باشگاه روی خوش زندگی
کد : 2732-987      تاریخ انتشار : ۱۳۹۴ شنبه ۱۹ دي تعداد بازدید : 1117
پیشواز بورس از برجام
کارشناسان می‌گویند:رشد شاخص‌های بورس در هفته گذشته پس از ۲سال رکود، ناشی از نزدیک‌شدن به زمان اجرای برجام و رفع تحریم‌های بین‌المللی است.

 کارشناسان می‌گویند:رشد شاخص‌های بورس در هفته گذشته پس از ۲سال رکود، ناشی از نزدیک‌شدن به زمان اجرای برجام و رفع تحریم‌های بین‌المللی است.

به گفته آنها، اثر رفع تحريم‌هاي بين‌المللي، آرامش زيادي به بورس داده است و تحولات منطقه‌اي نمي‌تواند اين آرامش را بر هم بزند. به گزارش همشهري، سرانجام پس از 2سال ركود سهامداران هفته گذشته در طول 5روز1.5درصد بازده به‌دست آوردند، ميزان بازده سرمايه‌گذاري در فرابورس هم به 2.5درصد رسيد. هفته گذشته يك اتفاق مهم ديگر هم افتاد.

در مبادلات هفته قبل حجم و ارزش معاملات بورس تهران به‌ترتيب 333و 200درصد رشد كرد. به زعم كارشناسان اين افزايش ارزش مبادلات ناشي از حركت نقدينگي از پاركينگ پول به سمت بورس است. حجم مبادلات ازجمله مهم‌ترين مولفه‌هاي رشد در بازار‌هاي سهام دنياست.

در طول 2سال گذشته بخش زيادي از نقدينگي سرمايه‌گذاران بورس در بازار اوراق بدهي و حساب‌هاي بانكي سرمايه‌گذاري شده است. اكنون كارشناسان اميدوارند با نزديك شدن به زمان اجراي برجام نقدينگي پارك شده در پاركينگ پول براي دريافت سود‌هاي بيشتر از 20تا 23درصد بانك‌ها و اوراق بدهي به سمت بورس حركت كند. به گفته كارشناسان، سرمايه‌گذاران هفته گذشته نسبت به اجراي برجام، رفع تحريم‌ها به‌ويژه تحريم سوئيفت بانكي مطمئن شدند و همين موضوع امنيت و آرامش خاطر بيشتري به سهامداران داد.

كارشناسان چه مي‌گويند؟

برجام؛ عامل رونق بورس: حامد ستاك كارشناس بازار سرمايه، نزديكي به زمان اجرايي شدن برجام را دليل رشد بورس دانست و گفت: بورس به استقبال اجراي برجام و رفع تحريم‌ها رفته است. او درباره علت رشد شاخص كل بورس افزود:از آنجا كه به مرحله اجرايي شدن توافق برجام و رفع تحريم‌ها نزديك مي‌شويم حجم تقاضا در بورس افزايش يافته است.او گفت: از آنجاكه با قدرت‌هاي جهاني توافق انجام شده است بنابر اين مراودات استراتژيك كشور با اين قدرت‌هاي جهاني نيز تحت‌تأثير قرار مي‌گيرد و تحولات مربوط به عربستان، وزن چنداني در مقابل برجام و ساير شرايط اقتصادي و سياسي پيش رو ندارد.

صنايع پيشرو پس از برجام: مهرزاد جهاني تحليلگر بازار سرمايه درباره دلايل صعود بورس در هفته گذشته گفت:پس از كش و قوس‌هاي فراوان اخيرا خبرهايي مبني بر اجرايي شدن لغو تحريم‌ها و در صدر آن لغو تحريم‌هاي سوئيفت در 15روز آينده موجب تحرك بازار سرمايه شد و حجم معاملات را افزايش داد.

او به صنايع پيشرو بعد از رفع تحريم‌ها اشاره كرد و توضيح داد: برداشته شدن تحريم سوئيفت و آثار آن بر صنايع بورسي بر سودآوري بانك‌ها تأثير بسزايي خواهد داشت.طبيعتا بانك‌هايي كه شعب خارجي بيشتري دارند از اين شرايط بهره بيشتري خواهند برد. بانك‌هاي صادرات، ملت و تجارت كه داراي بيشترين شعب خارجي هستند به‌دليل افزايش مراودات تجاري خارجي و به تبع آن رشد درآمدهاي غيرمشاع در شرايط مطلوب تري نسبت به مابقي شركت‌هاي گروه قرار مي‌گيرند. جهاني تأكيد كرد: خودروساز‌ها نيز كه عمدتا از هزينه‌هاي مالي سنگين رنج مي‌برند با لغو تحريم‌ها و جذب سرمايه‌گذاران خارجي قادر به شكوفايي خواهند بود.

