باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2823      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان تعداد بازدید : 1207
کی‌روش دیگر گران‌ترین مربی آسیا نیست
پیش از شروع رسمی مرحله انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا اعلام شد چینی‌ها قصد دارند هر طور شده جواز صعود به جام جهانی 2018 روسیه را به دست بیاورند. آنها در عرصه ملی کار را به یک مربی داخلی داده بودند و از او بیشتر انتظار آینده‌نگری داشتند. با این‌حال کسب نتایج ضعیف در راه مرحله انتخابی جام جهانی 2018 شرایط را به گونه‌ای رقم زد که آنها در گروه اول این رقابت‌ها یعنی جایی که تیم ملی کشورمان حضور دارند، بعد از انجام چهار بازی در رتبه آخر بایستند.

پیش از شروع رسمی مرحله انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا اعلام شد چینی‌ها با حمایت رئیس‌جمهوری تمام فوتبالی‌شان در پی این هستند که هر طور شده جواز صعود به جام جهانی 2018 روسیه را به دست بیاورند. آنها اگرچه در عرصه باشگاهی ریخت‌وپاش زیادی کرده و ستاره‌های گران‌قیمتی را به کشورشان وارد کرده بودند؛ ولی در عرصه ملی کار را به یک مربی داخلی داده بودند و از او بیشتر انتظار آینده‌نگری داشتند. در واقع تیم ملی چین با پوست‌اندازی نرم، هدفش این بود که هر طور شده برای سال‌های آتی قدرتمند ظاهر شود. بااین‌حال کسب نتایج ضعیف در راه مرحله انتخابی جام جهانی 2018 شرایط را به گونه‌ای رقم زد که آنها در گروه اول این رقابت‌ها یعنی جایی که تیم ملی کشورمان حضور دارند، بعد از انجام چهار بازی در رتبه آخر بایستند و امیدشان برای رسیدن به «روسیه» به حداقل برسد.


به گزارش ال‌جی و به نقل از شرق، با توجه به همین مورد و البته مورد مهم‌تر که همان توجه ویژه رئیس‌جمهوری چین به فوتبال است، چینی‌ها روز گذشته بالاخره به شایعات پایان دادند و مربی نام‌آشنای ایتالیایی، یعنی مارچلو لیپی را  سرمربی تیم ملی کشورشان معرفی کردند. لیپی 68 ساله که در کارنامه‌اش سابقه قهرمانی در جام جهانی به همراه ایتالیا در سال 2006 را دارد، در حالی کارش را به عنوان سرمربی تازه چینی‌ها شروع خواهد کرد که با فضای فوتبال در این کشور چندان بیگانه نیست. در واقع او نزدیک به دو سال در بین سال‌های 2012 تا 2014 هدایت تیم گوانگژو در لیگ چین را به عهده داشت و با این تیم به موفقیت‌های درخورتوجهی هم رسید.


یکی از گران‌ترین‌های چین


کمتر کسی تصور می‌کرد مارچلو لیپی بزرگ راهی لیگ چین شود و در این کشور که فوتبال باشگاهی‌اش حرف زیادی برای گفتن ندارد، مربیگری کند؛ بااین‌حال پیشنهاد دستمزد فوق‌العاده خوب برای لیپی که دیگر توان تحمل استرس فوتبال سطح اول اروپا را نداشت، او را مجاب کرد پیشنهاد دوسال‌ونیمه گوانگژویی‌ها را بپذیرد؛ پیشنهادی که برای این مربی ایتالیایی سالی 10 میلیون یورو خالص در پی داشت. حضور او در چین با موفقیت‌های زیادی هم همراه بود؛ چون هم سه جام داخلی برای گوانگژو به دست آورد و هم به همراه این تیم فاتح لیگ قهرمانان آسیا شد. لیپی با همان قهرمانی تبدیل به اولین مربی‌ای شد که توانست در هر دو لیگ قهرمانان اروپا و آسیا جام قهرمانی را بالای سر ببرد. سرمربی سابق تیم‌های اینتر و یوونتوس بعد از آن‌همه جام به کارش در چین پایان داد تا لوئیس فیلیپه اسکولاری جانشین او شود.


