باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2456      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور تعداد بازدید : 1107
بزرگترین سرقت‌های تاریخ جدید آمریکا
با احتساب ارزش دلار آمریکا در سال 2016، گران‌ترین سرقت تاریخ این کشور، در بانک «یونایتد کالیفرنیا» و در سال 1972 اتفاق افتاد. در این مطلب شما را با ده مورد از بزرگترین و معروف‌ترین سرقت‌های تاریخ آمریکا آشنا خواهیم کرد. نکته جالب توجه اینجاست که چهار فقره از این سرقت‌ها در نیویورک و سه مورد نیز در سال 1997 اتفاق افتادند. همچنین دو مورد از بزرگترین دزدی‌های فهرست ما، در فاصله‌ی زمانی چند ماه و در سال 1972 به وقوع پیوستند.

با احتساب ارزش دلار آمریکا به نرخ روز، گران‌ترین سرقت تاریخ این کشور، در بانک «یونایتد کالیفرنیا» و در سال ۱۹۷۲ اتفاق افتاد. در  این مطلب شما را با ده مورد از بزرگترین و معروف‌ترین سرقت‌های تاریخ آمریکا آشنا خواهیم کرد. نکته جالب توجه اینجاست که چهار فقره از این سرقت‌ها در نیویورک و سه مورد نیز در سال ۱۹۹۷ اتفاق افتادند. همچنین دو مورد از بزرگترین دزدی‌های فهرست ما، در فاصله‌ی زمانی چند ماه و در سال ۱۹۷۲ به وقوع پیوستند.

 

 

۱۰. بانک ولز فارگو، شهر وست هارتفورد، ایالت کِنه‌تیکِت، سال ۱۹۸۳

سرقت

 

دزدی از بانک ولز فارگو توسط یک گروه چریکی انجام شد که بعدها به «عقاب سفید» معروف شد. نام این گروه چریکی، لوس ماکتروس (به معنی گلدان) بود که در پی استقلال و جدایی پورتوریکو از آمریکا بودند. این گروه در آن زمان مبلغ ۷ میلیون دلار از بانک ولز فارگو واقع در شهر وست هارتفورد ایالت کنه‌تیکت سرقت کردند که با ارز امروز، ۱۶٫۹ میلیون دلار ارزش داشت.

 

گروه چریکی لوس ماکتروس پس از دزدی اعلام کردند که بخشی از این پول به مردم پورتوریکو برای تهیه غذا، پوشاک، خانه، تحصیل و اسباب‌بازی کودکان اهدا شده است. کسانی‌که مسئول رسیدگی و پیگیری این پرونده بودند ادعا کردند که گروه مذکور پول را برای خود برداشته‌اند.

هنگامی‌که پلیس FBI تحقیقات خود را در بوستون و پورتوریکو انجام می‌داد، توانست سارقان را به‌همراه ۸۰ هزار دلار دستگیر کند. گفته می‌شود این ۸۰ هزار دلار نیز از همان پول به سرقت رفته باقی مانده است. یک میلیون دلار از آن پول، بین اعضای باند تقسیم شده بود. دو میلیون دلار به کوبا فرستاده شده بود و چهار میلیون دلار نیز در یک مرکز مالی و اعتباری، درون جعبه امانات نگهداری می‌شد.

یکی از سرکرده‌های این گروه، به نام ژوان سگارا پالمر به ۶۵ سال زندان محکوم شد. حکم او در سال ۱۹۹۹ توسط رئیس‌جمهور وقت، بیل کلینتون مورد تخفیف قرار گرفت. فیلبرتو اوجدا ریوس، از دیگر عوامل این دزدی بود که علیرغم عدم حضورش در دادگاه، به ۵۵ سال زندان محکوم شد. گفته می‌شود که اوجدا به‌طور غیرقانونی شهر را ترک کرده بود زیرا فکر می‌کرد در دادگاه، حکم عادلانه‌ای برای او صادر نخواهد شد. وی به قید ضمانت آزاد بود که از فرصت استفاده کرده و فرار کرد. طبق شواهد، ویکتور مانوئل گرنا که در این دزدی دست داشت، هنوز هم آزاد است و در فهرست ۱۰ فراری تحت تعقیب پلیس FBI آمریکا قرار دارد.

