باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2839      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ سه شنبه ۴ آبان تعداد بازدید : 594
مذاکرات پنهان در کوالالامپور
همزمان با افزایش تنش جامعه جهانی با کره شمالی از مالزی خبر می‌رسد نمایندگانی از آمریکا و کره شمالی با هم دیداری مخفیانه داشته‌اند.

همزمان با افزایش تنش جامعه جهانی با کره شمالی از مالزی خبر می‌رسد نمایندگانی از آمریکا و کره شمالی با هم دیداری مخفیانه داشته‌اند. 

به گزارش ال‌جی و به نقل از اعتماد، کره‌شمالی و جامعه جهانی با سرعت غیرقابل تصوری به سمت تنش بیشتر حرکت می‌کنند. پیونگ‌یانگ روز گذشته سازمان ملل را به خاطر تلاش‌هایش برای تشدید تحریم‌های این کشور را به‌شدت محکوم کرد.

هفته گذشته بود که سازمان ملل از کشورهای عضو خواست بر تحریم‌ها علیه کره‌شمالی به دلیل برنامه موشکی و آزمایش‌های هسته‌ای این کشور بیفزایند. مقام‌های پیونگ‌یانگ در پاسخ این قطعنامه‌ها را اسناد جنایت غیرقانونی که  آمریکا آن را هدایت می‌کند، خواندند. معاون بخش سازمان‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه کره‌شمالی در این خصوص به آسوشیوتدپرس می‌گوید: این قطعنامه‌ها می‌گویند که آزمایش‌های اتمی و پرتاب‌های ماهواره‌های ما تهدیدهایی برای صلح و امنیت بین‌المللی هستند اما مشکل اینجاست که چرا شورای امنیت سازمان ملل هیچگاه همین موضع را در قبال آزمایش‌های مشابه کشورهای دیگر نمی‌گیرد. 

هفته گذشته به دنبال دو آزمایش ناموفق موشکی کره‌شمالی در ماه سپتامبر، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که تست‌های پیاپی کره‌شمالی نقض مداوم قطعنامه‌های شورای امنیت است. در این بیانیه همچنین از تمامی اعضا خواسته شده است که تلاش‌ها برای اعمال کامل تحریم‌هایی که تاکنون در قالب قطعنامه سازمان ملل علیه کره‌شمالی وضع شده را تشدید کنند. قطعنامه 2270 از اعضای سازمان ملل می‌خواهد که دیپلمات‌های کره‌شمالی و تمامی نمایندگان دولت این کشور یا تبعه‌های کره‌شمالی که در مقام‌های دولتی در سایر کشورها فعالیت دارند و به دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند را از خاک خود بیرون کنند. سخنگوی پنتاگون نیز در این خصوص می‌گوید: ما این اقدام‌های کره‌شمالی را تقبیح می‌کنیم و تاکید داریم که این اقدام‌ها منجر به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت می‌شود. با وجود این موضع‌گیری‌ها مقام‌های کره‌شمالی می‌گویند که تحریم‌ها نمی‌تواند مانع از توسعه ذخایر هسته‌ای کره‌شمالی شود. معاون بخش سازمان‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه کره‌شمالی در این خصوص می‌گوید: این اشتباه محاسباتی است اگر فکر کنید که تحریم‌ها یا اعمال فشارها می‌تواند تاثیری بر ما داشته باشد.


بازی پشت پرده دیپلمات‌ها


تعدادی از دیپلمات‌های سابق آمریکا در کوالالامپور، پایتخت مالزی با تعدادی از مقام‌های رده بالای کره‌شمالی دیدار کردند. سوژه این دیدارها پرونده هسته‌ای پرطمطراق کره‌شمالی گزارش شده است. این دیدار در حالی صورت گرفته است که تشدید تحریم‌های کره‌شمالی همچنان در سطح بین‌المللی با هدایت آمریکا ادامه دارد. این نشست دو روزه که مقام‌های کره جنوبی و آمریکا آن را  تایید کرده‌اند تازه‌ترین مورد از تلاش‌های غیررسمی در استراتژی آمریکا برای به پای میزمذاکره کشاندن کره‌شمالی از مسیر دوم است. 