اين تحليلگر بازار سرمايه ادامه داد: از تأثير لغو تحريم سوئيفت بر صنعت دارو نيز نمي‌توان به آساني گذشت.شركت‌هاي داروسازي كه اكثرا مواداوليه خود را به‌صورت وارداتي دريافت مي‌كنند و با وجود مشكلات در نقل و انتقال پول، هزينه‌هاي مالي سنگيني را متحمل مي‌شوند با لغو تحريم سوئيفت و رفع اين مشكل، سودآوري‌شان دستخوش تغييرات زيادي خواهد شد.

سرمايه‌گذاران آرامش خاطر پيدا كرده‌اند: محمدفتحي از كارشناسان بازارسرمايه نزديك شدن به زمان اجراي برجام و رفع تحريم‌ها را عامل صعود بورس برشمرد و تأكيد كرد:‌اكنون مي‌توان گفت‌ برجام به‌احتمال زياد به مراحل آخر رسيده و اطمينان خاطر سرمايه‌گذاران را بيشتر كرده است.او با بيان اينكه رسيدن شاخص كل به 61هزار واحد هم از ديگر عوامل رشد بازار است، گفت: رسيدن به اين كف حمايتي و نشان دادن واكنش مثبت به لحاظ تكنيكالي از ديگر دلايل برگشت بازار است.

حركت به سوي روزهاي خوب بازار: عليرضا مستقل، مدير صندوق سرمايه‌گذاري تدبيرگران فردا معتقد است كه با رفع كامل تحريم‌ها احتمالا در مرحله اول حجم و ارزش معاملات در بازار سهام افزايش خواهد يافت و در قدم بعدي مي‌توان شاهد رشد قيمت سهام بود.مستقل، پيش‌بيني كرد:از اواخر‌ماه جاري و با اجراي برجام مي‌توان شاهد بهبود معاملات دربازار سهام بود.به گفته او اقتصاد كشور پس از اجرايي شدن برجام در مسير رونق قرار مي‌گيرد و همه بازارها ازجمله بازار سرمايه را تحت‌تأثير قرار خواهد داد.

حركت نقدينگي به سمت بورس: ابوالقاسم آقا دوست كارشناس بازار سرمايه گفت: مسئله‌اي كه اين روزها كمتر به آن توجه شده آهنگ ورود نقدينگي از سوي سرمايه‌گذاران جديد يا نقدينگي پارك شده در كنار بازار است. به‌نظر من اين جريان در حال افزايش بوده و درصورت ادامه پيدا كردن آن از ريزش بيش از اين قيمت‌ها جلوگيري مي‌كند. او به تحولات منطقه‌اي و قطع ارتباط چند كشور عربي با ايران اشاره كرد و گفت: آنقدر در اين سال سطح عمومي قيمت‌ها افت كرده كه اگرشرايط از اين هم بدتر شود، تأثير خاصي بر بورس نخواهد داشت، اما اگر اين تحولات در شرايطي ايجاد مي‌شد كه قيمت سهام رشد كرده و شاخص در محدوده شكننده‌اي قرار داشت، بازار قطعاً با نوسان زيادي همراه مي‌شد.

ايران مثبت، عربستان منفي: حميدرضا صفري، كارشناس بازار سرمايه به تنش سياسي ميان ايران و عربستان اشاره كرد و گفت:‌ اين تنش در روزهاي گذشته روي بازار سرمايه ايران تأثيري منفي برجاي نگذاشت اما بورس عربستان با روند منفي روبه‌رو شد به‌طوري كه پس از اعلام رياض مبني بر قطع روابط تجاري و ديپلماتيك با ايران، ارزش سهام شركت مواد غذايي صافولا كه با صنايع بهشهر ايران در ارتباط است حدود 10درصد سقوط كرد اما در همين چند روزه، سهام صنايع بهشهر با رشد حدود 8درصدي مواجه شد. اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه از يك هفته گذشته بازار سرمايه به‌صورت گروهي رشد كرده است، تأكيد كرد: سهام صنايع لبني در پي اخباري مبني بر صادرات محصولاتشان به كشور روسيه افزايش قيمت پيدا كرد.

منبع: همشهری