باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2847      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ آبان تعداد بازدید : 759
رای پارلمان اروپا به عادی سازی روابط با ایران
پارلمان اروپا روز گذشته قطع‌نامه عادی‌سازی روابط با ایران را تصویب کرد؛ این اقدام از اراده مثبت اروپایی‌ها برای گسترش و تعمیق مناسبات دوجانبه در تمامی ابعاد با ایران، حکایت می‌کند.

پارلمان اروپا روز گذشته  قطع‌نامه عادی‌سازی روابط با ایران را تصویب کرد؛ این اقدام از اراده مثبت اروپایی‌ها برای گسترش و تعمیق مناسبات دوجانبه در تمامی ابعاد با ایران، حکایت می‌کند.

به گزارش ال‌جی و به نقل از شرق، نقشه راه روابط ایران و اروپا که «راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از توافق هسته‌ای» نام دارد، روز گذشته در کمیته روابط خارجی پارلمان این اتحادیه، با 37 رأی موافق و 15 رأی مخالف، تصویب شد و در جلسه پارلمان اروپا با 456 رای موافق در برابر 174 رای مخاف به تصویب رسید.

 به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه، در واکنش به تصویب پیش‌نویس مذکور، از اروپا خواست بدون ملاحظات سیاسی و جاروجنجال‌های تبلیغاتی سوء، اقدام به تدوین راهکارهایی مشخص برای توسعه و تعمیق روابط کند. او با اشاره به اینکه «پارلمان اروپا با تصویب قطع‌نامه‌ای تحت عنوان راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از توافق هسته‌ای، به دنبال عادی‌سازی و توسعه روابط بلندمدت با جمهوری اسلامی ایران است»، گفت: «این موضوع حاکی از اراده مثبت این نهاد اروپایی برای گسترش و تعمیق مناسبات دوجانبه در تمامی ابعاد با ایران است».

قاسمی افزود: «این قطع‌نامه ضمن اذعان به نقش مؤثر بین‌المللی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در برقراری و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه، بر لزوم مشارکت سازنده کشورمان در حل مناقشات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم، به‌ویژه داعش و سایر گروه‌های مشابه و توسعه روابط در کلیه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، انرژی، علمی، آموزشی، پژوهشی و زیست‌محیطی تأکید دارد».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران از پارلمان اروپا انتظار دارد متناسب با مقتضیات دوران پسابرجام و به دور از ملاحظات سیاسی و جاروجنجال‌های تبلیغاتی سوء، اقدام به تدوین راهکارهایی مشخص برای توسعه و تعمیق روابط کند».سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین یادآور شد: «اگرچه قطع‌نامه‌های مصوب پارلمان اروپا فاقد ضمانت اجرائی هستند، بااین‌حال باید رویکردی سازنده و واقع‌گرایانه را بازتاب دهند. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای انجام گفت‌وگوها براساس احترام متقابل اعلام کرده، بدون تردید برگزاری دومین دور گفت‌وگوهای سیاسی و حقوق ‌بشری میان مقامات اتحادیه اروپا و ایران در ماه نوامبر، حرکت در مسیری درست است و می‌تواند به نزدیکی دیدگاه‌ها و تعامل هرچه بیشتر دو طرف مساعدت کند».


مخالفت ائتلاف لیبرال - دموکرات‌ها


سند «راهبرد اتحادیه اروپا در عادی‌سازی روابط با ایران» را «ریچارد هوویت»، عضو شاخه قانون‌گذاری اتحادیه اروپا که عضو حزب کارگر و متحد نزدیک جرمی کوربین، رئیس این حزب، است، تهیه کرده و اگرچه دیروز پیش‌نویس آن تصویب شد، ائتلاف لیبرال - دموکرات‌ها با آن مخالف بود. هانس وَن بالن، یکی از نمایندگان مخالف بود که اعتقاد داشت، این سند، جدی‌بودن شروط و معیارهایی تعیین‌شده را برای ایران نشان نمی‌دهد.

