باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-925      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ دي تعداد بازدید : 1923
از "بزرگ آقا"ی سینمای ایران تجلیل شد+ تصاویر
دیشب در مراسمی که به همت عوامل سریال شهرزاد برگزار شده بود،‌ از علی نصریان تجلیل شد. در این مراسم چهره‌های ادبی، هنری و ورزشی شاخصی حضور داشتند.

«من امروز خدا را شکر می‌کنم که مزد دل‌سپردگی به این هنر را گرفتم، مزد من رضایت مردم است. من وقتی برای اولین بار در کلاس‌های تئاتر شرکت می‌کردم، هیچ‌وقت به این روز فکر نمی‌کردم که مرا این چنین مورد تجلیل قرار دهند.»

این جملات بخشی از صحبت‌های علی نصیریان - بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون - است که در مراسم تجلیلش عنوان شد.

عوامل سریال «شهرزاد» به همراه بسیاری از چهره‌های سینمایی، ورزشی و ادبی گردهم آمدند تا مراسم بزرگداشت علی نصیریان را با عنوان «تجلیل از بزرگ اقای سینمای ایران» که اشاره به نقش این هنرمند در سریال «شهرزاد» دارد را در کنار هم جشن بگیرند.

محمدعلی کشاورز، علی معلم، حسن فتحی، شمس لنگرودی، امین تارخ، شمس لنگرودی، احترام برومند، امیرحسین رستمی، الهام حمیدی، مهدی پاکدل، رسول نجفیان، مصطفی زمانی، سروش صحت، سارا منجزی، علی زندوکیلی، حجت اشرف‌زاد، محمد امامی و سید هادی رضوی (تهیه‌کنندگان سریال «شهرزاد») از جمله چهره‌های فرهنگی، هنری حاضر در این مراسم بودند.

همچنین از چهره‌های ورزشی که در مراسم بزرگداشت علی نصیریان شرکت کردند، می‌توان به برانکو ایوانکوویچ، افشین پیروانی، آرش برهانی و جواد نکونام اشاره کرد.

رضا رشیدپور که اجرای مراسم «تجلیل از بزرگ‌ آقای سینمای ایران» را به عهده داشت، به جای دعوت از مهمانان برای آمدن به روی صحنه و صحبت درباره‌ی علی نصیریان، به کنار میزها رفت و از آن‌ها خواست تا دقایقی کوتاه درباره‌ی این هنرمند پیشکسوت صحبت کنند.


افشین صنایعی - دبیر مراسم - درباره علت انتخاب لقب «بزرگ‌ آقای سینمای ایران» برای علی نصیریان توضیح داد: در سفری که به آلمان داشتیم بحثی مطرح شد که از هنرمندان بزرگ کشورمان در حد بضاعتمان تجلیل کنیم. در ابتدا آقای امامی، تهیه‌کننده «شهرزاد» پیشنهاد دادند که اسم «بزرگ آقا» که علی نصیریان در این سریال نقش آن را ایفا می‌کند باید به عنوان لقبی برای ایشان استفاده شود تا همه مردم آن را بپذیرند. این نقش نه تنها بزرگی ایشان را در تئاتر و سینما نشان داد، بلکه بیانگر این موضوع بود که ایشان بزرگ‌ آقای هنرهای نمایشی ایران نیز هستند.

علی نصیریان یک اتفاق بی‌نظیر است

حسن فتحی - کارگردان سریال «شهرزاد» - ضمن تبریک روز عید و ابراز خوشحالی بابت حضور در مراسمی که چهره‌های بزرگ سینما و تلویزیون و ورزش در آن حضور دارند، سخنانش را اینگونه آغاز کرد: همیشه گفته‌ام که از میان کسانی که در سینمای ایران در طی این سال‌ها درخشیدند و خوشبختانه تعدادشان هم کم نیست، علی نصیریان الگویی برای جوانان علاقه‌مند به سینماست.

او با بیان اینکه من تاکنون سه بار با علی نصیریان کار کرده‌ام و ایشان سال به سال توانایی‌هایشان بیشتر و کارشان حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تر می‌شود، گفت: زمانی که «میوه ممنوعه» را با ایشان کار می‌کردم، گاهی از خودم می‌پرسیدم که آیا علی نصیریان باز هم می‌تواند بازی بهتر از این چه با من و چه با کارگردان‌های دیگری ارائه دهد، که خوشبختانه این اتفاق در سریال «شهرزاد» رخ داد.

فتحی اشاره کرد: علی نصیریان یک اتفاق بی‌نظیر است. من امیدوارم که سینمای ایران افرادی همانند ایشان را بیشتر به خود ببینند و آنگاه است که دیگر نباید نگران آینده سینمای ایران بود.


