باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-652      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ آبان تعداد بازدید : 2596
راهنمای خرید عینک آفتابی
عینک‌های آفتابی انواع مختلفی دارند، آشنایی با آن‌ها در هنگام خرید عینک آفتابی به کمک شما می‌آید.

همگی می‌دانیم که عینک‌های آفتابی‌ از چشمان ما در مقابل اشعه‌ی مضر فرابنفش (UV) محافظت می‌کنند و میزان خستگی چشم را در روشنایی کاهش می‌دهند؛ بنابراین پیدا کردن یک عینک مناسب کلید راحتی چشمان شما در شرایط مختلف است، چه زمانی که مشغول رانندگی به‌طرف محل کارتان هستید و چه زمانی که مشغول کوهنوردی هستید. با کجارو همراه باشید تا در این مقاله فاکتورهای یک عینک آفتابی خوب را برایتان بازگو کنیم.


انواع عینک‌های آفتابی

عینک‌های آفتابی معمولی

این نوع عینک‌ها برای استفاده‌ی روزانه و رفتن به گردش و تفریح مناسب هستند. این عینک‌های آفتابی زمانی که مشغول رانندگی یا قدم زدن در خیابان‌ها هستید به‌خوبی از چشمان شما در مقابل نور خورشید محافظت می‌کند. این نوع عینک‌ها معمولا برای استفاده در فعالیت‌های ورزشی شدید طراحی نشده‌اند.

عینک‌های آفتابی ورزشیعینک‌ آفتابی ورزشی

 

 

عینک‌هایی که برای فعالیت‌هایی نظیر دویدن، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری طراحی شده‌اند. این عینک‌ها غالبا وزن کمی دارند و برای ماجراجویی‌های با سرعت بالا طراحی می‌‌شوند، کیفیت بالای فریم و مواد به‌کاررفته در لنزها (شیشه‌ی عینک) باعث شده در مقابل ضربه مقاوم‌تر و انعطاف‌پذیرتر از عینک‌های معمولی باشند. عینک‌های ورزشی معمولا دارای پدهای غیر لغزنده برای بینی و انتهای دسته‌ها هستند، این خصوصیت است که باعث می‌شود عینک شما حتی زمانی که در حال فعالیت‌هایی مانند شنا کردن هستید در جای خود باقی بمانند. برخی از این عینک‌ها دارای لنزهای قابل تعویض هستند پس این امکان وجود دارد که برای شرایط نوری مختلف تغییراتی در آن‌ها ایجاد کنید.

عینک‌های مخصوص برف عینک‌ مخصوص برف

 

 

عینک‌های خاصی هستند که مخصوصا برای حفاظت از چشم در برابر نور خورشید در ارتفاعات زیاد و نوری که از برف‌ها منعکس می‌شود، طراحی شده‌اند. این عینک‌ها اغلب، کاملا بر روی صورت می‌نشینند و اجازه نمی‌دهند نور از اطراف فریم به چشم آسیب برساند که این قابلیت اصطلاحا wrap-around نامیده می‌شود.

خصوصیات شیشه عینک‌های آفتابی

شیشه‌های پولاریزه (Polarized)

 

 

این شیشه‌ها به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای باعث کاهش انعکاس خورشید می‌شوند.  پلاریزه بودن یک شیشه یک خصوصیت فوق‌العاده خوب برای افرادی خواهد بود که به ورزش‌های آبی علاقه دارند یا چشمانشان به انعکاس نور حساسیت دارد. این شیشه‌ها مقدار زیادی از انعکاس نور خورشید از سطوحی مانند کف جاده یا بدنه ماشین را کاهش می‌دهند و برای رانندگی گزینه‌ی مناسبی هستند.

شیشه‌های فتوکرومیک

شیشه‌های فتوکرومیک به‌صورت خودکار به تغییر نور واکنش نشان می‌دهند. این شیشه‌ها در روشنایی روز تیره می‌شوند و زمانی که مکانی که در آن  هستید تاریک می‌شود این شیشه‌ها روشن‌تر می‌شوند.