ماریچه اسخاکه، گزارشگر کمیته روابط بین‌المللی INTA، نیز با بیان اینکه «ما از توافق با ایران به‌عنوان موفقیت اتحادیه اروپا و دیپلماسی چندجانبه استقبال می‌کنیم»، گلایه می‌کند سند مذکور، فاقد توازن لازم است و به مسائل مهم برای گروه سیاسی آنها رسیدگی نمی‌کند. ازسوی‌دیگر، تهیه‌کننده پیش‌نویس مذکور با بیان اینکه توافق هسته‌ای جایزه‌ای بزرگ برای صلح و ثبات در منطقه‌ای پرآشوب است، بر این باور است: «اتحادیه اروپا می‌تواند از نقش خود برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه استفاده کند».

ریچارد هوویت، به عنوان یک عضو پارلمان اروپا، گفت: «سه سال پیش هیچ تعاملی میان ایران و اتحادیه اروپا وجود نداشت. برخی معتقد بودند ایران برای توسعه یک برنامه تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کند؛ چیزی که ایران آن را قویا رد می‌کرد. افرادی در ایران انتخاب شده‌اند که اصلاح‌طلب بوده‌اند؛ سپس توافق هسته‌ای حاصل شد که یک پیروزی با شکوه برای دیپلماسی اروپا و به طور شخصی برای فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا و فرصتی برای بازگشت ایران به جامعه بین‌الملل به شمار می‌آید و به طور هم‌زمان از پایبندی کامل به حقوق بین‌الملل اطمینان حاصل می‌شود».

او افزود: «توافق هسته‌ای یک جایزه بزرگ برای ثبات و صلح در منطقه‌ای آشفته به شمار می‌آید؛ به‌ویژه اینکه ما هم‌اکنون با یک فاجعه انسانی در یمن و سوریه مواجه هستیم. بازگشت ایران به میز دیپلماتیک برای حل این مناقشات، بخش ضروری از آن چیزی است که این استراتژی جدید می‌تواند به دست آورد».

هوویت که با پایگاه خبری اتحادیه اروپا گفت‌وگو می‌کرد، درباره تلاش‌هایی که برای توسعه روابط با ایران صورت می‌گیرد، گفت: «ما به پیشنهاداتی عملی برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم نیاز داریم که این امر نیازمند استقرار یک هیأت از اتحادیه اروپا در تهران و برقراری دوباره مذاکرات برسر مسائل حقوق ‌بشر است. 15 کشور عضو اتحادیه اروپا تاکنون هیأت‌های تجاری را به تهران فرستاده‌اند. فرصت‌های اقتصادی بزرگی در این کشور وجود دارد که به نفع هر دو طرف است و من به‌طور ویژه از انعقاد قراردادی با شرکت ایرباس حمایت می‌کنم».

او با تأکید بر اینکه موضوعات حقوق ‌بشر باید بخشی از هرگونه توافق جدید برای سرمایه‌گذاری باشد، در اظهاراتی مداخله‌‌جویانه گفت: «حصول دستاوردهای واقعی در زمینه حقوق ‌بشر ممکن است. نیروهایی در ایران وجود دارند که روی این مسئله پافشاری می‌کنند و ما امیدواریم که گزارش‌مان به حصول پیشرفت کمک کند. ما به‌طور کاملا شفاف با هر نوع استفاده از مجازات اعدام مخالفیم؛ اما حتی توقف‌ اعدام برای جرائم مواد مخدر، به تنهایی شمار اعدام‌ها در ایران را تا 80 درصد کاهش می‌دهد».

هوویت در پاسخ به سؤالی درباره انتقادات نسبت به توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1، با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای گذشته کشورمان، گفت: «افرادی وجود دارند که می‌خواهند ایران را ضعیف و منزوی نگه دارند. پیامدهای شکست این توافق، بازگشت ایران به اشاعه هسته‌ای خواهد بود که تهدیدی فوری علیه منطقه خلیج (فارس) و اسرائیل به شمار می‌آید. سپس هیچ مذاکره‌ای نیز در زمینه حقوق ‌بشر وجود نخواهد داشت که این به نفع مردم ایران نیست».

او در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا عادی‌سازی روابط با ایران به حل بحران‌های امنیتی منطقه کمک خواهد کرد یا نه، گفت: «ما می‌دانیم یک رقابت عمیق و سخت میان تهران و ریاض وجود دارد؛ اما گزارش ما به دقت تلاش کرده است تا طرف هیچ‌یک از آنها را نگیرد؛ بااین‌حال اروپا می‌تواند هر دو طرف را کنار هم بیاورد و از نفوذ دیپلماتیک‌مان برای کاهش این تنش‌ها استفاده کند».