد. 

در ادامه این نشست و بعد از صحبت‌های آراسب احمدیان، مدیرعامل موسسه خیریه «محک» درباره حضور این موسسه در این فستیوال؛ آرین کشیشی، سرپرست گروه کامنت و رضا کولغانی، خواننده گروه داماهی در مورد کنسرت مشترک‌شان در سومین شب جشنواره بارانا صحبت کردند. گروه کامنت در این جشنواره علاوه بر یک قطعه مشترک با گروه «داماهی» ١٠ قطعه دیگر را اجرا خواهد کرد. «مُردن مردانه» بر اساس شعری از ابراهیم منصفی قطعه‌ای است که این دو گروه آن را روی صحنه خواهند برد.

بعد از صحبت‌های امید نعمتی، خواننده گروه «پالت» درباره حضور این گروه در نخستین دوره جشنواره موسیقی بارانا، لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر دیگر هنرمندی است که با اجرای ساخته‌های عاشقانه‌اش در جشنواره «بارانا» حاضر است. در این اجرا میترا حجار دکلمه اشعار را بر عهده خواهد داشت و در نهایت ١٨ قطعه عاشقانه تنظیم شده برای ارکستر زهی با اشعاری از شاعران ایرانی اجرا می‌شود.

اجرای سهراب پورناظری که به خاطر مسافرت در نشست حاضر نبود به همراه آنتونیو ری به‌عنوان آخرین کنسرت روی صحنه می‌رود. اجرایی که به احتمال زیاد تکرار کنسرتی است که این دو هنرمند سال گذشته در جشنواره فجر روی صحنه بردند.

اما تهمورس پورناظری آخرین سخنران این نشست بود. او که مسوولیت اجرا و برنامه‌ریزی جشنواره بارانا را بر عهده دارد از مراحل طی شده برای برگزاری این جشنواره گفت؛ «در طول چند ماه گذشته که خود را برای برگزاری جشنواره «بارانا» آماده می‌کردیم، لطف و بزرگواری این هنرمندانِ بزرگ همیشه شامل حال ما بود و به ما دلگرمی می‌داد. حضور هنرمندان بزرگ موسیقی با دغدغه‌های موسیقی برای ما فوق‌العاده است. از طرفی حضور ما جوانان در کنار این بزرگان برای‌مان هیجان‌انگیز است.» او با اعلام اینکه بخشی از درآمدهای جشنواره به موسسه خیریه محک اهدا خواهد شد از اختصاص بخشی از این درآمد به هنرمندان موزیسینی خبر داد که با مشکلات مالی روبه‌رو هستند و در طول این سال‌ها به دلایل مختلف فراموش شده‌اند. پورناظری در نهایت با اشاره به برگزاری اجراهای جشنواره بارانا در فضای باز کاخ نیاوران هم گفت: «خوشحالم که بعد از سالیان درازی که آسمان را از موسیقی گرفته بودند باردیگر موسیقی به زیر آسمان برمی‌گردد.»