باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2786      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۶ مهر تعداد بازدید : 605
موصل در روزهای سرنوشت
در ساعات اولیه صبح امروز دوشنبه عملیات آزادسازی موصل از دست داعش آغاز شد. بنا بر اعلام تلویزیون عراق علاوه بر نیروهای ارتش عراق، کمیته‌های بسیج مردمی و نیروهای پیشمرگه نیز در این عملیات حضور دارند. این عملیات با اعلام حیدرالعبادی نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور از طریق سخنانی تلویزیونی آغاز شد.
 در ساعات اولیه صبح امروز دوشنبه عملیات آزادسازی موصل از دست داعش آغاز شد. بنا بر اعلام تلویزیون عراق علاوه بر نیروهای ارتش عراق، کمیته‌های بسیج مردمی و نیروهای پیشمرگه نیز در این عملیات حضور دارند. این عملیات با اعلام حیدرالعبادی نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور از طریق سخنانی تلویزیونی آغاز شد.

به گزارش ال‌جی و به نقل از مشرق، بلافاصله بعد از اعلام آغاز عملیات نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه اقدام به موشک باران مرکز شهر موصل کردند، کمیته های مردمی نیز راکت های خود را به سمت جنوب موصل پرتاب کردند. موشک های نیروهای عراقی همچنین تونل های مربوط به گروه تروریستی داعش را در مناطق مختلف شهر منهدم کردند.
 
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در این رابطه نوشت که نیروهای پیشمرگه کرد طی 48 ساعت اول این عملیات مبارزات خود را در جبهه شرقی دنبال خواهند کرد و در ادامه نیروهای عراقی مسئولیت این جبهه را در دست خواهند گرفت. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که اختلافات داخلی میان گروه تروریستی داعش و مخالفت ساکنان شهر موصل با اشغال این شهر به دست تروریست ها این اطمینان را به ارتش عراق داده است که زمان آغاز حمله نزدیک شده است.

هم زمان با آغاز عملیات مذکور نیروهای بسیج مردمی عراق نیز پیشروی های خود را در مناطق برنامه ریزی شده آغاز کردند. حیدرالعبادی در سخنان تلویزیونی دیشب خود با اشاره به آغاز عملیات آزادسازی شهر موصل از دست تروریست های داعش تأکید کرد که نیروهایی که وارد این شهر خواهند شد، فقط ارتش عراق و نیروهای پلیس هستند. وی از مردم خواست تا با نیروهای عراقی همکاری کرده و همزیستی مسالمت آمیزی با تمامی ساختارهای مردمی بعد از آزادسازی این شهر داشته باشند.
 
 
 600 هزار نفر سپر انسانی داعش در موصل/ کودکان انتحاری، خندق و مین دردسر ارتش عراق در پاکسازی

 
در همین رابطه سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق نیز با حمایت از عملیات آزادسازی موصل بر اهمیت حفظ جان شهروندان و غیرنظامیان و اتخاذ تمامی تدابیر لازم برای کمک به آوارگان تاکید کرد. وی ابراز داشت که عراقی ها امیدوار هستند که آزادسازی استان نینوا بتواند تاکیدی بر حفظ وحدت اراضی و ملی عراقی ها باشد.

آنتونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا نیز از آغاز عملیات آزادسازی موصل از لوث گروه تروریستی داعش استقبال کرد.

پس از اعلام آغاز عملیات آزادسازی موصل عناصر داعش با بلندگو از نیروهای خود خواستند که از اراضی موصل بویژه بخش سمت چپ این شهر عقب نشینی کنند. آنها این عقب نشینی را به علت بروز پدیده " نفاق در اراضی خلافت" توصیف  کردند.

منابع نظامی این عملیات به شبکه خبری المیادین گزارش دادند که بانک اهداف اولیه بالغ بر 350 هدف است و خطوط پشتیبانی نظامی برای عملیات همچنان استمرار دارد. بنا به اظهارات عبدالوهاب الساعدی فرمانده عملیات آزادسازی فلوجه، ارتش در همین راستا نیروهای بیشتر و به محورهای عملیاتی اعزام می کند، نیروهایی که مسئولیت اداره عملیات را برعهده دارد.
 
