باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-920      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ دي تعداد بازدید : 1414
13 نکته که بهتر است قبل از خرید گوشی‌هوشمند جدید آن‌ها را مدنظر داشته باشید
با همه‌گیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند در زندگی روزمره روزبه‌روز بر تعداد مدل‌ها و شرکت‌های موجود در این بازار افزوده می‌شود، از این‌رو کاربر در هنگام مراجعه به بازار به منظور خرید یک گوشی جدید با سیلی از این دستگاه‌ها مواجه می‌گردد.

با همه‌گیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند در زندگی روزمره روزبه‌روز بر تعداد مدل‌ها و شرکت‌های موجود در این بازار افزوده می‌شود، از این‌رو کاربر در هنگام مراجعه به بازار به منظور خرید یک گوشی جدید با سیلی از این دستگاه‌ها مواجه  می‌گردد.

 گوشی‌های هوشمند امروزه به یکی از اجزا لاینفک زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند به طوری که حتی جدایی چند ساعته از آن‌ها برای بسیاری رنج‌آور است. ما در مطالبی جداگانه راهنمای خریدهایی برای انواع و اقسام گوشی‌های هوشمند تهیه کرده‌ایم با این حال این سری در ادامه قصد داریم 13 نکته که بهتر است قبل از خرید گوشی هوشمند جدید آن‌ها را مدنظر داشته باشید را به صورت سؤال و جواب با شما در میان گذاریم.

آیا خرید مستقیم از وب‌سایت تولیدکننده گوشی هوشمند راهی عاقلانه و مطمئن است؟

این نکته را در نظر داشته باشید که امروزه با همه‌گیر شدن خرید از خرده فروشی‌های آنلاین، این دست از فروشگاه‌ها تعهداتی را هم در جهت اصلی بودن و صحت جنس خریداری شده ارائه می‌دهند. فروشگاه‌های موفق اینترنتی معمولاً ابتدا باید اعتماد مشتری را جلب نمایند تا به موفقیت دست یابند. بهترین قیمت همراه با کیفیت عرضه باید واقعی باشد؛ زیرا مشتریان در فضای مجازی به راحتی هر فروشگاهی را با دیگران مقایسه می‌کنند و تا به آن اطمینان نکنند دست به خرید نمی‌زنند.

خرید اینترنتی در جهان روزبه‌روز به صرفه تر و مناسب‌تر از گذشته شده و اجازه مقایسه قیمت/کیفیت و خدمات کالا را به مصرف‌کنندگان می‌دهد. بدین ترتیب رضایت مشتریان بیش از پیش شده و اغلب ترجیح می‌دهند خرید خود را از اینترنت انجام دهند. در خیلی از موارد حتی خریداران کالای خود را در فروشگاه‌ها انتخاب و سپس آن را از اینترنت خریداری می‌کنند چون مقرون‌به‌صرفه تر خواهد بود. نکته دیگر اینکه شما با خرید مستقیم از وب‌سایت تولیدکننده محصول، نقش واسطه‌ها را به کلی حذف کرده و می‌توانید با مقرون‌به‌صرفه ترین قیمت آن را تهیه کنید. هم‌اکنون اکثر تولیدکنندگان بزرگ گوش هوشمند در جهان از جمله اپل، مایکروسافت، هواوی، ZTE، آلکاتل و … به صورت آنلاین در بسیاری از کشورهای جهان محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

در صورت خرید از این دست فروشگاه‌ها، بایستی هزینه‌ای نیز جهت رساندن محصول پرداخت شود؟

خیالتان راحت باشد، زیرا یکی از ترفندهای فروشگاه‌های معتبر اینترنتی رساندن مرسوله به طور رایگان به دست مشتری است.

آیا گوشی‌های خریداری شده توسط این روش آنلاک هستند؟ بودن یا نبودن این قابلیت چه مزیتی را به همراه دارد؟

در یک کلام بایستی بگوییم که نه لزوماً تمامی گوشی‌های خریداری شده از وب‌سایت تولیدکننده آنلاک نیستند و در صورتی که خواهان خرید یک گوشی آنلاک هستید حتماً در وقت خرید تیک مربوط به این موضوع را پر نمایید. تمامی کشورهای جهان همانند ایران دارای چندین اپراتور مخابراتی می‌باشند که خدمات ارائه می‌نمایند.

برخی از این اپراتورها با شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تلفن همراه مانند شرکت اپل، سامسونگ، اچ‌تی‌سی و … قراردادی اجرا می‌نمایند که گوشی‌های تلفن همراه که سفارش آن اپراتور است را قفل نماید به صورتی که تنها بر روی سیم‌کارت‌های این اپراتور فعال شود و با سیم‌کارت‌های دیگر اپراتورها کار نکند. اگر شما از آن دست افراد هستید که به طور معمول ممکن است در سال چندین بار به کشورهای مختلف سفر کنید بایستی حتماً با این نکته توجه داشته باشید که گوشی آنلاکی را تهیه کنید زیرا در غیر این صورت در هر کشور بایستی از یک گوشی مختص به آن استفاده نمایید.

