باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2595      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ شهريور تعداد بازدید : 696
بیماری هیلاری کلینتون و گمانه‌زنی‌ها درباره امکان تغییر نامزد حزب دموکرات‌
این روزها بسیاری نگران حال هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا هستند. نه‌تنها امریکایی‌ها بلکه تعداد زیادی از مردم جهان به دلیل نگرانی از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نمی‌خواهند تا در این روزهای حساس هیلاری کلینتون با ضعف جسمی یا مریضی روبه‌رو شود تا روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به نفع رقیب جمهوری‌خواه سپری شود.

این روزها بسیاری نگران حال هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا هستند. نه‌تنها امریکایی‌ها بلکه تعداد زیادی از مردم جهان به دلیل نگرانی از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا نمی‌خواهند تا در این روزهای حساس هیلاری کلینتون با ضعف جسمی یا مریضی روبه‌رو شود تا روزهای منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به نفع رقیب جمهوری‌خواه سپری شود.

 

به گزارش ال‌جی وبه نقل از اعتماد، اتفاقی که در حاشیه پانزدهمین سالگرد قربانیان یازدهم سپتامبر٢٠٠١ رخ داد نگرانی‌ها را از سلامتی هیلاری کلینتون افزایش داده است چرا که به صورت ناگهانی هیلاری کلینتون مراسم بزرگداشت را در نیویورک ترک کرد. تصاویر خروج شتابان کلینتون از بنای یادبود منتشر شده نشان می‌دهد که همراهان هیلاری زمانی که منتظر ماشین ون شخصی او هستند، زیر بغل هیلاری را گرفته‌اند که مبادا زمین بخورد. اما زمانی که ون جلوی پای او نگه می‌دارد و ماموران سرویس مخفی قصد داشتند که هیلاری را سوار ماشین کنند مشخص شد که عملا هیلاری کلینتون بیهوش است.

 

یکی از ماموران مخفی که با فاصله از هیلاری ایستاده بود به ناگاه که متوجه اوضاع می‌شود سریع بر می‌گردد تا او را سر پا به داخل ماشین منتقل کند و سایر ماموران نیز به‌گونه‌ای ماشین را مستتر کردند تا تصاویر زیادی از هیلاری کلینتون منتشر نشود اما ویدیوهای لحظه سوار شدن هیلاری کلینتون به ماشین در رسانه‌های مختلف منتشر شد و این موضوع را نمایان کرد که حال هیلاری اصلا خوب نیست. پس از این اتفاق، هیلاری به آپارتمان دخترش چلسی در منهتن منتقل شد. کلینتون بیش از دو ساعت در آپارتمان چلسی ماند و پس از آن با لبی خندان به خیابان بازگشت و به هواداران محدودی که در اطراف حضور داشتند نیز دست تکان داد و به احوالپرسی خبرنگاران نیز پاسخ داد و از آنها تشکر کرد و سوار ون خود شد و محل را ترک کرد.

 

اما یکشنبه شب پزشک هیلاری کلینتون در بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که هیلاری از دو روز پیش دچار ذات الریه شده است. وی در این بیانیه عنوان کرد: که خانم کلینتون روز جمعه سرفه‌های مکرری داشت که علایم ذات الریه را نشان می‌داد. او آنتی بیوتیک مصرف کرد و قرار شد تا به توصیه من استراحت کند و تغییر برنامه بدهد. اما او در مراسم بزرگداشت در حالی حضور یافت که هوا به‌شدت گرم بود و هیلاری نیز آب زیادی را از دست داد، از همین رو حال او به‌شدت بد شد و اکنون نیز دوره نقاهت خود را به سادگی می‌گذراند.


از سوی دیگر یکشنبه شب نیک مریل، سخنگوی کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون عنوان کرد که برنامه سفر روز دوشنبه به کالیفرنیا لغو شد. هیلاری بنا بود در چندین برنامه جمع‌آوری کمک‌های مالی در سراسر کشور شرکت کند و علاوه بر آن سخنرانی‌های خود با موضوع اقتصادی را ایراد کند که اکنون این برنامه لغو شد اما هنوز معلوم نیست که برنامه سفر هیلاری به لاس وگاس که قرار است روز چهارشنبه انجام شود سر جای خود باقی است یا خیر.


