باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-812      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ شنبه ۲۱ آذر تعداد بازدید : 687
جادوی ماه نوامبر
ثبت تصاویر امواج پرخروش دریا، همواره یکی از سوژه‌های مورد علاقه‌ی عکاسان بوده و هست. وقتی که گرما و سرما دست به دست هم داده و جادوگر ماه نوامبر را به جوش و خروش می‌اندازند.

ثبت تصاویر امواج پرخروش دریا، همواره یکی از سوژه‌های مورد علاقه‌ی عکاسان بوده و هست.  وقتی که گرما و سرما دست به دست هم داده و جادوگر ماه نوامبر را به جوش و خروش می‌اندازند.

 ا

دیو سندفورد

"نام من" دیو سندفورد" (Dave Sandford) است. در طول ۱۸ سال گذشته به حرفه‌ی عکاسی مشغول بوده و اکنون به عنوان یک عکاس حرفه‌ای فعالیت می‌کنم. گرفتن تصاویر حرفه‌ای از میادین ورزشی، شغل خوب و پردرآمدی است که به راحتی قبوض را پرداخت می‌کند؛ اما در کنار آن، من مجذوب دنیای آب هستم. باید اعتراف کنم که اقیانوس و دریاچه‌ها اغلب مرا به سوی خود فرامی‌خوانند. در واقع باید بگویم از همان دوران کودکی دوست داشتم یا در آب غوطه ور باشم، یا همان نزدیکی مشغول بازی و یا سوار قایق بر رقص امواج بالا و پایین بروم. شیفته‌ی آن نیروی عظیم و خالصی بودم که گاه باوقاری مثال زدنی و گاه با خشمی طغیان گر ابراز وجود می‌کرد؛ به ویژه هنگامی که رقص نور و سایه نیز محلی برای خودنمایی یافته و صحنه را در اختیار می‌گرفتند"

دیو سندفورد

" اما به تازگی توجه من معطوف دریاچه‌هایی شده که در انتاریو کانادا و به ویژه منطقه‌ی گریت لِیکز* (Great Lakes) واقع شده‌اند. دراین میان دریاچه "ایری" (Erie)، بیش از بقیه نظر من را به خود جلب کرد. و این گونه بود که این دریاچه که چهارمین دریاچه‌ی بزرگ این منطقه است، سوژه‌ی اصلی پروژه‌ی عکاسی من شد. در یک بازه‌ی زمانی خاص یعنی از اواسط ماه اکتبر تا دسامبر، این دریاچه بیش از هر زمان دیگری به اقیانوس شباهت پیدا می‌کند. هنگامی که ساحل گرم و روزهای آفتابی را پشت سر نهاده و به استقبال روزهای سرد و تاریک پاییزی می‌رویم که با وزش بادهای شدید، حال و هوایی خاص یافته‌اند. در همین ایام است که این دریاچه نیز لباس آرامش را به در آورده و به توسنی سرکش می‌ماند که هر از گاهی با امواج خروشان و سهمگین به ساحل هجوم می‌آورد."

دریاچه ایری در انتاریو

"نام این دریاچه در ابتدا "Ergie" بوده، نامی که در زبان قبایل بومی به معنای "گربه" است.شاید دلیل اصلی این نام گذری نیز،  رفتار غیر قابل پیش‌بینی و خشونت ذاتی این دریاچه باشدکه بی‌مقدمه و غیر منتظره خود را نشان می‌دهد. دریاچه‌ی ایری تقریباً ۳۸۸ کیلومتر امتداد دارد. البته این دریاچه با عمق تقریبی ۱۹ تا ۶۴ متر، در شمار کم ژرفناترین دریاچه‌های ناحیه‌ی گریت لیکز قرار داشته و به خاطر همین عمق کم است که حال و هوای حاکم بر ایری، تنها در عرض چند دقیقه دستخوش تغییرات شدیدی می‌شود. اینجاست که امواج پرخروش جان گرفته و صحنه را دردست می‌گیرند. ایری قاتلی است که معمولاً اجساد قربانیان خود را نیز پس نمی‌دهد. گفته می‌شود در قرن ۱۷ هزاران مورد غرق شدن کشتی و قایق دراین دریاچه رخ داده؛ هر چند شمار بسیاری از این کشتی‌ها هرگز پیدا نشدند"

امواج شگفت انگیز دریاچه

"در طول این چهار هفته‌ی پر تلاطم، دو روز در هفته مسیری ۴۵ دقیقه‌ای را طی می‌کردم تا خشم این دریاچه را به تصویر بکشم. در این زمان دوربین کانن خود را برداشته و به همراه تجهیزات کامل و ضد آب، به ساحل دریاچه قدم می‌گذاردم. در این روزها، دمای هوا بین ۲ تا ۱۴ درجه‌ی سیلیسیوس متغیر بوده و دمای آب در حدود ۱۱درجه است. باد در این اوقات با سرعت ۴۰- ۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌وزد و ارتفاع امواج گاهی به ۲۵ فوت نیز می‌رسد. در این اوقات است که اغلب مردم ترجیح می‌دهند تا حد ممکن از ایری فاصله بگیرند. اما برعکس همه، من دوست دارم بیش از هر زمان دیگر به ایری نزدیک شده و شکوهش را به تصویر بکشم"

دیو سندفورد

"جادوگر ماه نوامبر(Witch of November)، لقبی است که به بادهای قدرتمندی اطلاق می‌شود که در فصل پائیز بر فراز دریاچه‌های گریت لیکز می‌وزند. فشار پایین اتمسفری ایجاد شده بر فراز دریاچه، جریان هوای سرد "Canadian/Arctic" که از سمت ناحیه‌ی شمال یا شمال غربی می‌آید و جریان هوای گرم خلیجی که از جنوب می‌وزد دست به دست هم داده و جادوگر را به نمایش وامیدارند. در واقع برخورد این دو جریان هوا، طوفان‌های دریایی بزرگی را به وجود آورده و امواجی مرتفع و قدرتمند را بر سطح دریاچه نمایان می‌کنند. اما صرف‌نظر از بعد هواشناسی و وضعیت اقلیمی، به نظر من این زمانی است که ایری زنده شده و قدرت حقیقی خود را به نمایش گذارده است."

امواج شگفت انگیز دریاچه

در ادامه از شما دعوت می‌کنیم به تماشای نتیجه‌ی تلاش‌های این عکاس نترس و خستگی ناپذیر بنشینید.

امواج شگفت انگیز دریاچه

امواج شگفت انگیز دریاچه

امواج شگفت انگیز دریاچه

امواج شگفت انگیز دریاچه

امواج شگفت انگیز دریاچه

امواج شگفت انگیز دریاچه

امواج شگفت انگیز دریاچه

امواج شگفت انگیز دریاچه

امواج شگفت انگیز دریاچه

امواج شگفت انگیز دریاچه

امواج شگفت انگیز دریاچه

امواج شگفت انگیز دریاچه

امواج شگفت انگیز دریاچه

امیدوارم از سفر به دریاچه‌ی ایری و لمس حس حضور در میان امواج طوفانی و پرتلاطم نیز لذت برده باشید.

گریت لیکز در انتاریوی کانادا

* گریت لِیکز (Great Lakes): به دریاچه‌هایی آب شیرین  بهم پیوسته‌ای گفته می‌شود که در آمریکای شمالی و در مرز بین دو کشور کانادا و ایالات متحده واقع شده‌اند.

منبع: زومیت