باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2778      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۵ مهر تعداد بازدید : 766
منطقه در پیچ و خم دیپلماسی و نبرد
دستاورد نشست لوزان آنقدر ناچیز بود که لاورف وزیرامور خارجه روسیه هنگام خروج از هتل محل مذاکرات به طعنه بگوید: توافق کردیم دیدارهای آتی در اسرع وقت انجام شود.

دستاورد نشست لوزان آنقدر ناچیز بود که لاورف وزیرامور خارجه روسیه هنگام خروج از هتل محل مذاکرات به طعنه بگوید: توافق کردیم دیدارهای آتی در اسرع وقت انجام شود.

 
به گزارش ال‌جی، شامگاه چهارشنبه گذشته رسانه‌ها خبری را مبنی بر دیدار قریب‌الوقوع وزاری خارجه آمریکا، روسیه، ایران، ترکیه، عربستان سعودی و قطر در لوزان سوئیس برای یافتن راه‌حل بحران سوریه مخابره کردند. شرکت وزیر امورخارجه ایران در این نشست تکذیب شد. دلیل آن هم ظاهرا اصرار ایران برای شرکت وزرای خارجه عراق و مصر بود. چیزی که جمعه با تحقق آن و اضافه شدن اردن هم به جمع کشورهای اضافه شده راه برای حضور ظریف در این نشست هموار شد.
چیزی از محتوای مذاکرات به بیرون درز نکرده است اما پایان یافتن زودهنگام آن و واکنش سرد شرکت کنندگان بعد از جلسه نشان از ناموفق بودن جلسه داشت. عدم موفقیت تا جایی بود که حتی نشست خبری بعد از آن برگزار نشد. جان کری درباره این نشست به خبرنگاران گفت: مذاکرات لازم در لوزان به‌حدی صریح بود که در لحظاتی به تنش بین برخی طرف‌ها منجر شد.
 
بحران سوریه روز به روز ابعاد پیچیده تری به خود می‌گیرد تا جایی کار از تعارفات مرسوم دیپلماتیک میان طرفین گذشته است و آمریکا و روسیه با زبان سختری با هم صحبت می‌کنند. اعتراض آمریکا به روسیه برای شکستن آتش بس در حلب است. اتهامی که روسیه آن را رد می‌کند و آمریکا را مسول اصلی شکست آتش بس با حمله هوایی به ارتش اسد در دیرالزور می‌داند. 
اما ناظران احتمال ورود مستقیم اوباما در معرکه جنگ سوریه کم می‌دانند و چرا که  اوباما شخصا از ورود مستقیم به جنگ پرهیز دارد و او تمایل دارد تصمیم گیری درباره این مسله در دولت آینده آمریکا انجام شود چیزی که تکلیف آن حداقل تا ماه دسامبر روشن نخواهد شد. از سوی دیگر روسیه و متحدانش با آگاهی از این موضوع تلاش دارند حداقل کار را برای اسد تا قبل از انتخابات آمریکا در حلب تمام کنند.
از سوی دیگر امروز خبر رسید ارتش آزاد سوریه توانسته است شهر دابق در استان حلب را از داعش پس بگیرد. چیزی که احتمال آن از این پس وجود دارد پس از این پیروزی، معارضین با سلاح‌های پیشرفته‌تری از سوی کشورهای حاشیه خلیج و ترکیه مسلح‌ شوند. اگر این اتفاق رخ کار را برای روسیه و متحدانش در حلب سخت تر از گذشته خواهد شد. 
اما در عراق جنگ با داعش در موصل به ساعت صفر خود نزدیک شده است. ولی جنجال شرکت ترکیه در این عملیات و مخالفت دولت عراق با آن هنوز ادامه دارد. به نظر می‌رسد ترکیه بخواهد بر سر شرکت در عملیات موصل یا تسلیح معارضین دست سوری به معامله بزند چیزی که هنوز در حد گمانه زنی است.
پیش‌بینی شرایط روزهای آینده منطقه بسیار دشوار است و باید با نگرانی دیپلماسی و پیشرفت‌های میدانی را زیر نظر داشت.