 

 

۹. فرودگاه بین‌المللی JFK، نیویورک، سال ۱۹۷۸

سرقت

 

این دزدی که به «سرقت لوفت‌هانزا» نیز معروف است در ۱۱ دسامبر سال ۱۹۷۸ در فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی (JFK) نیویورک اتفاق افتاد. طی این سرقت، مبلغ ۵٫۹ میلیون دلار دزدیده شد که امروز، معادل ۲۱٫۶ میلیون دلار ارزش دارد. ۵ میلیون دلار از این مبلغ، نقد بود و میزان ۸۷۵ هزار دلار آن را جواهرات تشکیل می‌دادند. این سرقت، در زمان خود بزرگترین دزدی پول نقد تاریخ آمریکا محسوب می‌شد. این دزدی، الهام‌بخش ساخت سه فیلم با عناوین دزدی ۱۰ میلیون دلاری (۱۰ Million Dollar Getaway)، سرقت بزرگ (Big Heist) و رفقای خوب (Good fellas) شد. گفته می‌شد، تبهکار آمریکایی یعنی جیمی بروک، مغز متفکر این دزدی بود که هرگز به‌طور رسمی متهم شناخته نشد. همچنین از این دزدی با عنوان طولانی‌ترین سرقت تاریخ آمریکا نیز یاد می‌کنند، چرا که آخرین مظنونین این حادثه در سال ۲۰۱۵ بازداشت شدند.

 

 

۸. شرکت منهتن، نیویورک، سال ۱۹۳۵

سرقت

 

طی سرقت از شرکت منهتن آمریکا در ژانویه ۱۹۳۵، مبلغ ۱٫۵ میلیون دلار از این مرکز دزدیده شد که ارزش کنون‌اش به ۲۵٫۶ میلیون دلار می‌رسد. این دزدی به سرقت ۵۹۰ هزار دلاری رئیس پلیس FBI آن زمان، یعنی «جی ادگار هوور» نسبت داده شد که خود این دزدی نیز با سرقتی دیگر از یک بانک بین‌المللی در جنوب فرانسه در ارتباط بود. پنج نفر از اعضای این سرقت در جولای ۱۹۳۶ و چهار نفر دیگر نیز بین همان سال تا دسامبر ۱۹۳۹ دستگیر شدند. پرونده‌‌ی دزدی از شرکت منهتن با دستگیری جان فیلیپ اسپانوس به اتمام رسید؛ او پس از سرقت، به مدت چهار سال فراری بود که نهایتاً در یونان بازداشت شد.

 

 

۷. شرکت لومیس فارگو، شهر شارلوت، ایالت کارولینای شمالی، سال ۱۹۹۷

سرقت

 

شرکت لومیس فارگو در شهر شارلوت ایالت کارولینای شمالی در ۴ اکتبر سال ۱۹۹۷ مورد هدف سرقتی بزرگ واقع شد. این دزدی توسط نگهبان خزانه‌ی شرکت، یعنی دیوید گانت و همسرش کِلی کمپل که در آن زمان کارمند شرکت بود، به وقوع پیوست. علاوه‌بر گانت و کمپل، هشت نفر دیگر از جمله دوست دوران دبیرستان کمپل، استیو چمبرز و همسرش میشل نیز، در این سرقت آنان را همراهی کردند.

