باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2650      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ شنبه ۳ مهر تعداد بازدید : 998
تهران، شهر محبوب گردشگران خارجی
گزارش سال 2016 "شاخص شهرهای مقصد گردشگری" ازسوی مسترکارت نشان می‌دهد، تهران در رتبه نهم سریع‌ترین میزان رشد جذب گردشگر در دنیا قرار دارد. گزارش "مسترکارت" درباره شاخص شهرهای مقصد گردشگری حاکی از آن است که در بخش سریع‌ترین شهرهای در حال رشد جهان، شهر "اوزاکا" در ژاپن با 20.14 درصد، بالاترین میزان رشد را در جذب گردشگر و شاخص‌های زندگی شهرنشینی داشته است.

گزارش سال ۲۰۱۶ "شاخص شهرهای مقصد گردشگری" ازسوی مسترکارت نشان می‌دهد، تهران در رتبه نهم سریع‌ترین میزان رشد جذب گردشگر در دنیا قرار دارد. گزارش  "مسترکارت" درباره شاخص شهرهای مقصد گردشگری حاکی از آن است که در بخش سریع‌ترین شهرهای در حال رشد جهان، شهر "اوزاکا" در ژاپن با ۲۰.۱۴ درصد، بالاترین میزان رشد را در جذب گردشگر و شاخص‌های زندگی شهرنشینی داشته است.

 

به گزارش ال‌جی و به نقل از ایسنا، این گزارش حاکی از آن است که منطقه آسیا-اقیانوسیه و خاورمیانه و آفریقا اهمیت دوچندانی در دورنمای اقتصاد جهانی پیدا کرده‌اند. بسیاری از شهرهایی که براساس این شاخص مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، هم از لحاظ میزان بازدید گردشگر و هم از لحاظ شاخص‌های شهرنشینی با رشد چشمگیری همراه بودند.

بعد از شهر اوزاکا که در رتبه اول قرار گرفته، چنگ‌دو (۲۰.۱۴ درصد) و ابوظبی (۱۹.۸۱ درصد) در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

شهرهای کولومبو، توکیو، ریاض، تایپه و ژیان بالاتر از تهران، رتبه‌های چهارم تا هشتم سریع‌ترین شهرهای در حال رشد را در گزارش سالانه مسترکارت در اختیار دارند.

 

 

همانطور که پیشبینی می‌شد و برآوردهای اولیه نیز نشان می‌داد ایران به تدریج مورد اقبال و توجه گردشگران قرار گرفته‌است و مهم‌ترین شهر ایران یعنی تهران در آمارهای جهانی با رشد فزاینده‌ای در حال جذب گردشگر خارجی است. پایتخت ایران با میزان رشد ۱۲.۹۸ درصد در رتبه نهم ایستاده است.

 

رتبه سوم تهران در سرعت جذب گردشگر در خاورمیانه و آفریقا

 

براساس گزارش سالانه مسترکارت، در منطقه خاورمیانه و آفریقا، طی دوره هفت ساله ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ تهران پس از شهرهای ابوظبی و ریاض از لحاظ متوسط نرخ رشد سالانه (CAGR) در جذب گردشگر در رتبه سوم ایستاده است.

در این دوره زمانی پس از شهر ابوظبی (۱۹.۸ درصد) و ریاض (۱۶.۵ درصد)، پایتخت ایران با ۱۳ درصد رشد سالانه بالاتر از شهرهای دبی و کازابلانکا، رتبه سوم را در سرعت جذب گردشگر در این منطقه داشته است.

 

 

 

میزان اقامت‌شب گردشگران خارجی در تهران ۲۰۱۶-۲۰۱۲ 

 

این گزارش در بخش "میزان اقامت‌شب" گردشگران خارجی در منطقه خاورمیانه و آفریقا نشان می‌دهد، شهر دبی همچنان با اختلاف چشمگیری نسبت به شهرهای دیگر این منطقه در رتبه اول ایستاده است.

براساس این گزارش، تهران در سال ۲۰۱۲ حدود ۱.۱۱ میلیون نفر، در سال ۲۰۱۳ حدود ۱.۳۸ میلیون نفر، در سال ۲۰۱۴ بالغ‌بر ۱.۴۳ میلیون نفر، در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۴۷ میلیون نفر و در سال ۲۰۱۶ نیز حدود ۱.۵۲ میلیون بازدیدکننده از کشورهای مختلف داشته است.

