باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2687      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر تعداد بازدید : 1286
تستر مزه شکلات بودن چکونه است؟
شاید اینکه کسی به ما بگوید شغلش تسترمزه در یکی از بزرگترین کارخانه‌های شکلات سازی است ما را مجاب کند که به او بگوییم پس آسانترین شغل دنیا را داری. ولی در واقع این چنین نیست چرا که این کار یکی از تخصصی‌ترین مشاغل دنیا محسوب می‌شود. این را باید از لیزا شرودر تسر مزه شرکت شکلات‌سازی مارس بپرسید.

شاید اینکه کسی به ما بگوید  شغلش تسترمزه در یکی از بزرگترین کارخانه‌های شکلات سازی است ما را مجاب کند که به او بگوییم پس آسانترین شغل دنیا را داری. ولی در واقع این چنین نیست چرا که این کار یکی از تخصصی‌ترین مشاغل دنیا محسوب می‌شود. این را باید از لیزا شرودر تسر مزه شرکت شکلات‌سازی مارس بپرسید.  

به گزارش ال‌جی و به نقل از روزیاتو، از ۱۶سال پیش تا به امروز شغل «لیزا شرودر»، تست کردن مزه و طعم شکلات های تولید شده در شرکت ۳۳ میلیارد دلاری «مارس» (Mars) است. یک شغل رویایی آن هم در شرکتی رویایی که حسرت را به دل بسیاری از طرفداران شکلات و شیرینی باقی می گذارد.

کمپانی مارس که محصولاتش، شکلات، نوشیدنی های گاز دار و غذای حیوانات را شامل می شود، مالکیت ۲۹ برند جهانی شکلات از جمله M&M’s, Snickers, Dove, Milky Way, و Twix را در انحصار دارد.

پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر در گفتگو با خانم شرودر به بررسی شغل عجیب و جذاب وی پرداخته است. اینکه چگونه این فرصت شغلی را به دست آورد. برنامه روزانه او چیست و چه توصیه هایی برای علاقمندان شغل هایی این چنینی دارد؟

مسیر شرودر برای تبدیل به “تست کننده مزه” به هیچ وجه روندی سنتی نبوده است

مقر شرکت مارس در آمریکای شمالی (هکستون ایالت نیوجرسی)

بعد از پایان دوره دبیرستان، شرودر برای ادامه تحصیل در رشته منشی گری وارد کالج مونت کلر شد. پس از پایان تحصیلات، کار به عنوان کارمند اداری را در چند شرکت آغاز کرد تا در سال ۲۰۰۰ یکی از دوستانش درباره فرصت شغلی تست کننده مزه در شرکت مارس با او حرف زد.

“وقتی مارس، فرصت شغلی مذکور را آگهی کرد، بدون کوچکترین اتلاف وقتی برای تصاحب آن اقدام کردم. در دوران کودکی هیچ وقت تصور نمی کردم در آینده در صنایع غذایی کار کنم، اما واقعیت این است که از همان بچگی به شکلات علاقه زیادی داشتم. یکی از اولین و جذاب ترین خاطرات دوران کودکی ام به زمانی باز می گردد که در کنار مادرم روی کاناپه می نشستیم و به همراه یک کاسه پر از شکلات M&M تلویزیون تماشا می کردیم.”

وی افزود: مسیر رسیدن من به شغل فعلیم به هیچ وجه با سازوکارهای سنتی جور در نمی آید. وقتی سال ۲۰۰۰ به مارس پیوستم، هیچ تجربه ای درباره صنایع غذایی نداشتم اما خوشبختانه در مقطع تحصیلات آکادمیک در این شغل هیچ کمکی به شما نمی کرد و تنها ذائقه شماست که به کمکتان می آید.

برغم هیچ گونه پس زمینه تجربی بعنوان تستر مزه، شرودر کار خود را آغاز کرد

 

شرودر در محوطه بیرونی شرکت مارس

وی با اشاره به اینکه ممکن نیست کسی این فرصت شغلی را از دست بدهد، گفت: نخستین گام در روند استخدام، پر کردن پرسشنامه بود. به این معنی که سئوال هایی در مورد غذا و تجربیات شخصیتان در مورد مزه غذاها پرسیده می شد.

این فرصت شغلی به کسانی داده می شد که بتوانند به خوبی طعم و مزه های اصلی را از یکدیگر تشخیص دهند. اما پرسش در مورد پس زمینه تحصیلی در کار نبود.

در مرحله بعد، مصاحبه حضوری و تست عملی انجام می شود، به این ترتیب که توانایی شما را در تشخیص مزه های اصلی و توانایی در زبان توصیفی مورد آزمایش قرار می دهند. پس از پذیرفته شدن به عنوان “تست کننده مزه” دوره متمرکز ۶ ماه را پشت سر خواهید گذاشت تا در نهایت به عنوان کارمند مارس مشغول به کار شوید.

شرودر در پایان این بخش تاکید کرد: “چهار سال ابتدایی کار به عنوان تست کننده مزه بهترین تجربه ممکن برای کسب آمادگی در مسیر پیوستن به “تیم حِسی” مارس محسوب می شد”.

