باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-473      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۵ مهر تعداد بازدید : 1016
هشدار : حافظه دیجیتالی ، ذهن شما را فرسوده می کند
مجله خبری : به نظر می رسد اینروزها بیشتر مردم به جای استفاده کردن از حافظه خود سراغ سرچ های اینترنتی می روند. شاید دقیقا به همین دلیل تحقیقات گسترده ای بر روی استفاده از حافظه دیجیتالی به جای حافظه انسانی انجام شده است. تحقیقاتی که نتیجه اش می گوید استفاده بیش از حد از موتورهای جستجوگر کامپیوتری حافظه انسان را ضعیف می کند.

مجله خبری : به نظر می رسد اینروزها بیشتر مردم به جای استفاده کردن از حافظه خود سراغ سرچ های اینترنتی می روند.

شاید دقیقا به همین دلیل تحقیقات گسترده ای بر روی استفاده از حافظه دیجیتالی به جای حافظه انسانی انجام شده است. تحقیقاتی که نتیجه اش می گوید استفاده بیش از حد از موتورهای جستجوگر کامپیوتری حافظه انسان را ضعیف می کند.

خیلی از بزرگسالانی که در حال حاضر می توانند شماره تلفن هایی را که از بچگی در حافظه آنها مانده از حفظ بگویند ، نمی توانند شماره تلفن محل کار فعلی شان و یا اعضای خانواده شان را به یاد بیاورند.

ماریا ویمبر از دانشگاه بیرمنگام می گوید: این شیوه از روند جستجو برای اطلاعات (سرچ های اینترنتی) مانع از شکل گیری حافظه بلند مدت می شود.

تحقیقات بر روی عادت های ذهنی 6 هزار فرد بزرگسال از کشورهای انگلستان ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا ، اسپانیا ، بلژیک ، هلند و لوکزامبورگ نشان داده است بیش از یک سوم آنها برای جستجو درباره اطلاعات ابتدا سراغ کامپیوتر می روند.

در بین همه این کشورها بالاترین آمار مربوط به کشور انگلستان است به طوریکه نیمی از بریتانیایی ها برای گرفتن اولین جواب خود درباره اطلاعاتی که می خواهند از موتورهای جستجوگر اینترنتی استفاده می کنند.

حافظه برون سپاری

با همه این احوال محققان بر این عقیده اند استفاده از یک دکمه برای کسب اطلاعات تاثیرات بلند مدتی بر شرایط توسعه داشته های ذهنی یا همان حافظه دارد چه اینکه اطلاعاتی که صرفا از طریق جستجوهای اینترنتی به دست بیایند در همان لحظه هم می توانند فراموش شوند.

"مغز ما آماده است تا هر خاطره ای را ، هر بار که به یاد می آوریم  برای زمان های آینده هم در ذهنمان حفظ کند ، و البته به طور همزمان خاطرات بی ربطی را که ذهن ما را از مسیر صحیح منحرف می کند فراموش کند."

دکتر ویمبر در ادامه می گوید:

"پروسه یادآوری اطلاعات از طریق ذهن ، راه بسیار مناسبی برای بهره مندی از یک حافظه دائمی است.

و درست در تضاد با این موضوع ، اطلاعات تکراری منفعلانه ، که به صورت مکرر از طریق اینترنت جستجو می شوند ؛ قادر نیستند یک حافظه قوی و ماندگار را منجر شوند."

در تحقیقات انجام شده اما اطلاعات جالب توجهی به دست آمده است.

در همین مطالعات که در کشور انگلستان انجام شده است ، مشخص شده که 45 درصد بزرگسالان می توانند شماره تلفن خانه بچگی شان را در سن 10 سالگی به یاد بیاورند ، در حالیکه 29 درصد می توانند فقط شماره تلفن فرزندانشان را به یاد بیاورند و در عین حال هم 43 درصد شماره تلفن محل کارشان را از حفظ هستند.

همچنین تحقیقات منشر شده از آزمایشگاه کاسپرسیکی ، متغلق به یک شرکت امنیت سایبری نشان داده است ، استفاده از کامپیوتر برای مردم تبدیل به یک پسوند در ذهن آنها شده است.

این تحقیق اما با عنوان "فراموشی دیجیتالی" اینطور توضیح داده می شود که مردمی که آمادگی فراموش کردن اطلاعات مهم را دارند ، در این باور ، اطلاعات فراموش شده را خیلی سریع از طریق دستگاه های دیجیتالی بازیابی می کنند.

این تحقیق بر این موضوع تاکید دارد که چطور به همان خوبی که اطلاعات قطعی (واقعیت های موجود) در حافظه ذخیره میشوند ، پروسه ای وجود دارد که خاطرات شخصی را هم در فرمی دیجیتالی نگهداری می کند.

عکاسی از لحظات مهم ممکن است صرفا در گوشی های هوشمند اتفاق بیفتد البته با ابن ریسک که این اطلاعات ممکن است در صورت مفقود شدن یا دزدیده شدن وسیله نگهدارنده آنها ، از بین بروند.

دکتر ویمبر اما درباره این حافظه های دیجیتالی که حالا به نوعی حافظه انسان را به خطر انداخته اند می گوید:

"این یک ریسک است که انسان به اطلاعات ضبط شده اعتماد می کند چه اینکه دیگر خودش را متعهد نمی داند که از حافظه بلند مدت برای نگهداری اطلاعات استفاده کند ؛ این شیوه حتی ممکن است ما را از واقعیت اتفاقی که افتاده است ؛ به همان شکلی که واقع شده و وجود دارد ، منحرف کند."

با همه این اوصاف آیا فکر نمی کنید که وقت آن رسیده تا دوباره کمی هم به حافظه خودتان اعتماد کنید و به جای دل سپردن به حافظه های دیجیتالی ، کمی هم از حافظه انسانی استفاده کنیم تا زوالی در کار نباشد؟

 

منبع :bbc