باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2705      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۱ مهر تعداد بازدید : 630
«ICANN» واگذار شد؛ ازاین پس آمریکا در مدیریت و نظارت بر اینترنت نقشی ندارد
دولت آمریکا روز شنبه به نقش نظارت رسمی خود بر اینترنت پایان داد و مدیریت سیستم آدرس آنلاین را به یک نهاد غیرانتفاعی جهانی سپرد. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد قراردادش با سازمان جهانی نظارت بر نامها و ارقام اینترنتی - آیکان «ICANN»- به پایان رسیده است. به این ترتیب آیکان از این پس از سوی سهامدارانش که متشکل از مهندسان، دانشگاهیان، شرکتها و گروههای دولتی و غیردولتی هستند، اداره خواهد شد.

دولت آمریکا روز شنبه به نقش نظارت رسمی خود بر اینترنت پایان داد و مدیریت سیستم آدرس آنلاین را به یک نهاد غیرانتفاعی جهانی سپرد. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد قراردادش با سازمان جهانی نظارت بر نامها و ارقام اینترنتی - آیکان  «ICANN»- به پایان رسیده است. به این ترتیب آیکان از این پس از سوی سهامدارانش که متشکل از مهندسان، دانشگاهیان، شرکتها و گروههای دولتی و غیردولتی هستند، اداره خواهد شد.

 

 

به گزارش ال‌جی و به نقل از ایسنا، شرکت اینترنتی برای نامها و شماره‌های واگذار شده ( Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) شرکتی غیرانتفاعی است که مقر آن در منطقه مارینا دِل رِی شهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا واقع شده، در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۱۹۹۸ ساخته شده و در ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۸ برای اینکه قادر به سرپرستی بخشی از وظایف مربوط به اینترنت که پیشتر مسوولیت انجام آن مستقیماً به عهده دولت ایالات متحده بوده و بوسیله سازمان‌های دیگر انجام می‌شده باشد ثبت شد، بویژه آیانا منبع صحیح شماره‌های واگذار شده در اینترنت (Internet Assigned Numbers Authority).

 

آیکان مسوول مدیریت واگذاری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل اینترنت است. وظایف آیکان عبارت است از ضمانت تخصیص آدرس پروتکل اینترنت برای یک فضا در اینترنت، واگذاری پروتکل شناسه، سیستم مدیریت نام دامنه سطح بالا، و عملگرهای مدیریت ریشه کارگزار.  تا به امروز، بسیاری از کار معرفی دامنه‌های عمومی سطح بالای جدید نگران بودند. کار فنی آیکان ارجاع به عملگر آیانا است.

از اصول اولیه عملکردی آیکان به عنوان راهنمایی برای حفظ ثبات عملیاتی اینترنت، ترقی رقابت، دست یافتن به نمایندگی گسترده‌ای در جامعه جهانی اینترنت، و توسعه سیاستی مناسب برای مأموریت خود از آغاز تا انتها، و فرایندهایی مبنی بر توافق عام توصیف شده‌است.

 

در ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۶، آیکان موافقت نامه تازه‌ای را با وزارت بازرگانی  ایالات متحده امضا کرد که به موجب آن تشکیلات خصوصی را در آینده وادار به مدیریت کامل سیستم اینترنت مرکزی از شناسه‌های هماهنگ شده بواسطه مدل چند ذینفع از مشاوره که آیکان نماینده آنهاست می‌کرد.

پس از کش و قوس‌های فراوان در درون حاکمیت آمریکا، سرانجام دولت این کشور مدیریتِ آیکان را به سازمان ملل انتقال داد و رسماً آیکان منتقل شد. این اقدام بخشی از یک برنامه چند دهه ای از سوی آمریکا برای خصوصی کردن اینترنت است و حامیان این اقدام می گویند مستقل شدن فعالیت آیکان به حفظ یکپارچگی اینترنت در سراسر جهان کمک خواهد کرد.

به گفته مقامات آیکان و آمریکا، قرارداد نظارت آمریکا بر این سازمان به عنوان ناظر بر این بخش مهم که در آن دامنه ها و آدرسهای اینترنتی ایجاد می شوند، به واشنگتن یک نقش نمادین داده بود.

 

اما منتقدان که شامل برخی از قانونگذاران آمریکا هستند، معتقدند این اقدام بذل و بخشش از سوی واشنگتن بود که ممکن است به حکومتهای خودکامه اجازه دهد کنترل اینترنت را بدست بگیرند. آخرین تلاش مخالفان برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادی، یک شکایت تنظیم شده از سوی چهار ایالت آمریکا بود که با مخالفت قاضی فدرال برای صدور فرمان توقف انتقال مدیریت، شکست خورد.

 

در این میان برخی افراد، از جمله «تد کروز» (سناتور جمهوری خواه آمریکایی که تا چند ماه پیش در کورس رقابت برای رسیدن به عنوان رییس جمهوری آمریکا حضور داشت) موضوع مدیریت اینترنت را اشتباه متوجه شده اند و عنوان می کنند که مدیریت کلی اینترنت از دست آمریکا خارج شده است و اکنون همین موضوع ممکن است موجب سانسور محتوای اینترنت از سوی برخی کشورها شود.

وب سایت CNet در همین رابطه و از قول سخنگوی آیکان می نویسد: «این سازمان به طور کلی قادر به دخالت یا تعدیل محتوای اینترنت نیست و نبوده است.» آیکان همانگونه که ذکر شد مسئول تنظیم دامنه ها و آدرس های اینترنتی است و محتوایی که در این آدرس ها منتشر می شود جز مواردی نیست که این سازمان دخالتی در آن داشته باشد.

 

 لارنس استریک لینگ که مسئول واحد نظارتی در وزارت بازرگانی آمریکا بود، روز شنبه با صدور بیانیه کوتاهی، انجام شدن روند انتقال سازمان تخصیص ارقام اینترنتی (IANA) را تایید کرد.