بعد از چهار سال کار به عنوان تست کننده مزه، شرودر به رتبه “تکنسین حسی” مارس ارتقا یافت

after-four-years-taste-testing-chocolate-she-was-promoted-to-a-sensory-technician-role

بعد از مدت چهار سال لیزا با پیشنهاد فرصت شغلی “تکنسین حسی” از سوی مارس مواجه شد. این پیشنهاد با برنامه بلند مدت این شرکت برای تولید نیمی از M&M مصرفی کشور، همزمان شده بود.

“در پست جدید، به عنوان مسئول و آموزش دهنده تست کننده های مزه در پنل تحلیلی فعالیت می کنم. وظیفه ما جمع آوری و تحلیل داده های مربوط به مزه محصولات با هدف حفظ کیفیت موجود است. این روند به ما امکان می دهد تا برخی محصولات قدیمی همچون M&M، مزه ای مشابه ۷۵ سال پیش داشته باشند و برخی دیگر از محصولات جدیدمان دقیقا آن چیزی باشند که مشتریانمان انتظار دارند.”

وی با تاکید بر اینکه استمرار و حفظ کیفیت یکی از اصول اصلی مارس محسوب می شود، گفت: تنها چهار پنل تحلیلی مشابه برای ارزیابی مزه محصولات در جهان وجود دارد. کار در شرکت مارس این فرصت را در اختیار من قرار داد تا با سفرهای متعدد داخلی و خارجی با هدف انتقال تجربه و تربیت نیروی کار، اطمینان حاصل کنیم در هر نقطه ای از دنیا مشتریان مارس، مزه ای مشابه را تجربه خواهند کرد.

لیزا همچنین گفت: فکر نمی کنم شغلم رویایی باشد بلکه مطمئن هستم رویایی است.

یک روز معمولی کار شامل برگزاری پنل ها تست مزه و همکاری نزدیک با کارشناسان تغذیه می شود

لیزا (نفر وسط) در کنار همکارانش در شرکت مارس

شرودر به بیزینس اینسایدر می گوید: پنل های تست مزه هر روز صبح برگزار می شود و هفته ای سه بار هم بعدازظهر ها تشکیل جلسه می دهیم. برگزاری و مدیریت پنل های صبح به عهده من است.

وی افزود: پنل تحلیل ما هر روز ۶۰ تا ۹۹ نمونه را مورد ارزیابی قرار می دهد. این نمونه ها که از سرتاسر جهان جمع می گردند به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا علاوه بر مزه دیگر استانداردهای مارس نیز چک شود.

بعد از پنل، شرودر عموما در ملاقات با کارشناسان گروه حسی درباره پروژه های پیش رو و طراحی برنامه ای کامپیوتری با هدف تسهیل و یکپارچه سازی داده های کیفی بحث و تبادل نظر می کند.

“کارشناسان تیم حسی ما در ارتباط نزدیک با کارشناسان ارتقا محصولات هستند. کارشناسان ارتقا محصولات زیر نظر تیم تحقیق و توسعه یا (R&D) فعالیت می کنند. پس از برگزاری پنل صبح و بررسی داده های تحلیلی توسط پنل حسی، آنها را به اعضا پنل باز می گردانم”.

شرودر معتقد است با مزه ترین بخش شغلش، سر و کار داشتن با این برندهای سمبلیک و دوست داشتنی است.

schroeder-says-the-coolest-part-of-her-job-is-working-with-such-iconic-and-beloved-brands

لیزا در ادامه توضیحاتش می گوید: بهترین بخش کار، افرادی هستند که با آنها همکاری می کنم. تمام کسانی که در این شرکت کار می کنند، عاشقانه کارشان را دوست دارند و خود را بطور کامل نسبت به اصول شرکت متعهد می دانند.

بخش جذاب دیگر کار به گفته شروردر “یادگیری و اشتراک گذاری دانش” است. اینکه سال گذشته به چین سفر کنم و به اشتراک گذاری تجربیاتم با تیم تحلیلی نمایندگی مارس در این کشور بپردازم، تجربه ای بسیار دوست داشتنی است.

اما با مزه ترین بخش کار از نظر شرودر همکاری به عنوان عضوی از این برندهای سمبلیک و محبوب همچون اسنیکرز و توئیکس است. “شکلات در نفس خود لذت بخش محسوب می شود و اینکه کاری می کنید که محصولش شادی و نشاط را برای مردم به ارمغان می آورد نیز بسیار جذاب خواهد بود”.

سخت ترین بخش کار در واقع جالب ترین قسمت آن است

the-hardest-part-of-her-job-is-also-the-most-interesting-aspect-of-it

همچون هر شغل دیگر، کار شرودر هم چالش های خاص خود را دارد.

“سخت ترین بخش کار من تشخیص مزه های غیر استاندارد است. اینها در واقع محصولاتی هستند که با معیارهای مارس تطابق ندارند. بعنوان یک تستر مزه با سابقه، شما باید بتوانید اینگونه مزه ها را تشخیص دهید. مزه کردن این محصولات سخت ترین و البته جذاب ترین بخش کار من است”.