آیا گوشی مورد نظر به درستی در محل زندگی من کار می‌کند؟

این یکی دیگر از نکات مهمی است که حتماً بایستی به آن در هنگام خرید گوشی همراه توجه داشته باشید. هرچند اغلب گوشی‌های عرضه شده در فروشگاه‌های مرسوم فیزیکی با شبکه محلی آن ناحیه سازگار است، با این حال جالب است که بدانید از برخی از گوشی‌های هوشمند صرفاً می‌توان در محدوده برخی تجهیزات مخابراتی ساخت آلکاتک، هواوی و یا نوکیا استفاده کرد.

افراد زیادی برای انتخاب و خرید موبایل بر اساس یکی از استانداردهای GSM و CDMA مشکل دارند.GSM و CDMA دو پروتکل مختلف برای رسیدن به یک هدف هستند. در واقع بسیاری از اپراتورهای شناخته شده تلفن همراه، برای حفظ ثبات و کیفیت خدمات خود فقط یکی از این دو را انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال، در کشور آمریکا، دو اپراتور از چهار اپراتور مطرح این کشور از CDMA استفاده می‌کنند در حالی که AT&T و T-Mobile استاندارد GSM را ارائه می‌کنند. از نظر مشخصات فنی و کیفی، بین این دو استاندارد نسبت به یکدیگر برتری خاصی وجود اما در هر حال حتما این موضوع را مد نظر داشته باشید.

آیا پشتیبانی از نسل چهارم شبکه مخابراتی موضوع حائز اهمیت است؟

اگر دوست دارید وب گردی کنید و ویدئوهای آنلاین تماشا کنید، 4G می‌تواند برایتان تجربه فراموش‌نشدنی به ارمغان بیاورد. اگر با لپ‌تاپ از اینترنت گوشی استفاده می‌کنید، 4G تفاوت بزرگی با بقیه نسل‌ها خواهد داشت. به‌طورکلی هر عملی که نیاز به جابه‌جایی اطلاعات به میزان بالا داشته باشد، می‌تواند با 4G راحت‌تر انجام پذیرد. مراقب حجم باقی‌مانده و حجم مصرفی‌تان باشید، با 4G می‌توان حجم زیادی را در مدت‌زمان کوتاه استفاده کرد.

اگر گوشی 3G دارید و از سرعت کند آن خسته شده‌اید، شاید راه‌حل این مشکل استفاده از 4G باشد. البته نسل چهارم نمی‌تواند برای تماس‌های ازدست‌رفته کاری انجام دهد، چراکه تماس‌ها تا زمانی اپراتورها در سال‌های آینده نسل قدیمی را با فنّاوری voice-over-LTE تعویض کنند، هنوز از نسل‌های قدیمی‌تر شبکه استفاده خواهند کرد.

و در آخر اگر می‌خواهید برای آینده آماده باشید، گوشی 4G خریداری کنید. چراکه پشتیبانی 4G در مناطق مختلف هرروز بهتر خواهد شد و در حال حاضر اپراتورها بر روی بهتر شدن این فنّاوری تمرکز دارند. خیالتان راحت باشد، تمام گوشی‌های 4G از نسل دوم و سوم اپراتور شما نیز پشتیبانی می‌کنند.

آیا استفاده از گوشی‌های تحت قرارداد در کشورهای دیگر نیز امکان‌پذیر است؟

همان‌طور که گفته شد اگر یک گوشی آنلاک خریداری فرمایید به راحتی قادر خواهید بود که با تعویض سیم‌کارت آن از خدمات ارتباطی یک اپراتور دیگر در همان کشور یا منطقه یا کشورهای دیگر استفاده کنید. این در حالیست که با بهره‌گیری از برخی ترفندهای خاص و یا پرداخت هزینه حق اشتراک به برخی شرکت‌ها همچنین قادر خواهید بود قفل نرم‌افزاری آن را حتی بشکنید و یا به اصطلاح آن را آنلاک کنید.

بدون شک مستحضر هستید که گوشی‌های تحت قرار داد با قیمتی به مراتب کمتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند و این همان موضوعی است که برای برخی از قاچاقچیان پول‌های هنگفتی به همراه می‌آورد؛ از این رو حتماً در هنگام خرید گوشی از فروشگاه فیزیکی به تحت قرار داد بودن یا آنلاک بودن دائمی آن توجه فرمایید زیرا ممکن است پس از یک بار ریست فکتوری به حالت لاک بازگردد.