بر اساس این گزارش، درآمد تهران از محل ورود گردشگر در سال جاری میلادی حدود ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده که از این لحاظ بعد از شهرهای دبی، ریاض، ژوهانسبورگ، ابوظبی و قاهره در رتبه ششم منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار گرفته است. در میان شهرهای بررسی شده در این منطقه، در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شهر ابوظبی با میزان رشد ۱۵ درصد بالاترین میزان رشد را در جذب گردشگر داشته است.

معیار دیگری که در گزارش سالانه مسترکارت ۲۰۱۶ به آن اشاره شده، ترکیب نرخ رشد سالانه (CAGR) است که دوره زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ را در منطقه خاورمیانه و آفریقا بررسی کرده است.

براین اساس شهر تهران با متوسط نرخ رشد سالانه ۱۳ درصد پس از شهرهای ابوظبی و ریاض در رتبه سوم و بالاتر از شهر دبی، کازابلانکا، کیپ تاون، ژوهانسبورگ، بیروت و قاهره قرار دارد.

 

 

 

اهداف سفر و ماه‌های اوج حضور گردشگران در تهران

 

این گزارش همچنین نشان می‌دهد، ماه‌های مارس و اوت پربازدیدترین دوره‌های زمانی بوده است که گردشگران از تهران بازدید کردند و همچنین ۸۷ درصد مسافران خارجی تهران را برای تفریح و ۱۳ درصد نیز برای اهداف و برنامه‌های اقتصادی و تجاری انتخاب کرده‌اند. این گزارش سالانه که ۱۳۲ شهر از پنج قاره جهان را مورد بررسی قرار داده، همچنین نشان می‌دهد بانکوک با کنار زدن شهر لندن رتبه نخست مقصد گردشگری جهان در سال ۲۰۱۶ را به دست آورده است.

پیش‌بینی می‌شود شهر بانکوک امسال میزبان ۳۳ میلیون گردشگر از نقاط مختلف جهان باشد که البته بخش عمده‌ای از آن‌ها را چینی‌ها تشکیل می‌دهند. اگرچه آلودگی شهر بانکوک عامل بازدارنده‌ای برای حضور بلندمدت گردشگران است، اما تنوع غذایی و سواحل آفتابیِ آن، گردشگران را برای سفر به این شهر آسیایی ترغیب می‌کند.

 

در این گزارش تعداد گردشگرانِ شهرهای مختلف جهان و هزینه‌های صورت گرفته توسط آن‌ها مورد تحلیل قرار گرفته و ارزیابی دقیقی از نحوه مسافرت مردم در کشورهای مختلف ارائه شده است.

 

 

براساس این مطالعه، شهر بانکوک در سال جاری میلادی میزان ۲۷.۴۱ میلیون گردشگر از نقاط مختلف جهان بوده است. شهر لندن که پیش از این در رتبه اول قرار داشت، با ۱۹.۸۸ میلیون گردشگر در رتبه دوم ایستاده است. پاریس (۱۸.۰۳ میلیون گردشگر)، شهر دبی (۱۵.۲۷)، نیویورک (۱۲.۷۵)، سنگاپور (۱۲.۱۱)، کوالالامپور (۱۲.۰۲)، استانبول (۱۱.۹۵)، توکیو (۱۱.۷۰) و سئول با ۱۰.۲۰ میلیون گردشگر در رتبه‌های بعدی پربازدیدترین شهرهای جهان در سال جاری میلادی قرار دارند.

نکته قابل توجه در گزارش سالانه مسترکارت، صعود دبی به رتبه اول فهرست شهرهای جهان از لحاظ درآمد گردشگری است؛ به طوریکه این شیخ‌نشین امارات در سال جاری میلادی حدود ۳۱.۳ میلیارد دلار از محل میزبانی از گردشگران بین‌المللی درآمد کسب کرده که با اختلاف چشمگیری نسبت به شهر دوم یعنی لندن که ۱۹.۸ میلیارد دلار درآمد داشته، در رتبه اول قرار گرفته است.