باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2562      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ شهريور تعداد بازدید : 890
حضور پررنگ سینمای ایران در جشنواره بوسان؛ تقدیر از کیارستمی
جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان یکی از جشنواره‌های مهم فیلم آسیا است . این جشنواره تخصصی هرساله در ماه اکتبر در بوسان کره جنوبی برگزار می‌شود.جشنواره فیلم پوسان به‌عنوان نخستین جشنواره بین‌المللی شبه‌جزیره کره، از سپتامبر 1996 آغاز به‌کار کرد. «رویایی آرام» به کارگردانی ژانگ لو، فیلمساز کره‌ای- چینی، ششم اکتبر آغازگر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان و فیلم «باد تیره» ساخته حسین حسن، فیلمساز عراقی پانزدهم اکتبر به کار این جشنواره پایان خواهد داد.

جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان یکی از جشنواره‌های مهم فیلم آسیا است . این جشنواره تخصصی هرساله در ماه اکتبر در بوسان کره جنوبی برگزار می‌شود.جشنواره فیلم پوسان به‌عنوان نخستین جشنواره بین‌المللی شبه‌جزیره کره، از سپتامبر 1996 آغاز به‌کار کرد. «رویایی آرام» به کارگردانی ژانگ لو، فیلمساز کره‌ای- چینی، ششم اکتبر آغازگر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان و فیلم «باد تیره» ساخته حسین حسن، فیلمساز عراقی پانزدهم اکتبر به کار این جشنواره پایان خواهد داد.

 

به گزارش ال‌جی و به نقل از اعتماد، ماه مه زمانی که سمت مدیریت جشنواره فیلم بوسانِ دچار کشمکش از آن کیم دونگ، هو یکی از سینماگران مشهور سینمای کره شد، نقش او اطمینان یافتن از برگزاری طبیعی این جشنواره در سال جاری تعریف شد. اما برای ایفای این نقش او ‌باید اختلافات بین مسوولان جشنواره و مقامات دولتی شهر در مورد استقلال هنری را که 18 ماه به طول انجامید، حل و فصل کند. کیم دونگ- هو در نشست خبری این جشنواره که در سئول برگزار شد، گفت: «از زمانی که روی صندلی مدیریت این جشنواره تکیه زدم، متقاعد شده‌ام که این جشنواره با وجود هر اتفاقی باید برگزار شود. به خاطر بحران‌های به وجود آمده در دو سال گذشته از فیلمسازهای کره‌ای و خارجی عذرخواهی می‌کنم و قول می‌دهم شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم.»

 

از طرفی بودجه این دوره جشنواره بوسان از سال‌های گذشته کمتر است؛ کانگ سو- یون، رییس این جشنواره در این نشست گفت: «اسپانسرها به ما زمان کافی برای تصمیم‌گیری نمی‌دهند، آنقدر فشارها زیاد بود که تا همین چند ماه پیش نمی‌دانستیم جشنواره امسال برگزار می‌شود یا نه. اما از ماه مه احتمال برپایی‌اش را می‌دادیم. گرچه میزان آثار شرکت‌کننده نسبت به سال‌های گذشته کمتر خواهد بود اما هسته اصلی برنامه بدون هیچ مشکلی پابرجاست.»

 

کیم جی- سئوک، رییس برنامه‌گذاری جشنواره معتقد است برنامه‌ریزی امسال نمایشی از «انسجام سینمای آسیاست. » همچنین کیم تاکید کرد که فیلم‌های شرکت‌کننده در این دوره شامل آثاری که به دلایل سیاسی توقیف شده‌اند و فیلم‌هایی که درباره آزادی بیان هنری هستند، می‌شوند.

 

 

 

برخی از بزرگ‌ترین کارگردانان آسیایی از جمله هیروکازو کورئیدا از ژاپن، لی چانگ- دونگ از کره، هو شیائو- شین از تایوان طی برگزاری جشنواره درباره انسجام در فیلمسازی آسیا صحبت خواهند کرد. 301 فیلم بلند و کوتاه از 69 کشور در این جشنواره روی پرده می‌روند که 96 فیلم اکران جهانی و 27 فیلم اکران بین‌المللی می‌شوند.

بخش امواج نو یا بخش رقابتی جشنواره بوسان برای کارگردانان نوظهور آسیایی با 11 فیلم از 10 کشور در این دوره برگزار می‌شود. ریاست داوران این بخش بر عهده سلیمان سیسه، کارگردان اهل کشور مالی است.

همچنین جشنواره بوسان از زنده‌یاد عباس کیارستمی، با عنوان فیلمساز سال 2016 تقدیر می‌کند. احمد کیارستمی برای دریافت این جایزه در مراسم روز افتتاحیه حضور خواهد داشت.

 

حضور فیلم محمود کلاری، فیلمبردار ایرانی یکی از اعضای هیات داوران این رویداد سینمایی است. سینمای ایران حضور پررنگی در این دوره از جشنواره فیلم بوسان دارد؛ فیلم «رفتن» ساخته نوید محمودی در بخش «جریان‌های نو» تنها بخش رقابت بین‌المللی این رویداد سینمایی حضور خواهد داشت. همچنین فیلم‌های «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی، «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «محمد رسول‌الله» به کارگردانی مجید مجیدی، «پاداش» از کمال تبریزی، «قشنگ و فرنگ» به کارگردانی وحید موساییان، «خواب آب» ساخته فرهاد مهران‌فر و «ویولونیست» از محمد علی طالبی در بخش «پنجره‌ای به سینمای آسیا» به روی پرده می‌روند و فیلم‌ «مبارک» به کارگردانی محمدرضا امامی نیز در بخش «زاویه وسیع» جشنواره به نمایش درمی‌آیند.