آیا باز پس فرستادن گوشی خریداری شده و دریافت اصل پول امکان‌پذیر است؟

بله در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند برای به رخ کشیدن اطمینان از کیفیت محصولات خود طی قردادهایی گوشی‌های خود را طی یک بازه زمانی مشخص در اختیار خریداران برای تست قرار می‌دهند. البته در این گونه طرح‌ها میزان مبلغی به عنوان امانت در نزد فروشنده قرار خواهد گرفت. به طور معمول خریداران 14 روز فرصت دارند گوشی مورد نظر را امانت گرفته و پس از آن در صورت تمایل به خرید یک گوشی آک دریافت نمایند؛ این در حالیست که اگر از محصول مورد نظر راضی نباشند می‌توانند بدون هیچ‌گونه پرداخت وجه اضافی ودیعه خود را دریافت کنند. لازم به ذکر است که شرکت‌هایی همچون هواوی و ZTE گوشی را حدود 30 روز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

اگر پس از گذشت بازه زمانی تست، گوشی را باز پس نبریم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

همان‌طور که گفته شد در این گونه طرح‌ها پس از عقد قرار داد مبلغی به ارزش کل گوشی مورد نظر به عنوان ودیعه در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد. حال اگر فردی که گوشی را تحویل گرفته پس از مدت زمان مورد توافق (14 یا 30 روز) گوشی را در صحت و سلامت کامل به فروشگاه بازنگرداند، حق فسخ قرار داد اولیه برای شرکت تولید محفوظ بوده و می‌تواند از مبلغ ودیعه به تناسب زمان دیرکرد برداشت کند.

در صورت آسیب دیدن گوشی خریداری شده چه باید کرد؟

اکثر تولیدکنندگان مطرح گوشی‌های هوشمند جهان مدت زمانی را به عنوان بازه گارانتی محصولات تعیین می‌کنند. به عنوان مثال موتورولا در ایالات کالیفرنیا متعهد شده که طی یک سال اگر برای نمایشگر گوشی‌های سری موتو ایکس اتفاقی رخ دهد آن را به طور رایگان تعویض نماید.

وقتی برای خریدن یک گوشی موبایل به فروشگاه می‌روید، فروشنده با دلایل کاملاً منطقی پیشنهاد می‌کند که در ازای پرداخت چند درصد هزینه بیشتر، برای خریدتان ضمانت‌نامه دریافت کنید. معقولانه‌ترین تصمیم این است که با یک کارت گارانتی ناقابل، خیال خودتان را از وقوع خرابی‌های احتمالی راحت کنید. البته متأسفانه در بازار ایران تنها برخی از قطعات داخلی همچون باتری گوشی در لیست گارانتی شرکت‌ها قرار می‌گیرد و خریداران پس از خروج از فروشگاه به تنهایی در قبال مشکلات به وجود آمده برای گوشی مسئول هستند.

چگونه می‌توان در صورت بروز مشکل با شرکت تولیدکننده ارتباط برقرار کرد؟

به طور معمول در قرار داد فروش گوشی فروخته شده آدرس و شماره تلفن واحد پشتیبانی شرکت سازنده درج می‌شود؛ با این حال در صورتی که در شهر شما تولیدکننده، فروشگاه فیزیکی برقرار کرده می‌توانید در محل حضور یافته و مشکل خود را با واحد پشتیبانی در میان گذارید. مرسوم است که ارائه خدمات در این گونه واحدها برای گوشی‌های دارای کارت گارانتی به رایگان ارائه گردد با این حال اگر تاریخ گارانتی گوشی پایان یافته باشد بدیهی است که ارائه خدمات مناسب مستلزم پرداخت صورت حساب است.

سریع‌ترین روش برای برقراری تماس با واحد پشتیبانی چیست؟

همان‌گونه که گفته شد می‌توانید از طریق شماره تلفن درج شده با کارشناسان واحد پشتیبانی شرکت سازنده گوشی ارتباط برقرار کنید با این حال برخی از تولیدکنندگان همچون اپل و مایکروسافت به صورت 24 ساعته پشتیبانی آنلاین برای کاربران خود برقرار کرده‌اند. در این روش اگر مشکل شما از طریق چت با روبات حل نگردد به اپراتور متصل خواهید شد. حتی در برخی مواقع پس از بررسی به عمل آمده نتیجه نهایی پس از نهایت یک روز کاری از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.

آیا در بازه زمانی که گوشی برای تعمیر به واحد پشتیبانی تحویل داده می‌شود گوشی دیگری در اختیار من قرار خواهد گرفت؟

اگر در داخل ایران سکونت دارید به طور قاطع باید بگوییم خیر؛ اما مشاهده گردیده که برخی شرکت‌ها همچون موتورولا و ZTE در نمایندگی‌های منتخب خود در امریکا اقدام به تحویل گوشی جایگزین به خریدار در صورت زمان‌بر شدن مدت تعمیر می‌کنند.

اگر به هر دلیلی شرکت تولیدکننده گوشی من از بازار کسب‌وکار خارج شد تکلیف ارائه خدمات پشتیبانی چه می‌شود؟

این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد، به خصوص اگر گوشی خود را از شرکت‌های صاحب نام و مطرح بازار خریداری نمایید. با این حال بدیهی است که در صورت رخ دادن این امر شما از حق دریافت هرگونه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری محروم خواهید شد و بایستی در صورت بروز مشکل به تعمیرکاران و یا تعویض کاران موجود در سطح بازار مراجعه کنید.

منبع: فارنت