باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2704      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۱ مهر تعداد بازدید : 596
مشکل نظرسنجی‌های غیراستاندارد، این بار در رقابت‌ هیلاری و ترامپ
نظرسنجی‌های سیاسی همچنان به گمراه‌کردن مردم درباره «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری‌خواه آمریکا، ادامه می‌دهند. از یک طرف طرفداران ترامپ بر اساس نتایج پرسشنامه‌های آنلاین وضعیت را به سود نامزد مطبوع خود ارزیابی می‌کنند و از سویی دیگر، دموکرات‌ها این نوع نظرسنجی‌ها را بی‌اعتبار و غیرعلمی می‌دانند. بسیاری رسانه‌های خبری به‌همین‌دلیل مجبور شده‌اند درباره ارسال پرسش‌نامه‌های آنلاین «برنده مناظره»، بعد از نخستین مناظره بین ترامپ و «هیلاری کلینتون» تجدیدنظر کنند.

نظرسنجی‌های سیاسی همچنان به گمراه‌کردن مردم درباره «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری‌خواه آمریکا، ادامه می‌دهند. از یک طرف طرفداران ترامپ بر اساس نتایج پرسشنامه‌های آنلاین وضعیت را به سود نامزد مطبوع خود ارزیابی می‌کنند و از سویی دیگر، دموکرات‌ها این نوع نظرسنجی‌ها را بی‌اعتبار و غیرعلمی می‌دانند. بسیاری رسانه‌های خبری به‌همین‌دلیل مجبور شده‌اند درباره ارسال پرسش‌نامه‌های آنلاین «برنده مناظره»، بعد از نخستین مناظره بین ترامپ و «هیلاری کلینتون» تجدیدنظر کنند.

 

به گزارش ال‌جی و به نقل از شرق، علیرغم نقص‌های آشکار نظرسنجی‌های اینترنتی اما حداقل یکی از عاملین آنها، هفته‌نامه «فورچون»، هیچ مشکلی با انجام نظرسنجی‌های غیرعلمی ندارد. سردبیر این هفته‌نامه، «آلن مری»، به «سی‌ان‌ان‌ مانی» می‌گوید: «هیچ‌کس نباید اینها را با نظرسنجی‌های علمی اشتباه بگیرد». اما ترامپ این نظرسنجی‌ها را با هم اشتباه گرفته‌ است.

او در سخنرانی خود در تجمع انتخاباتی‌اش در بعدازظهر پنجشنبه گفت: «تک‌تک نظرسنجی‌های آنلاین می‌گویند ما بردیم که این عالی است؛ تک‌تک نظرسنجی‌های آنلاین».

پنجشنبه گذشته در شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی»، «چاک تاد» آشکارا کلافگی خود را از این نوع تبلیغ و ترویج این «نظرسنجی‌ها» که او آنها را «چرند» می‌خواند، نشان داد. او که با « جیسون میلر»، عضو کمپین ترامپ، صحبت می‌کرد، گفت: «اینها واقعی نیستند، جیسون!». اما دیگر رسانه‌های خبری معتقدند این پرسش‌نامه‌ها ارزشمند هستند. «سم جیکابز»، از دستیاران سردبیری هفته‌نامه «تایم»، در مصاحبه‌ای تلفنی می‌گوید: «فکر می‌کنیم این روش مفیدی برای تعامل با خواننده‌هایمان و درگیرکردن آنها با محتوا باشد». درهمین‌حال، جیکابز بر این باور است: «ما نوع نظرسنجی را به‌وضوح مشخص می‌کنیم. می‌گوییم این نظرسنجی نمایانگر واکنش عمومی رأی‌دهنده‌ها نیست و نتیجه انتخابات را هم پیش‌بینی نمی‌کند». جیکابز می‌گوید واقعیت این است که «ما نمی‌توانیم رفتار نامزدها را کنترل کنیم».

