باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-503      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۰ مهر تعداد بازدید : 1231
روزی که این سبزیجات به خانه شما بیایند...
اگر امروز ، دقیقا همین امروز قصد دارید برای خرید ماهانه یا هفتگی به فروشگاه بروید بهتر است ابتدا این مطلب را تا انتها بخوانید و بعد با ایجاد چند تغییر جزئی در لیست خرید خود از خانه خارج شوید.

اگر امروز ، دقیقا همین امروز قصد دارین برای خرید ماهانه یا هفتگی به فروشگاه بروید بهتر است ابتدا این مطلب را تا انتها بخوانید و بعد با ایجاد چند تغییر جزئی در لیست خرید خود از خانه خارج شوید. همانطور که می‌توانید در دور و اطراف خود مشاهده انواع و اقسام بیماریهای عجیب اینروزها سربرآورده و آدم‌ها را گرفتار خود کرده است. سرطان که روزگاری حتی اسمش هم برای همه وحشتناک بود گویی که یک به یک بیماری معمول تبدیل شده که البته آخرش معلوم نیست. با همه این احوال شک نکنید که راه پیشگیری همیشه هموار است و فقط کافی به برنامه زندگی‌تان به خصوص برنامه غذایی‌تان نظم مشخصی بدهید. در همین راستا حتما بارها شنیده و البته خوانده‌اید که سبزیجات به عنوان منابع غنی از آنتی اکسیدان چطور می‌توانند در برابر انواع این بیماری‌های آزار دهنده از سلامت شما محاحفظت کنند. اتفاقا در این مطلب به همین موضوع پرداخته‌ایم و با معرفی 10 نوع از بهترین و دم دست‌ترین سبزیجات شما را راهنمایی می‌کنیم تا گام موثری جهت حفظ سلامت خود و خانواده‌تان بردارید. پس قبل از خرید ،اندکی تامل کنید و بعد با فراغ بال بیشتری به قصد خرید از خانه بیرون بزنید.

 

پیاز ، این بدبوی خوش اقبال!

پیاز از این جهت یک نوع از سبزیجات خوش اقبال به حساب می‌آید که با وجود بوی ناخوشایندش اما جای ثابتی در برنامه غذایی افراد دارد و بنابراین همه چه خوششان بیاید و چه نه ، این نوع از سبزی را نوش جان می‌کنند. اما بد نیست اگر درباره پیاز بیشتر بدانید. اگر جراتش را داشته باشید و پیاز را خام نوش جان کنید باید بدانید که بیشترین میزان آنتی اکسیدان را که می‌تواند در یک جنگ تمام عیار سرطان را شکست دهد به بدن خود رسانده‌اید. طبخ پیاز روی حرارت زیاد باعث می‌شود بیشتر خواص شیمیایی این ماده خوراکی از بین برود غافل از اینکه این خواص می‌توانند از سرطان ریه و پروستات جلوگیری کنند. ترکیب پاز خام و گوجه فرنگی که اتفاقا در سالاد شیرازی ما ایرانی‌ها ترکیب آشنا و خوشمزه‌ای شناخته می‌شود می‌تواند در ثثبیت قند خون در شرایط نرمال موثر واقع شود به خصوص اگر چند قطره لیموی تازه هم روی آن بچکانید.

 

ذرت ، محبوب همیشگی!

ذرت مکزیکی یا ذرتی که روی آتش زغال‌های داغ کباب می‌شود توفیری ندارد ، فقط مطمئن شوید که ذرت را پخته بر بدن می‌زنید! تحقیقات منتشر شده در ژورنال غذاهای کشاورزی و شیمی نشان داده است که ذرت هر چقدر بیشتر پخته شود آنتی اکسیدانی که از آن ذرت طبخ شده نصیب بدن خواهد شد هم بیشتر خواهد بود. به خصوص آنتی اکسیدانی به نام لوتئین که در افراد پا به سن گذاشته مانع از مشکلات جدی بینایی به خصوص نابینایی خواهد شد. پس یادتان نرود که ذرت را کاملا پخته میل کنید. به همین سادگی.

 

لوبیای سبز، لوبیای سحرآمیز!

ریزه میزه اما نیرومند. اینها بارزترین ویژگی‌های لوبیای سبزی هستند که بیشتر اوقات بدون اینکه توجهی به توانایی‌هایش بکنید آن را در غذا مورد استفاده قرار می‌دهید. تحقیقات منتشر شده در ژورنال بین‌المللی سرطان نشان می‌دهد که مصرف روزانه لوبیای سبز خطر ابتلا به سرطان شکم و معده را به حداقل می‌رساند به خصوص اگر این لوبیای سبز را همراه حبوبات میل کنید ، فواید آن بیشتر هم خواهد شد.

 

کلم، رفیق شفیق کاهو!

سبزیجات با برگ‌های سبز ، به خصوص آنهایی که برگ‌های پیچ در پیچ دارند ، منابع غنی از ویتامین ‌C هستند. این ویتامین وقتی به شکل منظم به بدن برسد با کاهش کلسترول بد خون LDL مانع از بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند. با این اوصاف سبزیجات سبز به خصوص کلم را از پای سفره خود جمع نکنید و اتفاقا مصرف بیشتر آن را در دستور کار بگذارید.