آمریکایی‌ها در قبال کره‌شمالی سیاست توامان هویج و چماق را پیش می‌برند. بر مبنای این سیاست، تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ در سطح بین‌المللی و ملأعام ادامه پیدا می‌کند و حتی تشدید می‌شود اما همزمان کانال مخفیانه‌ای سیاست تشویق کره‌شمالی به نشستن پای میز مذاکره را دنبال می‌کند. در حال حاضر دو کشور هیچ گونه تماس رسمی و دیپلماتیکی با هم ندارند. در ماه جولای، کره‌شمالی تنها کانال دیپلماتیک باقی مانده با آمریکا را به تلافی تحریم‌های آمریکا علیه این کشور قطع کرد. این کانال که به «کانال نیویورک» شهرت داشت در تماس مستقیم میان آمریکا و کره‌شمالی در سازمان ملل نقش چشمگیری را ایفا می‌کرد. در میان دیپلمات‌های آمریکایی که در مذاکره با پیونگ‌یانگ در کوالالامپور حضور داشته‌اند می‌توان به رابرت گالوچی اشاره کرد که در جریان مذاکره با کره‌شمالی در سال 1994 نقش چشمگیری داشت. مذاکره در خصوص برنامه تسلیحاتی هسته‌ای این کشور که به شکست منتهی شد. در جبهه کره‌شمالی هم معاون وزیر امور خارجه که سابق بر این نماینده پیونگ‌یانگ در سازمان ملل هم بوده حضور داشت. این نشست پس از آن انجام شد که کره‌شمالی روز پنجشنبه گذشته یک موشک میان برد قوی را پرتاب کرد.

یک تحلیلگر مسائل کره‌شمالی می‌گوید که عمده بحث میان دیپلمات‌های دو کشور در مالزی متمرکز بر پرونده هسته‌ای این کشور بود. وی در ادامه تاکید می‌کند که کره‌شمالی در حال حاضر به این حقیقت واقف شده است که ابتدا باید با آمریکا در خصوص پرونده هسته‌ای خود به مصالحه دست پیدا کند. آمریکایی‌ها نیز به کره‌شمالی تاکید کرده‌اند که ابتدا باید برنامه هسته‌ای خود را متوقف کنند و سپس به عادی‌سازی پرونده فکر کنند. در زمان باراک اوباما، مقام‌های دولت وی گفت‌وگوی رسمی با دولت پیونگ‌یانگ را آغاز کردند اما این رایزنی‌ها ره به جایی نبرد و در مقطعی هم به شکست و تشدید ناآرامی‌ها منتج شد. هنوز مشخص نیست که دولت بعدی آمریکا چه از جناح جمهوریخواهان باشد یا دموکرات‌ها و اینکه چه موضعی در مساله کره‌شمالی اتخاذ کند. منتقدان سیاست فعلی آمریکا در قبال کره‌شمالی می‌گویند که تحریم‌ها و عدم رابطه با کره‌شمالی و به پای میز مذاکره کشاندن این کشور عملا هیچ فایده‌ای نداشته است و پیونگ‌یانگ را به سمتی برده که امنیت ملی آمریکا را هم تحت‌الشعاع قرار داده است. کره جنوبی که در مساله مواجهه با کره‌شمالی دوشادوش آمریکا ایستاده است، می‌گوید که در مذاکره اخیر در مالزی هیچ مقام رسمی دولتی درگیر نبوده است. در سال‌های گذشته نیز آمریکا با مقام‌های کره‌شمالی در سنگاپور، برلین، پکن و برخی کشورهای دیگر دیدارهای مخفیانه‌ای داشته است.


به نظر می‌رسد که تحولات در خصوص کره‌شمالی سرعت گرفته و روز گذشته معاون وزیر امور خارجه چین نیز به پیونگ یانگ سفر کرده است. این نخستین بار از فوریه بود که یک مقام عالیرتبه چینی به پایتخت کره‌شمالی سفر کرد. در نگاه جامعه جهانی، چین به نوعی دوست کره‌شمالی به حساب می‌آید و به نظر می‌رسد که معاون وزیر امور خارجه چین نیز برای تلطیف فضا و متقاعد کردن کره‌شمالی به نشستن پای میز مذاکره به این کشور سفر کرده است.