باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2518      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۱ شهريور تعداد بازدید : 606
یوزها آماده‌ی شکار
ایران امروز می‌تواند شروعی مقتدرانه در مرحله نهایی مقدماتی جام‌ جهانی ٢٠١٨ روسیه داشته باشد. یوزها امروز در ورزشگاه آزادی میزبان قطر خواهند بود.

ایران امروز می‌تواند شروعی مقتدرانه در مرحله نهایی مقدماتی جام‌ جهانی ٢٠١٨ روسیه داشته باشد. یوزها امروز در ورزشگاه آزادی میزبان قطر خواهند بود.

به گزارش ال‌جی و به نقل از شرق، قطر در این سال‌ها حریف دست‌وپابسته‌ای برای ایران نبوده و برد مقابل این تیم می‌تواند یک دستاورد ارزشمند برای ایران باشد. در مقدماتی جام ‌جهانی ۲۰۱۴ ایران و قطر چهار بار برابر هم قرار گرفتند. سه بازی مساوی شد و یک‌ بار ایران به برد رسید. بعد از آن بازی البته ایران موفق شد در جام ملت‌های آسیا قطر را شکست دهد. بااین‌حال اگر در نظر بگیریم قطر در دو بازی آخر در تهران شکست نخورده، متوجه سرسخت‌بودن این حریف می‌شویم.
در مرحله نهایی انتخابی جام‌ جهانی ۲۰۱۸ روسیه در منطقه آسیا ۱۲ تیم در دو گروه شش‌تیمی قرار گرفته‌اند. در گروه A آسیا ایران، قطر، چین، سوریه، کره‌جنوبی و ازبکستان قرار دارند و در گروه دیگر ژاپن، امارات، تایلند، عراق، عربستان و استرالیا دیده می‌شوند. تیم‌های اول و دوم هر گروه مستقیما راهی روسیه می‌شوند و تیم پنجم آسیا هم پا به بازی پلی‌آف می‌گذارد. به نظر می‌رسد ایران و کره‌جنوبی باید به دنبال اول و دوم شدن در این گروه و صعود به روسیه باشند، مانند همان اتفاقی که در مقدماتی جام‌ جهانی ٢٠١٤ رخ داد. در دیگر بازی‌های گروه اول آسیا، امروز ازبکستان میزبان سوریه است و کره‌جنوبی به مصاف چین می‌رود. ایران پس از بازی امروز با قطر، سه‌شنبه میهمان چین است. سفر طولانی به چین می‌تواند یکی دیگر از مشکلات کی‌روش باشد.


قطر تیم هشتادم جهان


قطر نسبت به چهار سال قبل تفاوت‌های زیادی کرده و تیم بهتری شده است. مربیگری این تیم بر عهده خوزه دانیل کارنو اروگوئه‌ای است. این مربی ۵۳ساله پس از حضور موفق در لیگ قطر حدود یک‌سالی است که هدایت این تیم را برعهده گرفته و جوان‌گرایی را در دستور کارش قرار داده است. بیشتر بازیکنان قطر را بازیکنان دو تیم لخویا و السد تشکیل می‌دهند؛ البته آنها یک لژیونر هم دارند، اکرم عفیف كه بازیکن اسپورتیگ خیخون اسپانیاست. چندین بازیکن این تیم هم اصلیتی قطری ندارند و به همین دلیل کارلوس کی‌روش قطر را تیمی بی‌هویت خوانده است. معروف‌ترین خارجی‌های قطر، زوج اروگوئه‌ای- برزیلی خط حمله این تیم متشکل از سوریا و تاباتا است. در رده‌بندی فیفا قطر هم‌اکنون تیم هشتادم جهان است و ایران در رده سی‌و‌نهم قرار دارد.