چمبرز در تابستان همان سال، نقشه‌ای برای دزدیدن ۱۷٫۳ میلیون دلار با ارزش کنونی ۲۵٫۹ میلیون نزد کمپل رفت. سپس کمپل نیز همسرش را از ایده‌ی این دزدی آگاه کرد. نقشه‌ی آن‌ها از این قرار بود که گانت عمل دزدی را به‌تنهایی انجام دهد و سپس به مکزیکو سیتی فرار کند و تا زمانی‌که شرایط برای بازگشت دوباره به آمریکا فراهم شود، به کشورش باز گردد. قرار بود کل پول دزدیده شده همراه کمپل بماند تا با هم‌دستان خود تقسیم کنند. گانت نیز امیدوار بود هنگام برگشت با پول هنگفتی که خودش و همسرش کمپل به‌دست آورده‌اند، تا آخر عمر به راحتی زندگی کنند.

صبح روز بعد از سرقت، زمانی‌که کارکنان شرکت نتوانستند گاوصندوق را باز کنند، مسئولین را با خبر کردند. از آن‌جایی که ۹۵٪ از پول موجود در شرکت لومیس فارگو متعلق به بانک‌های مختلف بود، این دزدی تبدیل به یک جرم فدرال شد. از همان ابتدا، گانت مظنون اصلی این ماجرا بود و ارتباط او با کمپل نیز بسیار ساده بود. اما قسمت سخت ماجرا، ارتباط این دو با چمبرز بود. سارقانِ این دزدی در ابتدا تصمیم گرفتند به‌منظور عدم جلب توجه پلیس، پول خود را اندک اندک و طی یک یا دو سال مصرف کنند تا کسی به آن‌ها مشکوک نشود اما چمبرز که فکرش را هم نمی‌کرد، پلیس FBI به او شک کند، به این موضوع بی‌اعتنایی کرد. زمانی‌که همسر چمبرز، هنگام افتتاح حساب از مسئولین بانک سوالاتی مانند «مبلغ سپرده ما چقدر باید زیاد باشد تا شما پلیس FBI را در جریان بگذارید؟» کرد، کارکنان بانک به آن‌ها مشکوک شده و موضوع را به پلیس اطلاع دادند. گانت پس از ردیابی تلفنش در ۱ مارس ۱۹۹۸ توسط FBI دستگیر شد. او در هتل «پالیا دل کارمن» در حوالی جزیره کازومل مکزیک بازداشت شد. روز بعد، چمبرز و کلی کمپل نیز بازداشت شدند. ۹۵٪ از پول به سرقت رفته، توسط FBI باز گردانده شد.

 

 

۶. شرکت سنتری آرمورد کوییر، نیویورک، سال ۱۹۸۲

سرقت

 

در شب ۱۲ دسامبر ۱۹۸۲، نگهبان ۲۵ ساله‌ی شرکت سنتری آرمورد کوییر یعنی کریستو پوتامسیس و دوستش، تصمیم به سرقت ۱۱ میلیون دلار با ارزش کنونی ۲۷٫۴ میلیون دلار گرفتند. هنگام وقوع دزدی، کریستو نگهبان شیفت شب بود. کریستو هنگامی‌که در یکی از هتل‌های شهر سان خوآن پورتوریکو مشغول به خوش‌گذرانی بود، در ۲ فوریه ۱۹۸۳ دستگیر شد. هم‌دست کریستو، جرج لیگاکی که تنها ۲۱ سال سن داشت، هنگامی‌که خود را به پلیس معرفی کرد، دستگیر شد. در ادامه پلیس اعلام کرد که این دو، در جریان سرقت تنها نبوده‌اند.

 

 

۵. ساختمان برینکس، بوستون، ایالت ماساچوست، سال ۱۹۵۰

سرقت

 

در ۱۷ ژانویه ۱۹۵۰، سرقتی از ساختمان برینکس واقع در شهر بوستون ایالت ماساچوست به وقوع پیوست که طی آن ۲٫۸ میلیون دلار ربوده شد. از این مقدار، ۱٫۲۱۸٫۲۱۱ دلار پول نقد و ۱٫۵۷۷٫۱۸۳ دلار نیز در قالب حواله‌ی پولی و دیگر اوراق قرضه بودند. این سرقت با عنوان «دزدی قرن» در خاطره‌ها ثبت شد که توسط گروهی یازده نفره به انجام رسید.