تذکر: پروسه‌ی کارکرد شیشه‌های فتوکرومیک در هوای سرد کمی طولانی‌تر می‌شود و زمانی که شما مشغول رانندگی هستید، این شیشه‌ها عمل نمی‌کنند زیرا اشعه‌ی UVB (فرابنفش نوع B) خورشید از شیشه‌ی جلوی اتومبیل به داخل نفوذ نمی‌کند.

شیشه‌های قابل تعویضinter

 

 

برخی از عینک‌ها دارای این قابلیت هستند که شیشه‌های آن‌ها را تعویض کرده و رنگ‌های متفاوتی را برای آن‌ها انتخاب کنیم. این سیستم چند شیشه‌ای (چند لنزی) این امکان را به شما می‌دهد که از چشمانتان در شرایط مختلف و فعالیت‌های متفاوت محافظت کنید. این نوع عینک، گزینه‌ی مناسبی برای کسانی خواهد بود که در شرایط متفاوت به عینک‌های مختلف نیاز دارند.

درصد نورمرئی عبورکننده (VLT)

میزان نوری که از شیشه‌های عینک عبورمی‌کند و به چشمان شما می‌رسد را نورمرئی عبورکننده یا VLT می‌گویند که به صورت درصد محاسبه می‌شود. VLT با رنگ و ضخامت شیشه‌های عینک، موادی که در ساختن آنها استفاده می‌شود و همچنین روکش به کار رفته در آنها ارتباط دارد. در ادامه یک سری دستورالعمل را بیان می‌کنیم که برای انتخاب عینک بر اساس درصد VLT آن مناسب است:

۰ تا ۱۹% VLT : برای موقعیت‌های روشن و آفتابی.

۲۰ تا ۴۰% VLT : مناسب برای تمامی موقعیت‌ها.

بالای ۴۰% VLT : مناسب برای شرایط ابری و کم‌نور.

۸۰ تا بالای ۹۰% VLT : این میزان بسیار پایین برای شرایط بسیار کم‌نور و شب مناسب است.

رنگ‌ شیشه‌ عینک‌های آفتابی

رنگ شیشه‌ها با میزان نورمرئی که به چشمتان می‌رسد، رابطه دارند و اینکه به چه میزان  رنگ‌های دیگر را خوب می‌بینید.

رنگ‌های تیره( قهوه‌ای، خاکستری و سبز)

همگی برای استفاده‌های روزانه و بیشتر فعالیت‌ها در فضای باز مناسب هستند. این رنگ‌های تیره برای کاهش انعکاس نور خورشید و خستگی چشم در شرایط دارای نور متوسط تا زیاد هستند. شیشه‌های خاکستری و سبز، رنگ طبیعی چیزهایی را که از پشت آن‌ها می‌بینید تغییر نمی‌دهند درحالی‌که شیشه‌های قهوه‌ای ممکن است کمی اعوجاج ایجاد کنند.

رنگ‌های روشن (زرد، طلایی، کهربایی، گلی و قرمز)

این رنگ‌ها برای نور متوسط تا کم مناسب هستند و معمولا برای اسکی، اسنوبرد و دیگر ورزش‌های برفی به کار می‌روند .  قابلیت درک عمق در این رنگ‌ها باعث افزایش کنتراست در شرایط نوری خاص که عمق مشخص نیست، می‌شود.

روکش شیشه‌ عینک‌های آفتابی

اغلب عینک‌های گران‌قیمت دارای چند لایه روکش هستند. این روکش‌ها می‌توانند شامل روکش ضدآب، روکش ضدخش برای افزایش دوام شیشه و روکش مه‌شکن که برای شرایطی که رطوبت زیاد است یا فعالیت‌های پرانرژی کاربرد دارد، باشند.