این حادثه برای هیلاری کلینتون در حالی رخ داده است که دونالد ترامپ بارها و بارها سلامتی هیلاری را زیر سوال برده و می‌گوید که او قدرت و استقامت ریاست‌جمهوری را ندارد و او را به خسته بودن و خوابیدن بیش از حد متهم می‌کند. از سوی دیگر سرفه‌های ممتد سخنرانی روز کارگر کلینتون نیز نگرانی‌ها را از سلامت او برانگیخت، او که در جشنواره کلیولند حاضر شده بود در آغاز سخنان خود با سرفه‌های پی در پی مواجه شد که مجبور شد در زمانی کوتاه یک جرعه آب و یک قرص بخورد و با صدایی نه چندان مطلوب به سخنرانی خود ادامه و هرچند آن زمان هیلاری به شوخی گفت من به اسم ترامپ حساسیت دارم اما پس از سخنرانی به خبرنگاران گفت که این اتفاق به دلیل آلرژی فصلی بوده است.


اما با این وجود با توجه به اینکه علاوه بر ترامپ، رودلف جولیانی شهردار پیشین نیویورک نیز در خصوص سلامت کلینتون اظهارنظر کرده بود حادثه روز یکشنبه بهمنی از گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌های اجتماعی و دیگر منتقدان کلینتون را برانگیخت. ولی دونالد ترامپ و مشاوران کمپین او از هرگونه اظهارنظر در خصوص اتفاقی که برای هیلاری کلینتون رخ داده صرف‌نظر کردند. چراکه به نظر می‌رسد با توجه به توافق صورت گرفته دو طرف به احترام واقعه ١١ سپتامبر بنا بوده که این روز به رقابت‌های انتخاباتی نپردازند و هردو نیز در فاصله‌ای بسیار نزدیک از یکدیگر حضور پیدا کردند.


پیتر کینگ یکی از اعضای کنگره که در کنار ترامپ در مراسم ایستاده بود به خبرنگاران گفت ترامپ تنها صحبت کوتاهی پس از خروج کلینتون از مراسم انجام داد. او خم شد و به من گفت که حال کلینتون خوب نیست و من با تعجب گفتم واقعا! این تنها چیزی بود که ترامپ پس از رفتن کلینتون گفت.


لازم به ذکر است که سابقه پزشکی هیلاری کلینتون نشان می‌دهد که او به‌طور کلی سالم است به استثنای اینکه او یک بار در سال ١٩٩٨ به دلیل لخته شدن خون در پا و همچنین یک ضربه مغزی به سر در سال ٢٠١٢ مورد معالجه قرار گرفته، هیچ اتفاق دیگری و هیچگونه سابقه بیماری نداشته است. اما او بارها توسط منتقدان خود به دلیل پنهان کردن مسائل مربوط به سلامت خود متهم شده است. جولیانی یکی از مشاوران نزدیک به ترامپ در حدود یک ماه پیش عنوان کرده بود که او فکر می‌کند کلینتون خسته و به نظر بیمار است. وی همچنین رسانه‌ها را در مصاحبه‌ای متهم کرد که اطلاعات مربوط به سلامت کلینتون را پنهان می‌کنند. از سوی دیگر نکته قابل توجه این است که از زمان آغاز رقابت‌های ریاست‌جمهوری تاکنون این نخستین بار است که ترامپ یک سوژه مهم رسانه‌ای به دست می‌آورد و از آن استفاده نمی‌کند. او حتی در سوالی مربوط به سلامت کلینتون با اخم به خبرنگار پاسخ داد و گفت: من چیزی در مورد آن نمی‌دانم. با این وجود دونالد ترامپ صبح روز دوشنبه در یک مصاحبه تلفنی کوتاه با فاکس نیوز گفت: امیدوارم حالش خوب شود و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است. وی افزود: اتفاقاتی در جریان است. فقط امیدوارم که او خوب شده و به صحنه بازگردد و حضورش در مناظره را شاهد باشیم.