جوزف مکینز ملقب به «بیگ جو» سرکرده‌ی این گروه و نیز مغز متفکر عملیات دزدی بود. این گروه هنگام دزدی، یونیفورم کارکنان بانک را به‌همراه ماسک، دستکش و کفش هالووین بر تن کردند. سارقان که از قبل، کلید تمامی دفاتر و اتاق‌های بانک را تهیه کرده بودند، با باز کردن قفل خزانه‌ی طبقه‌ی دوم بانک، تعجب همه‌ی کارکنان را برانگیختند. سارقان به‌جز فهرستی که شامل اسامی کارکنان حقوق‌بگیر شرکت جنرال الکتریک بود، همه چیز از جمله اسلحه‌های کارمندان بانک را نیز دزدیدند.

آن‌ها تصمیم گرفتند به مدت ۲ سال پول خود را مصرف نکنند تا «قانون مرور زمان» به انتها برسد. طبق این قانون، پس از ۲ سال، رسیدگی به پرونده به اتمام می‌رسد. (اکنون این قانون ۷ سال است). بیشتر اعضای این گروه، ۵ روز قبل از اتمام قانون مرور زمان دستگیر شدند. هشت نفر از سارقان محکوم به حبس ابد شدند که همگی در سال ۱۹۷۱ مشمول آزادی مشروط شدند. البته مکینز از این قاعده مستثنی بود؛ زیرا او در زندان جان باخت. تنها ۵۸ هزار دلار از ۲٫۸ میلیون پول دزدیده شده، بازگردانده شد.

 

 

۴. لومیس فارگو، شهر جکسون ویل، ایالت فلوریدا، سال ۱۹۹۷

سرقت

 

در ۲۹ ماه مارس سال ۱۹۹۷، فیلیپ نوئل جانسون که راننده شرکت لومیس فارگو بود، به کمک دو هم‌دستش مبلغ ۱۸٫۸ میلیون دلار از این شرکت به سرقت بردند. این مبلغ اکنون ارزشی بالغ بر ۲۸٫۱ میلیون دارد. او بیشتر پول را در یک انبار واقع در شهر ماونتن هووم ایالت کارولینای شمالی مخفی کرد و سپس به مکزیکو سیتی رفت. جانسون هنگامی‌که قصد بازگشت به آمریکا را داشت، بازداشت شد. او را به‌همراه چندین گذرنامه پیدا کردند. تقریبا تمام مبلغ به سرقت رفته بازگردانده شد و جانسون نیز به ۲۵ سال حبس محکوم شد.

 

 

۳. شرکت تأسیسات زرهی دونبار، لس آنجلس، ایالت کالیفرنیا، سال ۱۹۹۷

سرقت

 

سرقت از شرکت تأسیسات زرهی دونبار، عنوان بزرگترین دزدی پول نقد تاریخ آمریکا با ۱۸٫۹ میلیون دلار که امروزه ارزشش ۲۸٫۳ میلیون دلار برآورد می‌شود را یدک می‌کشد. این واقعه در ۱۲ سپتامبر ۱۹۹۷ توسط آلن پیس که مامور امنیتی شرکت دونبار بود، به انجام رسید. او هنگام کار، زمان کافی برای عکسبرداری و بررسی انبار داشت.

آلن پیس بعد از انجام بررسی‌ها لازم، پنج نفر از دوستان کودکی خود را برای دزدی گرد هم آورد. پلیس می‌دانست که این سرقت از طریق عوامل درونی شرکت انجام شده است. به‌همین دلیل پیس را مورد بازجویی قرار دادند ولی به نتیجه‌ای نرسیدند. هم‌دستان آلن پیس نیز در نگهداری از ثروت تازه به‌دست رسیده‌شان نهایت دقت را به خرج می‌دادند. این گروه زمانی لو رفتند که یکی از آن‌ها با چند بسته پول اقدام به خرید خانه کرد؛ او حتی فراموش کرده بود بسته‌بندی‌های پول که مختص بانک بود را نیز عوض کند. مشاور املاکی که خانه را به او فروخته بود، نزد پلیس رفت. آلن پیس دستگیر و به ۲۴ سال زندان محکوم شد. بخشی از پول به سرقت رفته، هرگز بازگردانده نشد.