نام نصیریان در تاریخ ثبت خواهد شد

محمدعلی کشاورز - بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون - که علیرغم وضعیت نامطلوب سلامت خود در این مراسم حضور پیدا کرده بود، گفت:‌ از همین جا سلام می‌کنم به ملت ایران که اگر ما کاری انجام می‌دهیم، فقط برای آنهاست؛ چرا که من فکر می‌کنم این ملت در دنیا تک است.

این هنرمند در ادامه با اشاره به ویژگی‌های هنری و شخصیتی علی نصیریان افزود: نصیریان کسی است که برای اولین بار در تاریخ نمایشنامه‌ای را به اسم «بلبل سرگشته» نوشت و آن را در پاریس اجرا کرد؛ آن زمان کسانی که اهل هنر در فرانسه بودند به خوبی از آن تعریف می‌کردند. من آرزوی سلامتی و موفقیت برای ایشان دارم. او هم می‌داند اگر کاری می‌کنیم برای ملت‌مان انجام می‌دهیم و اگر چیزی یاد گرفتیم باز از ملت خودمان است. نصیریان همچون فردوسی، مولوی و سعدی نامش در تاریخ ثبت خواهد شد.

 

در ادامه مراسم رضا رشیدپور متنی از هنرمند غایب ابوالفضل پورعرب که خطاب به علی نصیریان نوشته بود را برای این هنرمند قرائت کرد.

ای کاش به‌جای مجموعه‌های تلویزیونی بی‌مقدار...

امین تارخ از دیگر چهر‌ه‌های هنری حاضر در مراسم بود و با بیان اینکه امشب میلاد است و وقت گلایه نیست، گفت: با این وجود چقدر خوشحال‌تر می‌شدم اگر این مجموعه امشب غرق بازیگران سینمای ایران بود که برای تجلیل از بازیگر بزرگ سینمای ایران حضور پیدا می‌کردند؛ البته حتما هر کدام دلایل خاص خودشان را داشتند که بسیار محترم است ولی اگر امشب می‌آمدند حضورشان را گرامی می‌داشتیم.

تارخ در ادامه سخنانش با بیان اینکه حرف زدن از علی نصیریان برایم سخت است، متنی را که خطاب به این هنرمند پیشکسوت نوشته بود را خطاب به او قرائت کرد.

تارخ در بخشی از این متن آرزو کرد «ای کاش به جای مجموعه‌های تلویزیونی بی‌مقدار آثاری در شأن استاد نصیریان و مردم صبور کشورمان ساخته می‌شد.»


درختان کهنسال را هیچ دولتی نمی‌تواند انکار کند

در ادامه علی معلم - منتقد سینما - با بیان اینکه امشب به بهانه استاد علی نصیریان گردهم آمده‌ایم، گفت:‌ من فکر می‌کنم زیر سایه برخی از بزرگان سینمای ایران مثل علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و دیگر هنرمندان پیشکسوت افراد زیادی می‌توانند رشد کنند.

معلم در ادامه افزود: مدتی پیش تصمیم گرفتیم تا شخصیت‌های به یاد ماندنی در سینمای ایران را شناسایی کنیم و ببینیم که چه هنرمندانی این نقش‌ها را ایفا کردند. برای یک هنرمند چیزی بهتر از اینکه نقش‌های ماندگار ایفا کند، وجود ندارد. جناب نصیریان هم به علت توانایی و استادی‌شان و هم به علت شانس و تقدیرشان چند شخصیت ماندگار سینمای ایران را جان بخشیده‌اند که در ذهن همه ما ماندگار خواهد شد.

این منتقد سینما گفت: هر کسی می‌تواند در سن 20 سالگی کار کند ولی هنر اصلی در سن ایشان کار کردن و ماندن است. درختان کهنسالی مثل ایشان باعث فخر هستند. این درختان تنومند را هیچ دولت و هیچ کسی نمی‌تواند انکار کند. این‌ها را هیچ کسی نمی‌تواند ریشه‌کن کند ولی بعضا بوته‌های جوان را از جا می‌کَنند و در جای دیگر می‌کارند.

معلم با اشاره به وقت‌شناسی علی نصیریان یادآور شد:‌ متأسفم بگویم که این صفت در سینمای امروز ما در حال فراموشی است و به جای آن وقت‌نشناسی و بی‌ادبی در سینمای ما جا افتاده شده است. در حالی که من این صفات را در نسل ایشان به هیچ وجه نمی‌دیدم. اگر قرار است بزرگ‌ آقاهایی در آینده ظهور کنند باید رفتار و سلوک بازیگری را از علی نصیریان و امثال ایشان یاد بگیرند.

او در پایان سخنانش بیان کرد:‌ من فکر می‌کنم باید به پای علی نصیریان ایستاد و دست زد ولی پیش از همه این‌ها باید با اعمال‌مان به ایشان احترام بگذاریم.

 

رسول نجفیان از دیگر هنرمندان حاضر در مراسم بود که به بیان خاطراتی از اولین بازی خود با علی نصیریان پرداخت و گفت: امیدوارم در آینده از این بزرگ آقاها در سینمای ایران داشته باشیم.