 

رسانه‌های خبری می‌توانند تصمیم بگیرند این پرسش‌نامه‌های غیرعلمی اینترنتی را منتشر نکنند. بعضی برگزارکنندگان حرفه‌ای نظرسنجی‌ها از این کار استقبال خواهند کرد؛ چون این رقابت‌های غیرعلمی، مردم را درباره نحوه کار نظرسنجی‌های واقعی گیج می‌کند، اما برای رسانه‌های خبری، موضوع فقط اعتبار برندشان است. نظرسنجی‌های سیاسی واقعی با دقت و مهارت از سوی محققان تنظیم می‌شوند تا نظرات در سطح ملی یا ایالتی را به عدد و رقم بیاورند. برگزارکنندگان آنها از نمونه‌ای از مردم آمریکا (اغلب حدود‌ هزار نفر) سؤال می‌کنند و سن، جنسیت، نژاد و عوامل دیگر را نیز در این نمونه محاسبه می‌کنند. بنابراین هدف به‌دست‌آوردن تصویری با اعتبار علمی از نظرات عمومی مردم است اما پرسش‌نامه‌های آنلاین، در حقیقت دعواهایی جمعی هستند.

پس می‌توان گفت ترامپ یا این تفاوت را نمی‌داند یا به آن بی‌توجهی می‌کند. او چهارشنبه‌شب در جمع هواداران خود شکایت می‌کرد این همه پرسش‌نامه اینترنتی را پیروز شده، اما مدام می‌شنود این «نظرسنجی‌ها» معنایی ندارند. «اما وقتی از ٣٠٠ نفر نظرسنجی می‌کنند، خیلی مهم است، نه؟».

در این میان، بعضی شخصیت‌های رسانه‌ای تأثیرگذار محافظه‌کار هم روش ترامپ را دنبال می‌کنند و این دو نوع نظرسنجی را تلفیق می‌کنند. «راش لیمبا»، در برنامه رادیویی پنجشنبه‌اش گفت ترامپ در نظرسنجی‌های تایم و «دراج ریپورت» و چندتای دیگر فوق‌العاده بوده، اما در نظرسنجی فوری سی‌ان‌ان بعد از مناظره، این هیلاری بود که پیروزی بزرگی داشت: ۶۲ بر ۲۷».

 

واقعیت این است نظرسنجی سی‌ان‌ان از سوی محققان انجام شد، درحالی‌که نظرسنجی‌های تایم درواقع صرفا پرسش‌نامه‌هایی اینترنتی و غیرعلمی بودند. میلر می‌گوید کمپین ترامپ معتقد است نظرسنجی‌های اینترنتی «بازتابی بسیار دقیق‌ترند از آنچه دوشنبه‌شب اتفاق افتاد». اما درباره نظرسنجی تایم، جیکابز می‌گوید معلوم نیست این هفته‌نامه بعد از مناظره بعدی دوباره پرسش‌نامه‌ای غیررسمی روی وب‌سایتش منتشر کند یا نه. «مری»، که هم در فورچون دبیر است و هم مسئول محتوایی همه رسانه‌های تحت‌نظر شرکت تایم، می‌گوید: البته فورچون به انتشار پرسش‌نامه ادامه خواهد داد. ما خیلی به بازخورد خواننده‌هایمان علاقه‌مندیم و این یکی از راه‌های خوب، برای شناخت آن است. او اذعان می‌کند محدودیتی برای چندبار رأی‌دادن وجود ندارد.

 

بعضی منتقدان ادعا می‌کنند هواداران ترامپ، با سازماندهی در سایت‌های اینترنتی سعی کرده‌اند نظرسنجی‌های دوشنبه را دست‌کاری کنند. او می‌گوید احتمال دست‌کاری در نظرات همیشه وجود دارد: «تکرار می‌کنم، اینها قرار نیست نظرسنجی‌های علمی باشند». پرسش‌نامه‌های تایم و فورچون و وب‌سایت «سی‌ان‌بی‌سی» همه از پلاگین یکسانی از شرکتی به نام «پلی‌باز» استفاده کرده‌اند. جیکابز می‌گوید پلی‌باز نشانه‌هایی از این دست‌کاری در هر دو طرف گزارش کرده، هم به نفع ترامپ و هم به نفع کلینتون، اما گفته این دست‌کاری، نتیجه را به سمت شخص خاصی تغییر نداده است.  یکی از سخنگویان سی‌ان‌بی‌سی درباره این پرسش‌نامه‌ها می‌گوید، «این یک نظرسنجی غیررسمی است. نتایج آن علمی نیستند و ممکن است لزوما بازتابی از نظرات عمومی همه مردم نباشند». اما این شبکه خبری مشخص نمی‌کند آیا به ارسال این قبیل پرسش‌نامه‌ها ادامه خواهد داد یا نه.