باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2398      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ مرداد تعداد بازدید : 684
معتمدآریا در مراسم بزرگداشتش: تمام ارزش ما به مهر ورزیدن است
بانوی «روسری‌آبی» سینما دیگربار ستایش شد؛ فاطمه معتمدآریا شامگاه دوشنبه 25 مرداد، در مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «حریر»، ساخته فریال بهزاد، از سوی کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم در حضور سینماگرانی همچون سیروس الوند، احترام برومند، سیامک شایقی، بهرام دهقانی و... تجلیل شد.

 

بانوی «روسری‌آبی» سینما دیگربار ستایش شد؛ فاطمه معتمدآریا شامگاه دوشنبه 25 مرداد، در مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «حریر»، ساخته فریال بهزاد، از سوی کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم در حضور سینماگرانی همچون سیروس الوند، احترام برومند، سیامک شایقی، بهرام دهقانی و... تجلیل شد.

سبدهای بزرگ گل روی سن را پوشانده بودند، دم در سالن، عکس بزرگ و مثل همیشه خندان بانوی سینما نصب شده بود و چندصد نفر از مردم و عشاق سینما آمده بودند تا بازیگری را که دوستش دارند تحسین کرده، و عشقشان را به او که برایشان خاطره‌های ماندگار ساخته ابراز کنند.

 

در بدو ورود معتمدآریا به سالن، با وجود حجم بالای درخواست برای گرفتن عکس‌های یادگاری و سلفی، او با مهر در مقابل دوربین‌ها لبخند می‌زد و با مردمی که به عشق او خودشان را به خیابان شریعتی و فرهنگ‌سرای اندیشه رسانده بودند، عکس می‌گرفت. معتمدآریا به‌دفعات در ایران و خارج از ایران تقدیر و تجلیل شده، اما شاید این مراسم تقدیر، تفاوتی ویژه با دفعات قبل داشت: خواهر بزرگ‌ترش، نسرین معتمدآریا، همراه او آمده و شاهد جشن و پاسداشتی بود که به بهانه صلح‌طلبی خواهر کوچک‌ترش برگزار می‌شد. بی‌تردید این صلح‌طلبی ریشه در تربیت خانوادگی معتمدآریا دارد و او پیش‌تر درباره‌اش گفته: «تیتر زندگی ما به‌خاطر آموزه‌های پدرم همیشه این بود: «میزان ارزش هرکسی به اندازه کمکی است که به دیگران می‌کند». من همیشه با کمک به دیگران می‌خواستم ارزش خودم را بالا ببرم و این فقط کمک به آنها نبود، درواقع به خودم کمک می‌کردم». و حالا نوبت آن رسیده بود که او در مقابل دیدگان خواهرش و در غیاب پدر و مادری که حتما از فراز آسمان‌ها به او مفتخرند، به پاس قلب بزرگی که دارد تجلیل شود.


فاطمه معتمدآریا بعد از دریافت لوح تقدیری که به بهانه سال‌ها مقاومت و ایستادگی‌اش در عرصه سینما و فرهنگ و همچنین فعالیت‌های صلح‌طلبانه‌اش به او تقدیم شد و منقش به تصویر او و نقشه ایران بود با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم تجلیل گفت: «می‌خواهم از دو نفر که اولین فیلم‌هایم را با آنها کار کردم؛ یعنی سیامک شایقی و سیروس الوند، قدردانی کنم و همچنین از بهرام دهقانی که اولین فیلم مرا مونتاژ کرد و من سینما را با دستان او آموختم».


جالب آنکه، این مراسم تجلیل بابتِ صلح‌طلبیِ معتمدآریا درست در روزهایی برگزار شد که او از سفری که بهانه‌اش صلح و دوستی بود، به دلیل طولانی‌شدن فیلم‌برداری «آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی بازماند؛ سفری به هیروشیمای ژاپن که بهانه‌اش جشنواره‌ای بود با هدف آشنایی بیشتر جهانیان با ظلم‌های دوران جنگ و به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی که مصادف شد با گردهمایی جهانی سالگرد بمباران اتمی در هیروشیمای ژاپن و حالا در یک عصر تابستان او در میان تشویق هم‌وطنانش از صلح و دوستی می‌گفت.

 

 

فریال بهزاد -کارگردان «حریر»- پیش از تقدیر از نقش‌آفرین «گیلانه» گفت: «این تقدیر امشب ما از فاطمه معتمدآریا به سبب مهری ‌است که در برابر بی‌مهری‌ها از خود بروز داده»؛ و معتمدآریا در پاسخ به این تعبیر، با بیان اینکه هرگز از «انسان‌ها» بی‌مهری ندیده، گفت: «تمام ارزش ما به مهری است که به همدیگر می‌ورزیم و اگر کسی این مهر را نمی‌بیند یا آن را دریغ می‌کند، دیگر نامش انسان نیست و باید به حالش حسرت خورد و برایش دلسوزی کرد که از نعمت بزرگ انسان‌بودن محروم است». پس از این جملات، حاضران، چنددقیقه ایستاده برای زنی که تجلی «مهر مادری» بر پرده نقره‌ای است، کف زدند و او را ستودند.


سیروس الوند، کارگردان سینما که در سال 66 از فاطمه معتمدآریا برای بازی در نقش اصلی فیلم «محموله» دعوت کرد، در مراسم بزرگداشت او، 30 سال پس از همکاری‌شان گفت: «دخترم «ماهور الوند» الان مشغول تحصیل تئاتر است و در سینما هم بازی می‌کند؛ اگر امثال او الان کار می‌کنند از برکت وجود فاطمه معتمدآریاست. او شبیهی در سینمای ما ندارد که بگویم این نعمت از برکت وجود «معتمدآریاها»ست؛ حضور معتمدآریا در سینمای ایران، این باور غلط را که زن عروسک و مانکن است از بین برد و این بزرگ‌ترین خدمتی است که معتمدآریا به سینمای ما کرد».

احترام برومند، پیش‌کسوت هنرهای نمایشی، نیز با بیان اینکه خوشحال است که سیمین (معتمدآریا) را از 18سالگی روی صحنه دیده و در این سال‌ها شاهد رشد و بالندگی او بوده‌، ادامه داد: «اولین‌بار سال 60 بود که او را در نمایش «یک جفت کفش برای زهرا» روی صحنه دیدم و با خود گفتم عجب هنرپیشه‌ای در سینما و تئاتر ایران متولد خواهد شد و همین‌طور هم شد و امروز به وجود او مفتخرم».


سیامک شایقی با اشاره به اینکه هم‌زمان با معتمدآریا وارد سینما شده و در «ستاره و الماس» از حضور او بهره برده، گفت: «از دیدن اینکه معتمدآریا مدارج ترقی را طی می‌کند، لذت می‌برم و هنوز هم منتظر کارهای بزرگ او هستم».


پس از این مراسم تقدیر و بزرگداشت در فرهنگ‌سرای اندیشه، اکران خصوصی فیلم «حریر»، ساخته فریال بهزاد برگزار شد و دست آخر مردمی که در سالن حضور داشتند، در میان تشویق‌هایشان، نقش‌آفرین «گیلانه»، «روسری آبی»، «پریناز» و «صدسال به این سال‌ها» را بدرقه کردند.

 

منبع: شرق