گفتنی است اگر دونالد ترامپ بتواند پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر شود می‌تواند خود را پیرترین برنده رقابت‌های ریاست‌جمهوری بداند اما پزشک‌ها معتقدند که او فردی سالم و شرایط جسمانی لازم برای ریاست‌جمهوری را دارد. همچنین در اواخر ماه آگوست نیز سخنگوی کمپین ترامپ گزارشی کامل از تاریخچه پرونده پزشکی ترامپ منتشر کرد که نشان می‌داد وی از سلامت کامل برخوردار است.


با این وجود بیشترین نگرانی درخصوص سلامت کلینتون به اتفاق سال ٢٠١٢ باز می‌گردد. زمانی که کلینتون به زمین خورد و در سر او یک لخته خون شناسایی شد. حتی در گزارش اف‌بی‌ای درخصوص مصاحبه با کلینتون در مورد استفاده هیلاری از سرور شخصی خود آمده است که وی در پاسخ به برخی سوال‌ها گفته بود که برخی مسائل را نمی‌تواند به یاد بیاورد. بیل کلینتون، همسر هیلاری نیز در سال ٢٠١٤ عنوان کرد که همسرش پس از شش ماه به‌طور کامل بهبود یافته است. همچنین ستاد انتخاباتی کلینتون یادداشتی را از طرف پزشک معالج هیلاری در سال ٢٠١٥ منتشر کرد که اعلام شده بود هیچ آثار ماندگاری از ضربه مغزی هیلاری کلینتون باقی نمانده است. با این وجود بسیاری از دوستان کلینتون پس از سال ٢٠١٢نگران لخته سر کلینتون بودند که مبادا شرایط را برای حضور او در انتخابات سال ٢٠١٦ سخت کند و حتی برخی پیش‌بینی کردند که شاید او برای فرماندهی کل قوا ضعیف باشد. با این حال تیم کین، معاون اول هیلاری شنبه شب در سخنرانی خود در یک مراسم شام کمپین حقوق بشر گفت: انرژی و استقامت هیلاری کلینتون در طول ١٨ماه کمپین قابل تصور نیست و او یک بانوی مصمم است.

 


اگر کلینتون از رقابت کنار برود؟
سوالی که پس از مریضی هیلاری کلینتون به وجود آمده این است که اگر مریضی هیلاری حاد‌تر شود و او نتواند به رقابت‌های انتخاباتی ادامه دهد چه اتفاقی رخ خواهد داد. چرا که اکنون یک مساله قانون اساسی به وجود آمده زیرا هیلاری ممکن است از لحاظ جسمی قادر به اداره کشور نباشد و مجبور به ترک کاخ سفید شود. در حال حاضر تمامی این موضوعات صرفا حدس و گمان است. اما سوال اینجاست که اگر یک نامزد ریاست‌جمهوری رقابت‌ها را رها کند چه اتفاقی رخ می‌دهد. طبق ماده ٢، بخش هفت آیین نامه اجرایی کمیته ملی دموکرات‌ها اگر چنین اتفاقی رخ دهد یک جلسه ویژه از سوی رییس کمیته حزب به همراه کمیته اجرایی حزب که پیش‌تر توسط کنواسیون ملی تعیین شده تشکیل جلسه می‌دهد و در این جلسه با تصمیم اکثریت حاضر در خصوص نامزد آینده حزب تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

اما موضوع دیگر این است که اگر نامزد انتخاباتی قبل از سوگند خوردن کناره‌گیری کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ اگر یک نامزد پس از انتخابات و قبل از اعلام کالج‌های انتخاباتی از کارزار خارج شود انتخاب‌کنندگان می‌توانند به هر فردی که می‌خواهند رای دهند و دولت‌های فدرال می‌توانند قوانین داخلی خود را در این خصوص نیز اعمال کنند. با این حال نامزد پیروز اگر ناتوان قبل از مراسم تحلیف شود، بخش٣ از متمم بیستم قانون اساسی فعال می‌شود که طبق آن در چنین سناریویی معاون رییس‌جمهور منتخب، رییس‌جمهور خواهد شد.