باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2462      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور تعداد بازدید : 895
ژوزه پولش را تا قرون آخر می‌خواهد؛ 6 میلیارد تومان!
پرسپولیس و استقلال دو نام کاملا آشنا در فیفا محسوب می‌شوند. دلیلش هم این است که تعداد پرونده‌های شکایت مربیان و بازیکنان خارجی از این تیم‌ها باعث شده کمیته‌های قضایی و انضباطی فیفا آشنایی کاملی با نام این دو باشگاه داشته باشند. هر فرد خارجی که به این تیم‌ها می‌آید، چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان مربی یک خطر بالقوه برای این تیم‌ها محسوب می‌شود. آنها به بدترین شکل ممکن از سرخابی‌ها جدا می‌شوند و در نخستین گام اقدام به شکایت از دو باشگاه بزرگ و مردمی ایران می‌کنند.

 

پرسپولیس و استقلال دو نام کاملا آشنا در فیفا محسوب می‌شوند. دلیلش هم این است که تعداد پرونده‌های شکایت مربیان و بازیکنان خارجی از این تیم‌ها باعث شده کمیته‌های قضایی و انضباطی فیفا آشنایی کاملی با نام این دو باشگاه داشته باشند. هر فرد خارجی که به این تیم‌ها می‌آید، چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان مربی یک خطر بالقوه برای این تیم‌ها محسوب می‌شود. آنها به بدترین شکل ممکن از سرخابی‌ها جدا می‌شوند و در نخستین گام اقدام به شکایت از دو باشگاه بزرگ و مردمی ایران می‌کنند.

 

بی‌‌تدبیری مدیران باشگاه در تمام سال‌های گذشته البته باعث شده که پرسپولیس و استقلال همیشه در پرونده‌های مختلف محکوم شوند. آنها محروم می‌شوند و باز هم در زمان مقرر مطالبات خارجی‌ها را پرداخت نمی‌کنند تا فیفا مجبور شود هر بار اولتیماتوم بدهد. در این بین نگرانی‌ و استرس ناشی از این اتفاقات برای هواداران باقی می‌ماند و هیچ یک از مسوولانی که مقصر مطرح شدن این پرونده‌ها در کمیته‌های قضایی فیفا می‌شوند، به خاطر اشتباهات و ابهامات مربوط به مسائل مالی زمان مدیریت خود پاسخگو نیستند. این روزها اما موضوع شکایت مانوئل جوزه از پرسپولیس و هلمکه از استقلال و حکم محکومیت فیفا علیه سرخابی‌ها و خطر کسر امتیاز سروصدای زیادی در محافل ورزشی به راه انداخته است.

     


هندریک هلمکه، هافبک سابق باشگاه استقلال که دو فصل پیش تنها در یک بازی دوستانه مقابل نفت آبادان (دیداری به یاد مرحوم غلامحسین مظلومی) برای این تیم به میدان رفت بعد از مصدومیتی که در این دیدار متحمل شد بلافاصله از این باشگاه به فیفا شکایت کرد. این بازیکن که از طریق وکیل خود در فیفا پیگیر وضعیت قراردادش با استقلال بود حالا آبی‌پوشان را در آستانه کسر از امتیاز قرار داده و در صورتی که تا پایان وقت اداری روز دوشنبه (دیروز) مطالبات این بازیکن که در نامه ارسالی فیفا ذکر نشده پرداخت نشود آبی‌پوشان با کسر امتیاز رو‌به‌رو خواهند شد.

 

 

هندریک هلمکه، بازیکن آلمانی، برزیلی در تاریخ ٦ دی ماه سال ٩٣ با قراردادی به مدت نیم فصل به ارزش ١٦٨ هزار دلار به استقلال پیوست. این قرارداد در زمان مدیریت بهرام افشارزاده بسته شد اما بعد از گذشت تنها یک ماه به دلیل آسیب‌دیدگی زانوی این بازیکن در جریان بازی دوستانه دو طرف خواستار فسخ قرارداد با یکدیگر شدند. البته توافقنامه فسخ قرارداد توسط باشگاه استقلال و هلمکه به امضا رسید و طبق همین توافقنامه مقرر شد باشگاه استقلال مبلغ ٦٩ هزار دلار تا تاریخ اردیبهشت ٩٤ به هلمکه پرداخت کند که در غیر این صورت باشگاه استقلال موظف است نسبت به پرداخت کل مبلغ قرارداد اقدام کند.