همچنین احترام برومند متنی از همسرش داود رشیدی که در مراسم حضور نداشت را خطاب به علی نصیریان قرائت کرد.

در ادامه مراسم شمس لنگرودی - از چهره‌های ادبی حاضر در این مراسم - به همراه حسن فتحی به روی صحنه آمدند تا از علی نصیریان تقدیر کنند. لنگرودی ضمن خواندن شعری از شاملو سخنانش را این گونه آغاز کرد: من افتخار می‌کنم که امشب نزد هنرمندانی چون علی نصیریان و محمدعلی کشاورز هستم.

او ادامه داد: اینکه کسی بشوی آسان ولی اگر کسی بمانی بسیار سخت است. من جوهری در بازی علی نصیریان در نقش بزرگ آقای «شهرزاد» می‌بینم که بسیار مرا تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پس از سخنان شمس لنگرودی، علاوه بر کلیپی که از فیلم‌های علی نصیریان از ابتدا تا به امروز پخش شد، فیلمی هم از صحبت‌های برخی از هنرمندان کشورمان چون محمدعلی کشاورز، حسن فتحی، محمود دولت‌آبادی، داریوش مهرجویی، داریوش ارجمند، فرهاد آییش، عبدالله اسکندری، مسعود رایگان، رویا تیموریان، محمود پاک نیت، امیر جعفری و هانیه توسلی درباره علی نصیریان پخش شد.


من مزد دلسپردگی‌ام به هنر را گرفته‌ام

علی نصیریان که با تشویق‌های حاضران در سالن به روی صحنه رفت، ضمن تشکر از محبت و مهربانی حاضران در مراسم سخنان خودش را اینگونه آغاز کرد:‌ زمانی که این تصاویر کم و بیش جالب از فیلم‌هایی که کار کرده بودم، پخش شد حال و هوایم خیلی عوض شد؛ از 65 سال پیش که برای اولین بار وارد صحنه تئاتر شدم تا امسال که «شهرزاد» را بازی کردم همیشه دل سپرده بازیگری بودم.

او با اشاره به سخنان برخی از هنرمندان حاضر در مراسم درباره وقت‌شناسی او، توضیح داد: من فکر می‌کنم اینکه من وقت‌شناس هستم چندان موضوع مهمی نیست؛ چراکه این از اصول اصلی کار ماست که متأسفانه امروز در دانشگاه‌ها به افرادی که علاقه‌مند به حضور در این عرصه هستند، یاد نمی‌دهند.

نصیریان در ادامه به بیان خاطره‌ای از اولین کارهای تئاترش که در آن نقش سیاهی لشکر را بر عهده داشت، پرداخت.

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه هیچ وقت پول و شهرت برایش اهمیتی نداشته است، گفت: آن زمان که کار تئاتر انجام می‌دادم، بعد از یک ماه کار که ۳۰ تومان به من دادند، واقعا خجالت زده شدم چون فکر می‌کردم، باید شاگردی کنم نه اینکه پول بگیرم؛ ولی امروز از جمله مسائلی که در سینمای ایران وجود دارد این است که جوان‌ها در اولین قدم‌شان حرف از قرارداد و پول می‌زنند که این به نظر من اصلا درست نیست. امیدوارم جوانان اصول کار درست در این عرصه را یاد بگیرند و بدانند که کار هنر بسیار سخت و پررنج است.

او یادآور شد:‌ من امروز خدا را شکر می‌کنم که مزد دل‌سپردگی به این هنر را گرفتم، مزد من رضایت مردم است. من وقتی برای اولین بار در کلاس‌های تئاتر شرکت می‌کردم هیچ‌وقت به این روز فکر نمی‌کردم که مرا این چنین مورد تجلیل قرار دهند.

این هنرمند پیشکسوت در پایان سخنانش گفت: بسیار تشکر می‌کنم از محمد علی کشاورز که با وجود همه مشکلاتش آمد و من را خوشحال کرد. همچنین از امین تارخ که امشب حضور دارد. یادی می‌کنم از عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی و داود رشیدی. به هرحال باید قبول کنیم که نسل ما در حال منقرض شدن است و با حمایت آقای فتحی است که ادامه می‌دهم.

نصیریان همچنین درباره تقدیر از او بابت حضور در سریال «شهرزاد» افزود: در حقیقت برای «شهرزاد» باید از حسن فتحی و محمد امامی تجلیل شود چراکه این‌ها همت کردند تا این کار ساخته شود و من تنها جزئی از این کار بودم. همه عوامل «شهرزاد» تلاش کردند که به اینجا رسیدیم.

در جریان برگزاری این مراسم، تابلویی از علی نصیریان که امضای چهره‌های حاضر بر روی آن نقش بسته بود، به این هنرمند اهدا شد. همچنین علی نصیریان با همراهی مصطفی زمانی کیکی مزین به نام بزرگ آقای سینمای ایران  را بریدند.

منبع: ایسنا