بازگشت دوباره به چین


گوانگژویی‌ها که هدایت تیم را از لیپی گرفته بودند، به‌شدت پشیمان شدند. مسئولان این باشگاه متمول که همین حالا هزینه‌های هنگفتی برای خریدن بازیکنان طراز اول دنیای فوتبال کرده‌‌اند، یک ماه پیش با لیپی دوباره به مدت سه سال به توافق رسیدند و قرار بر آن شد که این مربی دوباره از ابتدای ژانویه کارش را در این باشگاه شروع کند؛ بااین‌حال در میانه‌های همین راه و به طور دقیق‌تر روز گذشته فدراسیون فوتبال چین اعلام کرد جائو هنگبو، سرمربی تیم ملی کشورش، را اخراج کرده و با مارچلو لیپی به توافق رسیده است! توافقی که یک هدف مشخص دارد: چینی‌ها می‌خواهند برای آخرین شانس‌شان در راه رسیدن به جام جهانی 2018 روسیه حسابی بجنگند. این تیم که فعلا جایگاه هفتادوهشتم دنیا را دارد؛ بااین‌حال کار سختی پیش‌رویش می‌بیند؛ چون پشت سر تیم‌های ایران، ازبکستان، کره جنوبی، سوریه و قطر ایستاده است. چینی‌ها که فقط یک‌بار در سال 2002 طعم حضور در جام جهانی را چشیده‌‌اند، تلاش زیادی می‌کنند تا برای دومین‌بار به این خواسته‌شان برسند.


20 میلیون یورو در سال؟


نکته‌ای که توافق لیپی با چینی‌ها را برجسته می‌کند، رقم دستمزدی است که رسانه‌های مختلف ایتالیایی درباره‌اش اظهارنظر کرده‌اند؛ اگرچه بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا رقم دقیق قرارداد لیپی با تیم ملی چین را اعلام نکرده‌‌اند؛ ولی تعدادی از رسانه‌های ایتالیایی ازجمله یورواسپورت این کشور اعلام کرده دستمزد لیپی نجومی و به مبلغ 20 میلیون یورو خالص در سال خواهد بود! این رقم درست به این معنی است که لیپی تقریبا سه میلیون یورو بیشتر از گواردیولا دستمزد می‌گیرد و گران‌قیمت‌ترین مربی دنیا می‌شود؛ بااین‌حال هنوز در محل این رقم تردید است. در واقع اعلام رقم 20 میلیون یورو برای رئیس‌جمهوری چین که علاقه وافری به فوتبال دارد، چندان عجیب نیست؛ ولی رسانه‌های ایتالیایی برداشت دیگری دارند. در واقع ماجرا از این قرار است که گفته می‌شود لیپی برای قرارداد تازه‌اش با گوانگژو بر سر مبلغ سالی 20 میلیون یورو به توافق رسیده بود و حالا که تیم ملی چین در میانه راه لیپی را از گوانگژو گرفته، قرار است همین قدر دستمزد به او بدهد؛ موردی که هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.


کی‌روش گران‌قیمت‌ترین نیست!


با پیوستن مارچلو لیپی به جمع چینی‌ها و هدایت تیم ملی این کشور دیگر کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی کشورمان، گران‌قیمت‌ترین مربی حال حاضر در آسیا و در بین مربیان تیم‌های ملی نیست. کی‌روش با رقم قرارداد سالانه دو میلیون یورو، پنجمین مربی فوتبال دنیا بود که بیشترین دستمزد را در بین مربیان تیم‌های ملی می‌گرفت؛ البته او در بین مربیان تیم‌های آسیایی، بیشترین دستمزد را داشت و با اختلاف در صدر بود. حالا حتی اگر نیمی از رقم دریافتی لیپی از تیم ملی چین هم شایعه باشد، باز کی‌روش دو جایگاه را از دست می‌دهد؛ اول جایگاه پنجمین مربی ملی پردرآمد دنیا و دیگری صدر پردرآمدترین مربی ملی آسیا را.