البته باشگاه استقلال با توجه به مشکلات مالی در اواسط فصل گذشته موفق به پرداخت ٦٩ هزار دلار نشد و این بازیکن از طریق وکلای انگلیسی و برزیلی خود شکایتی را تنظیم و به ارکان قضایی فیفا ارسال کرد و خواستار دریافت غرامت به میزان ١٨٠ هزار دلار شد. با این تفاسیر باشگاه استقلال در پاسخ به فیفا مستندات خود را طی لایحه‌ای تنظیم و ارسال کرد اما در نهایت فیفا تصمیم خود را گرفته و باشگاه استقلال را با جریمه روبه‌رو کرده است. البته استقلالی‌ها با شکایت‌های مختلف دیگری هم‌چون لیام ردی و جی‌لوید ساموئل و... هم در فیفا رو‌به رو هستند.

 

 


     

 

مانوئل ژوزه، سرمربی پرتغالی پرسپولیس که با قراردادی بی‌سابقه گرانقیمت به ایران آمده بود، خیلی زود و بعد از ناکامی‌های مکرر از جمع قرمزپوشان اخراج شد. مسوولان وقت باشگاه او را در هتل حبس کرده بودند و به محل تمرین راهش نمی‌دادند و جالب اینجا است که ژوزه از تمام آن اتفاقات فیلم و تصویر گرفته بود که وقتی به فیفا شکایت کرد ثابت کند او را اخراج کردند.

 

حالا این مربی که نحوه خروجش از ایران با مشکلاتی همراه بود به دلیل بی‌تدبیری مدیران وقت پرسپولیس بعد از چند سال تاخیر مبلغ باقیمانده قرارداد دو ساله‌اش را بی‌کم و کاست می‌خواهد. پرسپولیس در مقابل درخواست ژوزه بارها و بارها اقدام به تجدیدنظر و باز کردن کیس‌های جدید کرده اما رای نهایی پرداخت مبلغی در حدود یک و نیم میلیون یورو به این مربی است؛ مربی‌ای که به هیچ‌وجه قیمتی در این حد ندارد. جالب اینجا است که دستیاران خارجی او هم برای دریافت مطالبات خود به فیفا شکایت کرده‌اند و حالا کسی نمی‌داند که تکلیف این بدهی شش میلیارد تومانی که باشگاه پرسپولیس را در آستانه کسر شش امتیاز قرار داده است چه خواهد شد.

این در حالی است که موضوع مانوئل ژوزه که از طرف وکلای مختلف باشگاه در سال‌های گذشته مورد بررسی قرار گرفته می‌توانست هرگز به اینجا نرسد و مدیران وقت با صلح با این مربی اقدام به تسویه حساب با مبلغی کمتر بکنند اما آنها به‌طور تعجب‌برانگیزی اصرار داشتند که از ژوزه شکایت می‌کنند و از او غرامت می‌گیرند. این حرفی بود که مدیران سابق باشگاه می‌زدند. اما اتفاقات امروز به‌خوبی نشان می‌دهد که حرف‌های آنها چیزی جز شعار و فرار رو به جلو نبوده است.

 


     
درباره قرارداد ژوزه چند نکته بسیار مهم وجود دارد. طبق قوانین طبیعتا متولی فوتبال یک کشور باید به قراردادها نظارت کند و باید قوانین بین‌المللی براساس اساسنامه و مقررات بین‌المللی فیفا رعایت شود. اما اتفاقات سال‌های گذشته به خوبی نشان داده که این مساله وجود نداشته است. جزییات پرونده مانوئل ژوزه و پرسپولیس به خوبی نشان می‌دهد که این مربی سه قرارداد با این باشگاه منعقد کرده است و فقط قرارداد نسخه فارسی در اختیار سازمان لیگ قرار گرفته است. سازمان لیگ که فوتبال را حرفه‌ای می‌کند، از طریق دستگاه‌ها و بازوهای اجرایی که دارد باید باشگاه‌ها را ملزم به رعایت قوانین و در همین پرونده ژوزه باشگاه را مجبور می‌کرد که قرارداد دو‌زبانه به این سازمان ارایه بدهد. همان‌طور که سازمان لیگ در بعضی زمینه‌ها کارگاه‌های آموزشی می‌گذارد و مجوز حرفه‌ای‌گری می‌دهد باید در این مورد هم کار می‌کرد.