 

 

۲. هتل پیر، نیویورک، سال ۱۹۷۲

سرقت

 

ساموئل نالو و رابرت کامفورت، با دزدی از هتل پیر نیویورک در سال ۱۹۷۲، نام خود را در تاریخ آمریکا جاودانه کردند. این دزدی با سرقت ۲۷ میلیون دلار که امروزه ارزشی معادل ۱۵۵٫۲ میلیون دلار دارد، در فهرست رکوردهای گینس با عنوان «موفق‌ترین سرقت از هتل» به ثبت رسیده است.

کامفورت و نالو پیش از این، از هتل «شری ندرلندز» نیز پول و جواهرات به سرقت برده بودند. در این عملیات، نالو برنامه‌ریز و کامفورت سازمان‌دهنده و مجری اصلی نقشه بود. این سرقت در ساعت ۳:۰۴ دقیقه مورخ ۲ ژانویه ۱۹۷۲ با کمک رابرت بابی جرمنِ تبهکار، الی بن قاتل مزدور مافیای ترکیه‌ای، آل گرین برادر زن الی بن که سارق بود، نیک ساکو، آلن ویسکانتی و یک قاتل مزدور دیگر به نام دونالد فرانکو به انجام رسید. طی این سرقت، ۱۹ نفر گروگان گرفته شدند. بعدها فرانکو، نالو را در صورت ندادن پول دزدیده شده به او، تهدید به مرگ کرد. کامفورت که مقداری از جواهرات را مخفی کرده بود، هنگام تلاش برای برداشتن آن، توسط اعضای باند مافیا کشته شد. الی بن و آل گرین به اروپا فرار کردند. تنها فردی که از این سرقت زنده مانده، نیک ساکو است که اکنون بنا به دلایل دیگری در زندان به سر می‌برد.

 

 

۱. بانک یونایتد کالیفرنیا، شهر لاگونا نیگوئل، ایالت کالیفرنیا، سال ۱۹۷۲

سرقت

 

در ۲۴ ماه مارس سال ۱۹۷۲، «آمیل دینسیلو» به‌همراه گروهی متشکل از دو متخصص آژیر خطر، خواهرزاده‌ها، برادر زن و برادرش وارد بانک یونایتد کالیفرنیا در شهر لاگونا نیگوئل شدند. آن‌ها طی این سرقت، موفق به دزدی ۳۰ میلیون دلار که امروز، ارزشی در حدود ۱۷۲٫۴ میلیون دلار دارد، شدند. این دزدی کاملا بدون نقص به پایان رسید؛ تنها مشکلی که وجود داشت این بود که آن‌ها، چند ماه قبل از این اتفاق، سرقتی مشابه در ایالت اوهایو نیز انجام داده بودند.

هنگامی‌که پلیس، به در ارتباط بودن این دو سرقت پی برد، تاریخچه نقل و انتقالات مربوطه را بررسی کرد و متوجه شد که تمامی افراد این گروه در یک هواپیما عازم کالیفرنیا بوده‌اند. در ادامه، پلیس خانه‌ای را کشف کرد که گفته می‌شد مقر اصلی سارقان بوده است. جستجوهای اولیه در این خانه راه به جایی نبرد تا این‌که مامورین پلیس متوجه چیزی در ماشین ظرفشویی شدند. ظروف شسته نشده‌ای که درون این ماشین ظرفشویی قرار داشتند، حاوی اثر انگشت تمامی سارقان بود. بیشتر پول دزدیده شده بازگردانده شد. دینسیلو نیز با کمک دخترش کتابی درمورد وقایع اتفاق افتاده به نام «داخل گاو‌صندوق» منتشر کرد.

 

منبع: کجارو