 
 600 هزار نفر سپر انسانی داعش در موصل/ کودکان انتحاری، خندق و مین دردسر ارتش عراق در پاکسازی// آماده انتشار
 
 
گفته می شود نیروهای پیشمرگه برای آغاز این عملیات، تاکتیک غافلگیر کردن دشمن با تمرکز آتش را در دستور کار قرار داده و حملات سنگینی را به مواضع داعش از طریق توپخانه‌های مستقر در نزدیکی سد موصل انجام داده اند. 

روزنامه انگلیسی گاردین در این رابطه می‌نویسد: آماده سازی برای این عملیات از چند ماه پیش آغاز شده بود و تحرکات نظامی نیز از یک ماه پیش در جریان بود ، به گونه‌ای که این شهر تقریباً با بیش از 60 هزار نیرو محاصره شده بود.

جنگ موصل و معادلات غیر نظامیان

گاردین جنگ موصل را بزرگ‌ترین چالش برای گروه تروریستی داعش از زمان تسلط بر بخش‌های گسترده‌ای از خاک عراق و سوریه دانست و پیش بینی کرد که درگیری‌های موصل چند ماه طول بکشد و از درگیری های الرمادی و فلوجه مشکل‌تر باشد. احتمالاً این درگیری نیز مانند درگیری‌های گذشته با پیشروی‌های میدانی نیروهای عراقی با حمایت جنگنده‌های آمریکایی دنبال خواهد شد. به نوشته این روزنامه داعش بیش از 6 هزار مبارز در موصل دارد و بزرگترین تهدیدی که بر ضد مردم این شهر وجود دارد، این است که 600 هزار ساکن این شهر از سوی تروریست های داعش به عنوان سپر انسانی استفاده شود.
 
 
600 هزار نفر سپر انسانی داعش در موصل/ کودکان انتحاری، خندق و مین دردسر ارتش عراق در پاکسازی


 

این در حالی است که گفته می شود تروریست های داعش سعی دارند با تاکتیک‌های مختلف خود را برای نبرد سرنوشت‌ساز در موصل آماده کنند. آنها مناطق مختلف این شهر را مین گذاری کرده و خندق هایی را در اطراف شهر حفر کرده اند. آنها همچنین کودکان را برای عملیات تروریستی و جاسوسی آماده کرده اند. مین ها و بمب های کار گذاشته شده، تک تیراندازها و عوامل انتحاری به همراه استفاده از سپر انسانی از میان شهروندان و غیرنظامیان موصل عوامل مهم و تکیه گاه تروریست‌های داعش برای دفاع از خود در این شهر است.

در همین رابطه داعش فشارها بر اهالی شهر موصل برای کاستن از سطح هماهنگی های آنها با عناصر امنیتی را افزایش داده است. این گروه تروریستی با قطع کردن اینترنت شهر سعی دارد ارتباط میان مردم و دولت عراق را قطع کند و مردم را از شنیدن اخبار جنگ و پیروزی های ارتش عراق دور نگه دارند. مردم موصل گرچه اشتیاق زیادی به خارج شدن از یوق سلطه تروریست های داعش دارند، اما در گذشته از فضای رعب آور تروریست ها بر سر خود می ترسیدند، با این وجود آغاز جنگ موصل جسارت مردم برای مقابله با تروریست ها را افزایش داده است، به این ترتیب می توان گفت همکاری های مردم با ارتش عراق می تواند یک برگه برنده در زمینه تسریع در روند آزاد سازی موصل باشد. در همین رابطه اخیرا ویدیوئی از یک کودک عراقی منتشر شده که  کتاب درسی داعش را در دست دارد ومی گوید: منتظریم بیائید این کتاب ها را از ما بگیرید وخمیر کنید.

 

 600 هزار نفر سپر انسانی داعش در موصل/ کودکان انتحاری، خندق و مین دردسر ارتش عراق در پاکسازی