روکش‌های آینه‌ای یا براق

این نوع روکش میزان انعکاس نور خورشید را با بازگرداندن بخش زیادی از نور که به سطح شیشه می‌رسد، کاهش می‌دهد.  شیشه‌های آینه‌ای سبب می‌شوند اشیا از آن چیزی که هستند تیره‌تر به نظر برسند، بنابراین در آن‌ها از ته‌رنگ روشن برای جبران این مشکل استفاده می‌شود.

مواد تشکیل‌دهنده‌ی شیشه‌ عینک‌های آفتابی

موادی که در شیشه‌ها استفاده می‌شوند، در وضوح، وزن، دوام و قیمت تاثیر خواهند داشت.

شیشه

دارای شفافیت خوب و ضدخش خوب خواهد بود، اگرچه این ماده از دیگر مواد سنگین‌تر و گران‌تر است.

پلی یورتان

پلی یورتان مقاومت و همچنین شفافیت نوری بسیار عالی دارد.  این مواد سبک و انعطاف‌پذیر اما گران هستند

پلی کربنات (از خانواده‌ پلیمرهای ترموپلاستیک)

مقاومت بسیار بالا و شفافیت نوری بسیار عالی دارند. این ماده مقرون‌به‌صرفه، دارای وزن کم و کم‌حجم است اما ضد خش ضعیف‌تری است.

اکریلیک

نسبت به پلی کربنات ارزان‌تر و بهترین گزینه برای عینک‌های معمولی است. در مقایسه با شیشه و پلی کربنات دوام و شفافیت کمتری دارد و دارای کمی اعوجاج تصویر است.

مواد تشکیل دهنده‌ی فریم عینک آفتابی

انتخاب یک فریم مناسب از شیشه نیز مهم‌تر است، زیرا با راحتی شما، دوام عینک و ایمنی آن ارتباط دارد.

فلز

بسیار ساده به فرم صورت طراحی می‌شوند. نسبت به مواد دیگر گران‌تر و البته دارای مقاومت کمتر هستند و برای فعالیت‌های شدید مناسب نیستند. همچنین مدنظر داشته‌ باشید که اگر عینک خود را در معرض نور خورشید قرار دهید، در زمان استفاده بسیار داغ خواهند بود. برخی فلزات خاص به‌کاررفته در فریم عینک عبارت‌اند از: فولاد ضدزنگ، آلومینیوم و تیتانیوم.

نایلون

گزینه‌ای ارزان، سبک و حتی بادوام‌تر از فلز است. برخی از فریم‌های نایلونی دارای مقاومت زیاد برای ورزش هستند. این فریم‌ها قابل‌تغییر نیستند.

استات

گاهی اوقات به آن‌ها فریم دست‌ساز نیز می‌گویند. اغلب انواع رنگ‌ها را می‌توان در استات به کار برد اما انعطاف‌پذیری کمی دارند. و برای ورزش‌های با فعالیت بالا طراحی نشده‌اند.

نکاتی برای انتخاب بهتر عینک آفتابی

اینجا نکاتی را برای شما بازگو می‌کنیم که به‌احتمال‌زیاد درزمان انتخاب یک عینک آفتابی مناسب برایتان کارآمد خواهد بود:

فریم‌ها باید به بینی و گوش شما بچسبند ولی نه اینکه باعث آزار شما شوند.
وزن عینک آفتابی باید به‌طور مساوی بین بینی و گوش شما تقسیم شود. عینک‌های آفتابی باید به‌اندازه‌ای سبک باشند که از ایجاد اصطکاک زیاد با نقاطی که با آن‌ها تماس دارند جلوگیری شود.
مژه‌های شما نباید با فریم تماس داشته باشند.
در انتخاب عینک می‌‌توانید از فروشنده بخواهید که تست اشعه‌ی UV را نیز برایتان انجام دهد.
در انتها همیشه سعی کنید که عینک را از مغازه‌های معتبر خریداری کنید و چشمانتان را به زدن عینک آفتابی عادت دهید. حتی کودکان نیز به عینک آفتابی نیاز دارند. امیدواریم این مقاله نیز کمک کوچکی در انتخاب بهتر شما باشد.

 

منبع: کجارو