باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2528      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ شهريور تعداد بازدید : 971
چگونه ماه تولد بر سلامتی شما تاثیر می‌گذارد؟
تولد در ماه هایی خاص می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های خاصی را بیشتر یا کمتر کند. خیلی عجیب به نظر میرسد ولی تبیین‌هایی معقول برای این تفاوت‌ها وجود دارد. کودکانی که در یکی از فصول به دنیا می‌آیند نسبت به کودکان متولد در فصول دیگر، در معرض عوامل خطر متفاوتی قرار می گیرند.

تولد در ماه هایی خاص می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های خاصی را بیشتر یا کمتر کند. خیلی عجیب به نظر میرسد ولی تبیین‌هایی معقول برای این تفاوت‌ها وجود دارد. کودکانی که در یکی از فصول به دنیا می‌آیند نسبت به کودکان متولد در فصول دیگر، در معرض عوامل خطر متفاوتی قرار می گیرند.

 

به گزارش ال‌جی و به نقل از بیزینس‌اینسایدر  در ماه‌هایی خاص میزان غبار و دیگر مواد آلرژی‌زا بیشتر می شود. انسان‌ها در فصل زمستان بیشتر دچار کمبود ویتامین D می‌شود و اگر این وضعیت در ابتدای زندگی آنها باشد این مشکل می‌تواند در سراسر زندگی‌شان به نحو تاثیرگذاری ادامه داشته باشد.

 

البته برخی(یا حتی همه) این وابسته‌سازی‌ها ممکن است ناشی از خطای آماری باشد- نوعی انطباق تصادفی که هنگام بررسی متغیرهای مختلف خودبخود ظاهر می شود.

 

محققان دانشگاه کلمبیا برای یک تحقیق در سال 2015 به تحلیل  1.75 میلیون سابقه الکترونیک پزشکی کسانی پرداختند که بین سالهای 1985 تا 2013 در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا درمان شده بودند و دریافتند که 55 بیماری با فصول سال مرتبط اند ( از میان 1688 بیماری‌ای که بررسی کرده بودند) از جمله آسم، اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی، مشکلات دستگاه تناسلی، بیماری‌های قلبی-عروقی و بیماری‌های مغز و اعصاب. ( این بدین معنی است که بخش عمده بیماری‌ها با فصل‌ها مرتبط نیستند.)

 

تولد در ماه‌هایی خاص تاثیر نهایی قوی‌تری نسبت به دیگر ماه‌های سال دارد: تولد در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر با احتمال بیشتری در معرض بیماری قرار دارند، در حالیکه افراد متولد فوریه، مارس، آپریل، می و جولای کمتر در خطر ابتلا به بیماری‌اند. بر اساس این مطالعه، تولد در ماه‌های می، ژوئن، آگوست، ژانویه و دسامبر برتری یا ضعف چندانی در احتمال ابتلا به بیماری ندارد.

 

در شکل زیر شمار بیماری‌های مرتبط با ماه تولد را مشاهده می‌کنید. بنابراین برای مثال ، افراد متولد اکتبر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی قرار دارند ولی احتمال ابتلای آنها به بیماری‌های قلبی-عروقی  کمتر از دیگران است.

 

 

البته به یاد داشته باشید که این‌ها احتمالات است. متولد ماه نوامبر بودن یک شخص به معنی این نیست که او حتما به بیماری‌های باروری دچار می شود و نه حتی اینکه این بیماری به او نزدیک است.

 

باید به این نکته توجه کرد که وجود بیماری‌های خاصی که افراد در زندگی خود بیشتر به آن مبتلا می‌شوند بدین معنی نیست که عامل بزرگی در ماه تولد آن وجود دارد.

 

  نیکولاس تاتونتی مسئول این مطالعه می‌گوید: "خطر در این حد نیست که شما باید نگران زمان تولد فرزندتان یا زمان تولد خود باشید، مولفه های بسیار زیاد دیگری در تبیین ابتلا به بیماری‌ها دخیل هستند."

در کل برای طولانی مدت  تغذیه، ورزش و میزان استرس از مهم‌ترین فاکتورها هستند.

 

هم‌چنین این مطالعه بر اساس بیماران معالجه‌شده در یکی از مرکز درمانی شهر نیویورک است و این بدین معنی است که این آمارهای خاص و روابط بیماری‌های ذکر شده با فصول، ممکن است تنها مختص ساکنین نیویورک باشد.

محققان معتقدند که مولفه‌های محیطی همچون نور خورشید( بخاطر تامین ویتامین دی) در اکثر تغییرات خطرات ابتلا به بیماری‌ها تاثیرگذارند و به همین خاطر خطرات ابتلا به بیماری‌ها در شرایط محیطی مختلف باید متفاوت باشد. برای مثال شرایط مرتبط با ویتامین دی، پایین خط استوا تقریبا وارونه می‌شود.( بخاطر تغییر فصول نسبت به نیمکره شمالی).

 

 حتی اگر این وابستگی‌ها و روابط مختص ناحیه‌ای خاص باشد، محققان بر‌آنند که این مطالعه به یافتن عوامل محیطی موثر در افزایش یا کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها در همه نواحی کمک می‌کند.