باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-323      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۴ شهريور تعداد بازدید : 932
با این روش ها هوشیار بمانید....
درست مانند یک ماشین ، مغز انسان هم به کمی مراقبت و توجه بیشتر احتیاج دارد. بخصوص وقتی که سن بالاتر می رود ، این مراقبت ضرورت بیشتری پیدا می کند تا همه چیز درباره کارکرد مغز به همان خوبی که باید ، پیش برود.

درست مانند یک ماشین ، مغز انسان هم به کمی مراقبت و توجه بیشتر احتیاج دارد. بخصوص وقتی که سن بالاتر می رود ، این مراقبت ضرورت بیشتری پیدا می کند تا همه چیز درباره کارکرد مغز به همان خوبی که باید ، پیش برود.

در این متن بایدها و نبایدهایی درباره مراقبت از مغز مطرح می شود که مهمترین ها هستند. این توصیه ها را جدی بگیرید تا مراقبت از قدر مغزتان همان نتیجه ای را بدهد که انتظارش را دارید.

 

نباید... اطمینان به توانایی هایتان را از دست بدهید

حتما زمان هایی پیش آمده که در یک اتاق مرتب راه رفته اید و دنبال چیزی گشته اید که فراموش کرده اید آن را بردارید. در این مواقع فکر می کنید دچار فراموشی شده اید و شاید هم این مسئله به دلیل بالا رفتن سن اتفاق افتاده است.

با این حال باید بدانید که این اتفاق سن ندارد و ممکن است برای هر کسی پیش بیاید.

بیش از ده سال است که دایان تورون در دانشگاه کالیفرنیای شمالی تحقیقات گسترده ای را بر روی بالا رفتن سن انجام می دهد. حقیقت این است که با بالا رفتن سن افراد در واقع اعتماد به نفس خود را نسبت به توانایی هایشان به طور ذهنی از دست می دهند.

واقعیت این است که ما به عصاها اعتماد می کنیم. البته منظور خود عصا نیست لبکه مقصود وسایل کمکی مختلف است مانند جی پی اس ماشین یا نکاتی که در دفتر یادداشت گوشی موبایلمان می نویسیم تا فراموشمان نشود. در واقع ما با رد کردن توانایی ذهنی خودمان به این طریق ، روند افت ذهنی مان را سرعت می بخشیم.

پس لطفا دفعه بعدی که در خیابانی قرار گرفتید که نمی دانستید دقیقا کجا هستید سعی کنید از نشانه های اطراف برای متوجه شدن موقعیت خود استفاده کنید تا ذهن تان کمی بیشتر کار کند. به خودتان اطمینان داشته باشید و مطمئن باشید از پس اینکار برمی آیید.

 

باید.... مراقب گوش هایتان باشید

ذهن اگر از حواس خود جدا شود ، رنج خواهد برد. بر همین اساس کمی توجه و مراقبت بیشتر از حواس می تواند قدرت ذهن را از آسیب دیدگی مصون نگه دارد.

به این ترتیب از دست دادن شنوایی می تواند باعث صدمه دیدن و از بین رفتن سلول های خاکستری مغز شود. بر اساس یک تحقیق ، این موضوع می تواند باعث اختلالات شناختی در یک دوره زمانی 6 ساله تا 24 درصد باشد.

هر سنی که دارید بهتر است درباره اتفاقاتی که ممکن است برای گوش شما بیفتد از جمله سایش و پارگی پرده گوش ، بیشتر مراقب باشید.

گوش دادن به موزیک با صدای بلند ،فقط 15 ثانیه در روز می تواند برای صدمه زدن به شنوایی شما کفایت کند.

حتی استفاده کردن روزانه 15 دقیقه سشوار می تواند به سلول های کوچک گوش شما که صدا را دریافت می کنند صدمه جدی بزند. اگر در حال حاضر احساس می کنید گوشتان مشکلی دارد همین حالا برای درمان آن به یک پزشک مراجعه کنید.

 

باید.... یک زبان دیگر یا یک ساز موسیقی یاد بگیرید

باید به ذهن و مغزتان ورزش بدهید. پس چه بهتر که این ورزش جاه طلبانه هم باشد. این جاه طلبی می تواند یاد گرفتن نواختن پیانو باشد و یا یادگیری یک زبان جدید.

هر دوی این فعالیت ها به عنوان ورزش ذهن قابل اعتماد هستند و باعث تقویت حافظه شما می شوند. توجه ، ادراک حسی و کنترل موقعیتی که شما در آن تلاش می کنید تا صداهای جدید و یا لغات جدید را بیاموزید که تا به حال با آنها آشنا نبوده اید ، همگی به نوعی ورزش ذهن به حساب می آیند.

تحقیقات نشان داده است موزیسین ها 60 درصد کمتر از دیگر افراد در معرض خطر ابتلا به دمونشیا (زوال عقل) قرار می گیرند.

 منبع : سی ان ان