بیست‌ویکمین ملاقات


ایران و قطر تاکنون ٢٠ بار با هم بازی کرده‌اند که سهم ایران ١٥ برد و قطر سه پیروزی بوده است. کارلوس کی‌روش پنج بار مقابل قطر مربیگری کرد که حاصلش دو برد و سه تساوی بوده است. این دو تیم در راه جام ‌جهانی هشت بار با هم بازی کردند؛ نتیجه کار برای ایران چهار برد، سه مساوی و یک باخت بوده؛ ایران هشت سال است به قطر نباخته است. در بین بازیکنان کنونی تیم ملی، چهار بازیکن سابقه گل‌زدن به قطر را دارند؛ اشکان دژاگه و احسان حاج‌صفی دو گل، سردار آزمون و رضا قوچان‌نژاد یک گل. از بین بازیکنان ایران مرتضی پورعلی‌گنجی، پژمان منتظری و اشکان دژاگه در تیم‌های قطری توپ می‌زنند. یکی دیگر از نکات امیدوارکننده برای ایران این است که تیم ملی هزارو ١٩٨ روز است که شکست نخورده است. بازی ایران-قطر ساعت ٢١ امشب در ورزشگاه آزادی با قضاوت داوران سنگاپوری برگزار می‌شود. ضمن اینکه تماشای این بازی رایگان است.


تردیدهای کی‌روش درباره انتخاب ١١ بازیکن اصلی


کارلوس کی‌روش این روزها برای انتخاب ۱۱ بازیکن اصلی تیم ملی مقابل قطر با تردیدهای زیادی روبه‌رو است. هم‌اکنون در برخی پست‌های تیم ملی، ترافیک بازیکن وجود دارد و در چند پست هم نفرات اصلی قبلی در هفته‌های گذشته در تیم‌های باشگاهشان به میدان نرفتند و به نظر می‌رسد آماده نیستند. این تردید‌ها از دروازه تیم ملی شروع می‌شود. علیرضا حقیقی دروازه‌بان ثابت تیم ملی در دو سال گذشته بوده اما در چند هفته گذشته جایی بازی نکرده اما علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ثابت پرسپولیس بوده و نمایشی پذیرفتنی هم داشته است. اینجاست که کی‌روش باید بین حقیقی و بیرانوند، یکی را انتخاب کند. در خط دفاعی هم کی‌روش ابهامات زیادی دارد. در قلب خط دفاعی سرمربی پرتغالی، باید بین پژمان منتظری، سیدجلال حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی یکی را نیمکت‌نشین کند. کی‌روش در پست دفاع راست در بازی‌های گذشته رامین رضاییان را به وریا غفوری ترجیح داد، اما رضاییان مدت‌هاست بازی نکرده و در این پست هم کی‌روش سر دوراهی قرار گرفته است. در دفاع چپ هم دوراهی وجود دارد؛ احسان حاج‌صفی باتجربه مدتی دور از میادین بوده اما میلاد محمدی جوان هفته‌هاست در لیگ روسیه به میدان می‌رود.
در خط هافبک هم تردید دست از سر کی‌روش بر‌نمی‌دارد. تیم ملی احتمالا در بازی با قطر با دو هافبک دفاعی بازی خواهد کرد و او باید از بین سعید عزت‌اللهی، آندرانیک تیموریان و امید ابراهیمی، یکی را روی نیمکت قرار دهد. برای هافبک بازی‌ساز تردید زیادی وجود ندارد و اشکان دژاگه انتخاب اول خواهد بود. در کناره‌ها اما این‌گونه نخواهد بود. از بین علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی و وحید امیری شانس جهانبخش بیشتر است.
یکی از شلوغ‌ترین پست‌های تیم ملی، مهاجم نوک است. سردار آزمون، کریم انصاری‌فر، مهدی طارمی و رضا قوچان‌نژاد چهار مهاجم تیم ملی‌ هستند. اگر قرار باشد تیم ملی با یک مهاجم بازی کند، انتخاب اول سردار آزمون است و سه بازیکن دیگر باید روی نیمکت بنشینند.