 

بروکلی ، کلم باکلاس!

گفتن درباره خواص کلم بروکلی توضیح واضحات است اما تکرار همین واضحات هیچ ضرری نخواهد داشت. کلم بروکلی مملو از آنتی اکسیدان‌های ضد سرطان است. تحقیقات ده ساله نشان داده است مردانی که در هفته دست کم 5 وعده سبزیجات سبز که اتفاقا کلم بروکلی هم یکی از آنهاست ؛ میل می‌کنند خیلی کمتر از آن عده‌ای که به ندرت سراغ این نوع از خوارکی‌ها می‌روند به سرطان مثانه دچار شده‌اند. از طعم و خواس بروکلی در هر غذایی که می‌توانید لذت ببرید. کم‌ترین کاری که از دستتان برمی‌آید این است که بروکلی را در قالب سالاد نوش جان کنید.

 

فلفل قرمز دلمه‌ای ، مهمان سفره!

یک فلفل دلمه‌ای قرمز متوسط فقط 32 کالری دارد بنابراین اگر جزو آن دسته آدم‌هایی هستید که مرتب کالری‌هایی را که وارد بدنتان می‌شوند محاسبه می‌کنید از بابت این نوع از سبزیجات نگران نباشید. با این حال فلفل دلمه‌ای قرمز با وجود چنین کالری کمی منبع قوی و غنی از ویتامین C است به طوریکه اگر این ماده غذایی را روزانه مصرف کنید تقریبا 150 درصد از نیاز روزانه‌تان را به این ویتامین تامین کرده‌اید. ضمنا مصرف روزانه این ماده خوراکی سبب می‌شود که خطر تصلب شرایین از شما حسابی دور شود. فراموش نکنید که تصلب شرایین در نهایت می‌تواند منجر به بروزبیماری‌های قلبی شود.

 

اسفناج ، یاور زور بازویتان!

اسفناج به طور طبیعی لبریز از کاروتنوید است. آنتی اکسیدانی که سلامت چشم‌ها را تضمین می‌کند و از تحلیل رفتن ماهیچه‌های چشمی بر اثر بالا رفتن سن جلوگیری خواهد کرد. یادتان باشد که ضعف ماهیچه‌های چشم یکی از دلایل نابینایی و کم بینایی در افراد میان سال است. اسفناج پخته آنتی اکسیدان بیشتری در بدن شما خواهد ساخت. پس اسفناج را پخته میل کنید.

 

جوانه گندم، جوانه زندگی!

به ظاهر ظریفش نگاه نکنید چون منبع غنی از بتاکاروتن است. نوعی آنتی اکسیدان که از افراد در برابر سرطان ریه محافظت می‌کند و سلامت پوست ، مو ، ناخن ، لثه ، غدد و دندان‌ها را تضمین خواهد کرد. جوانه گندم همچنین مملو از ویتامین E است که به خودی خود مانع از حمله‌های قلبی ، گرفتگی‌های عروقی و سرطان مثانه می‌شود.

 

جوانه کلم ، کوچک اما بزرگ!

این کلم‌ها قبلا کمتر در فروشگاهها دیده می‌شد اما اینروزها این کام‌های سبز رنگ کوچک که شمایل توپ مانندش بسیار جالب توجه است بیشتر از قبل به خانه‌ها راه پیدا کرده است. این کلم‌ها که انگار آنتی اکسیدان‌های گلوله شده و توپ مانند هستند خطر رادیکال‌های آزاد را که منجر به بروز سرطان می‌شوند دفع می‌کنند. فقط یک دوم پیمانه از این کلم‌ها به طور روزانه 80 درصد از ویتامین C مورد نیاز به روز بدن شما را تامین می‌کند. این کلم همچنین از شما در برابر حمله‌های قلبی محافظت خواهد کرد و البته مانع شکل گیری آب مروارید می‌شود. حالا قضاوت با خودتان است. آیا ایرادی دارد اگر این کلم جمع و جور هم مهمان سبد غذایی شما شود؟

 

چغندر ، مهمان زورکی!

چغندر خیلی سبزی محبوبی نیست اما آنقدر خواص مختلف دارد که از سر اجبار هم شده برای خودش جایی در برنامه غذایی خانواده‌ها باز کرده است. این ماده غذایی را پخته بخورید یا خام خیلی فرقی نمی‌کند. آنچه اهمیت دارد این است که چغندر یکی از منابع غنی آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطان است و البته لوتئین هم که محافظی برای چشمهاست در این خوراکی به فراوانی پیدا می‌شود. در ضمن یادتان باشد که برگ‌های تیرع رنگ چغندر را دور نریزید چون مملو از مواد مغذی ضروری برای بده هستند. مثل همه سبزیجات تیره رنگ ، برگ چغندر را هم می‌توانید بپزید و میل کنید و خب ، از خواصش بهره‌مند شوید.

منبع : rd.com