باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-2927      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ آبان تعداد بازدید : 758
روز انتخابات
امروز سه‌شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر است و مطابق رسم سیاسی ایالات متحده آمریکا موعد رای گیری انتخابات ریاست جمهوری است.

امروز سه‌شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر است و  مطابق رسم سیاسی ایالات متحده آمریکا موعد رای گیری انتخابات ریاست جمهوری است.

به گزارش ال‌جی، رقابت حساس میان دو نامزد مطرح این انتخابات هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ به حساس‌ترین مرحله خود رسیده‌است و هر کس بتواند از مجموع 538 کارت الکترال حداقل 270 کارت را از آن خود کند عملا رئیس جمهور آتی آمریکا خواهد بود( هر چند که به طور رسمی این اتفاق در 6‌ام ماه ژانویه در کنگره اتفاق خواهد افتاد).

نظام انتخاب رئیس جمهور به این شکل است که هر ایالت بر اساس جمعیت‌شان تعدادی کارت الکترال دارد که مجموع تعداد  نمایندگان مجلس نمایندگان و مجلس سنا هر ایالت است. این تعداد به علاوه سه که مختص به نمایندگان محدوده واشنگتن دی‌سی است در مجموع به عدد 538 می‌رسد. طبق قانون اساسی آمریکا هر ایالت باید به تعداد مشخصی نماینده که به آن‌ها الکتور(elector) می‌گویند برای روز رای گیری( 6 ژانویه) به کنگره معرفی کند. از زمان جنگ داخلی آمریکا روش انتخاب الکتور از طریق رای عمومی مردم است. بیشتر ایالات به جز مین و نبراسکا، الکتورها را نامزدی معرفی می‌کند که بیشترین رای را در ایالت آورده باشد( مین و نبراسکا الکتورها را بر اساس توزیع آرا هر نامزد مشخص می‌کنند). 

بعضی ایالات به صورت سنتی به یکی از دو حزب بزرگ یعنی حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه رای می‌دهند. اگر مانند کالیفرنیا به حزب دموکرات رای دهند به اصطلاح گفته می‌شود آن ایالت آبی است و اگر مانند تگزاس به حزب جمهوری‌خواه رای دهند به آن قرمز می‌گویند. برخی ایالات دیگر که وضعیت نامشخصی دارند سوینگ(swing) یا میدان نبرد(battleground) نامیده می‌شوند. در هر انتخابات ایالت‌های سوینگ بنابر نتیجه نظر سنجی‌ها تغییر می‌کنند. رسانه‌ها ایالات نووادا، کلرادو، کارولینای شمالی، ویرجینا، پنسیلوانیا، اوهایو، آیووا، وینسکانسین، میشیگان، نیوهمشایر و فلوریدا را سوینگ معرفی کرده‌اند. در این دوره فلوریدا نامشخص‌ترین وضعیت را دارد و تا الان نظرسنجی‌ها نتوانسته‌اند پیروز این ایالت را حدس بزنند. 

 

وضعیت ایالت‌های سوینگ این دوره، طبق سازمان روزنامه نگاری سیاسی Pollitico

شهروندان آمریکایی می‌توانند زودتر از موعد رای دهند و برای این دوره نزدیک به 40 درصد واجدین شرایط رای زودهنگام داده‌اند. 

 ساعت 8 شب به وقت محلی  رای گیری به پایان می‌رسد و چند ساعت بعد در نیمه شب برنده نهایی مشخص خواهد شد. البته اگر نتیجه کارت‌های الکترال به عدد 269 برای هر نامزد نرسد که در این صورت گفته می‌شود گِرِه (tie) رخ داده است و مجلس نمایندگان باید از بین ترامپ یا کلینتون رئیس‌جمهور را انتخاب کند.