بسیاری از اینکه شغل من یک کار واقعی  و تمام وقت است، تعجب می کنند

تعدادی از کارمندان شرکت مارس

“اخیرا در سفری کاری، راننده تاکسی در مورد کارم در شرکت مارس پرسش هایی مطرح کرد. وقتی در مورد شغلم برایش توضیح دادم شروع به شوخی و خنده کرد. حتی زمانی که جدی به او گفتم کارم تست مزه شکلات است، بعید می دانم باور کرده باشد”.

زمانی که دیگران از شغلم آگاه می شوند، سه سوال همیشگی برایشان پیش می آید

there-are-three-questions-people-almost-always-ask-when-they-find-out-what-she-does-for-a-living

سئوال اول این است که کجا برای این کار ثبت نام کردم؟

سوال دوم این است که چطور این فرصت شغلی را به دست آوردی؟

پاسخ من به سئوال دوم عموما به شخصی بستگی دارد که در مقابلم قرار می گیرد. اگر فرد مورد نظر نوجوانی دبیرستانی باشد به او پیشنهاد می کنم با تکمیل تحصیلاتش در علوم تغذیه، نه تنها خود را برای ورود به بازار کار در چنین شرکت هایی آماده کند، بلکه قادر باشد ایده های نو و خلاقانه را تولید نماید.

سوال سوم اما این است که آیا محل کار ما شبیه به کارخانه شکلات سازی در “ویلی وانکا” است؟ (Willy Wonkaشخصیتی خیالی در رمان چارلی و کارخانه شکلات‌سازی (۱۹۶۴) نوشته رولد دال است.)

در پاسخ به این پرسش هم عموما می گویم، دفتر کار  من در همان مجموعه ای قرار دارد که شکلات های M&M تولید می شود. بنابراین بوی شکلات مدام در اطرافمان حس می گردد. بطوریکه بسیاری مواقع وقتی به خانه می رویم لباسهایمان همچنان بوی شکلات می دهند.

بیشتر مردم شغل مرا درست متوجه نمی شوند

schroeder-says-most-people-dont-truly-understand-her-job

“بزرگترین تصور غلطی که درباره کار من وجود دارد این است که چرا ما اساسا شکلات را مزه می کنیم. بسیاری از اشخاص متوجه نمی شوند چه اندازه این کار علمی است. آنها فکر می کنند که تنها نیاز است انگشت خود را داخل نمونه شکلات کنید و آن را در دهان بگذارید. ولی واقعیت این نیست. تست کننده های مزه، افرادی آموزش دیده و حرفه ای هستند تا بتوانند ثبات در کیفیت محصولات را تضمین کنند.”

تست کننده های مزه در واقع شکلات را نمی خورند بلکه آن را مزه کرده و ارزیابی می نمایند

taste-testers-dont-actually-eat-the-chocolate-they-evaluate-it-1

“فکر نکنید تست کنندگان مزه کل روز را پشت میزهایشان نشسته اند و اسنیکرز می خورند. ما همیشه شکلات هایی که تست میکنیم را نمی خوریم. بلکه آنها را تنها در دهان چرخانده و مزه می کنیم. تا علاوه بر مزه و طعم، بافت و کش سانی شکلات هم مورد ارزیابی قرار گیرد”.

خوشبختانه از طعم شکلات خسته نمی شوم

surprisingly-i-do-not-get-sick-of-chocolate-she-says

” من در مورد کیفیت بسیار سخت گیرم، بنظرم زندگی کوتاه تر از آن است که بخواهید شکلات بی کیفیت بخورید. شکلات مورد علاقه ام “داو” است اما همه آنها را دوست دارم”.

نمی گذارم کارم روی زندگی شخصی ام تاثیر بگذارد

she-tries-not-to-let-her-work-spill-into-her-personal-life

اگرچه لیز یک تست کننده مزه حرفه ای است اما به گفته خودش قرار نیست هرچیزی که بیرون از محیط کار می خورد را تحلیل کند.

“وقتی در محیط کار نیستم شبیه بقیه افراد بدون وسواس از غذایم لذت می برم. وقتی در رستوران شام می خوریم، اگرچه می توانم کیفیت و حتی تازه بودن روغن استفاده شده را حدس بزنم و یا اینکه آیا در پخت غذا از مواد تازه استفاده شده است یا خیر را تشخیص دهم؛ اما ترجیح می دهم بیرون از محیط کار خیلی به این موارد فکر نکنم”

اولین توصیه ام به افراد علاقمند این است که “دایره غذایی خود را گسترش دهند”

her-no-1-tip-for-aspiring-taste-testers-is-to-expand-your-food-horizons

“نخستین توصیه من به علاقمندان کارهایی نظیر آنچه من انجام می دهم این است که دایره تجربیات غذایی خود را افزایش دهند. به این معنی که هم غذاهای مختلف را تست کنند تا با مزه ها و طعم های مختلف آشنا شوند و هم با تحصیل در علوم تغذیه بتوانند افق بازتری نسبت به این حرفه پیدا کنند.”