 

نجفی، وکیل سابق باشگاه پرسپولیس درباره ابهامات قرارداد ژوزه می‌گوید: «وقتی یک قرارداد فارسی با یک مربی خارجی ثبت می‌کنند باید او را از نکاتش آگاه کنند و اینکه آیا مترجم همان جا هر ‌بندی را توضیح داده و ایشان نوشته برای من تفهیم کرده‌اند و من با علم به این موضوع قرارداد را امضا کرده‌ام یا نه. بعد می‌آیند برای اینکه ما را دور بزنند تا آنجایی که من اطلاع دارم، شنیده‌ام چون گفته‌اند آن قرارداد فارسی بوده، آمده‌اند یک قرارداد انگلیسی هم منعقد کردند. مبلغ قرارداد اولیه یک میلیون و هشتاد هزار یورو بوده و مجددا در همان تاریخ قرارداد دیگری هست که به مبلغ ٧٢٠ هزار یورو بسته شده. قرارداد اول فارسی – انگلیسی است و قرارداد دوم صرفا انگلیسی. کلا سه تا قرارداد وجود دارد. قرارداد اول که در سازمان لیگ ثبت شده کلا به زبان فارسی است به مبلغ ٤٠٠ میلیون تومان. اما ظاهرا باشگاه به ژوزه می‌گوید که شما کاری به آن قرارداد نداشته باشید و به قرارداد خودمان توجه کنید که اینجا باشگاه یک قرارداد فارسی – انگلیسی می‌نویسد و بعد آن قرارداد صرفا انگلیسی را به آن اضافه می‌کنند که جایی ثبت نشده. موضوع اینجاست که رقم قرارداد اول ٤٠٠ میلیون بوده برای سقف قرارداد اما مبلغ قرارداد دوم و سوم به یورو است و مبلغ هم فرق می‌کند.»

 

     
ژوزه حالا باشگاه پرسپولیس را محکوم کرده است و علاوه بر دریافت تمام حق ‌و حقوقش، ‌به خاطر صدور حکم محکومیت پرسپولیس موظف  است تمام هزینه‌هایی را که دراین پرونده برای اثبات حق و حقوق خودش با گرفتن وکیل و پرداخت هزینه دادرسی علاوه بر جریمه دیرکرد این پول پرداخت کند.

وقتی علی‌اکبر طاهری رسما در کنفرانس خبری از پرداخت شش میلیارد تومان آن هم پس از توافق با مانوئل ژوزه و فقط برای جلوگیری از کسر امتیاز صحبت می‌کند، باید به این نتیجه رسید که وضعیت بغرنجی در انتظار باشگاه است. باشگاه پرسپولیس در آخرین اقدام وکلای بین‌المللی خود را به زوریخ مقر فیفا فرستاده تا به نوعی مانع صدور رای نهایی فیفا در مورد این پرونده شوند. اما نکته قابل‌تامل اینجا است که پرسپولیس در نهایت باید پول ژوزه را پرداخت کند. در این بین اما نهادهای نظارتی و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم به تخلفاتی که در عقد این قرارداد به وجود آمد ورود نمی‌کنند و این اشتباهات هنوز در فوتبال ایران در حال تکرار شدن است.

دراین بین اهالی فوتبال می‌خواهند بدانند مقصران به وجود آمدن این شرایط آیا حاضر هستند به مردم به خاطر این مشکلات به وجود آمده توضیح بدهند یا خیر. آیا دستگاه‌های نظارتی به پشت پرده و فعل و انفعالات مالی مربوط به این قرارداد‌ها ورود خواهند کرد؟
اینها سوالاتی است که هنوز جوابی برای آن مشخص نشده است.

 

منبع: اعتماد