چگونه گوگل  از اندروید درآمد کسب می‌کند؟
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ بهمن

همین جمعه بود که برایتان نوشتیم گوگل، تا کنون ۳۱ میلیارد دلار از اندروید کسب درآمد کرده و البته این نظریست که شرکت «اوراکل» دارد و آن را در مناقشه حقوقی که هنوز در جریان است بیان نموده.

بخشی از مشکلات حقوقی این دو شرکت مربوط به استفاده از APIهای جاوا می شود که اکنون در تملک شرکت اوراکل قرار دارند. اما هفته گذشته بود که وکلای اوراکل ادعا کردند که گوگل درآمد کلانی از اندروید دارد و مقدار آن از سال ۲۰۰۸ تا کنون ۳۱ میلیارد دلار بوده که حدود ۲۲ میلیارد دلار آن نیز سود خالص بوده است.

همانگونه که در ابتدا اشاره کردیم، این اعداد و ارقام به شکل مستقیم از سوی گوگل انتشار نیافته اند و صرفا در حد یک گمانه زنی از سوی رقیب شرکت مورد بحث هستند.

از سوی دیگر باید این مورد را نیز در نظر داشت که اوراکل اکنون به این دلیل در دادگاه و در برابر گوگل قرار گرفته که از شرکت ساکن مانتین ویو جهت استفاده از جاوا غرامت دریافت کند و مشخصا هرچقدر که درآمد گوگل را بالاتر تخمین بزند، می تواند غرامت بیشتری هم دریافت کند. در نتیجه نباید به این ارقام اعتماد کامل کرد.

در این میان اما خود گوگل در یک شرایط عجیب و غریب قرار گرفته است: از یک طرف سهام داران گوگل پس از شنیدن این میزان درآمد از سال ۲۰۰۸ تا کنون تا حد زیادی نا امید شده اند و از سوی دیگر اگر گوگل آمار و ارقام صحیح را ارائه دهد، وکلای اوراکل ادعای حق بیشتر می کنند. به همین دلیل گوگل فعلا سکوت را ترجیح داده و نظری در این خصوص ارائه نکرده است.

باید گفت که هسته اصلی اندروید برای استفاده ی شرکت ها رایگان است و به طور کلی این سوال پیش می آید که اساسا منبع درآمد گوگل از اندروید چیست و همین چند میلیارد دلار از چه محلی کسب شده اند؟

ما صرفا می توانیم حدس بزنیم اما همین حدس هم به دو نقطه اصلی ختم می گردد که شامل تبلیغات موبایلی و فروش اپلیکیشن ها می شود. بیایید نگاهی داشته باشیم به این دو بخش.

تبلیغات موبایلی

shutterstock_220531585-w600

این بخش مشخصا بزرگترین درآمد گوگل از اندروید را تشکیل داده است. به لطف وکلای اوراکل، اکنون می دانیم که گوگل در سال ۲۰۱۴ صرفا یک میلیارد دلار به اپل پرداخت کرده تا به عنوان موتور جستجوی پیش فرض iOS در آیفون و آیپد باقی بماند و این صرفا یکی از پرداخت های گوگل به اپل بوده که آشکار شده است.

خود گوگل هم می داند که کاربران iOS در قیاس با کاربران پلتفرم خانگی خودش، سود بیشتری برایش دارند و به تبلیغات توجه بیشتری نشان می دهند چرا که دست کم روی کاغذ می توان متصور بود که یک کاربر iOS از سطح درآمد بالاتری نسبت به یک کاربر اندروید بهره می برد و احتمال انجام خریدهای آنلاین از سوی او بیشتر است.

البته این صرفا یک سوی ماجراست. بخش دیگر داستان چنین است که تعداد کاربران اندروید بسیار بیشتر از افرادی است که iOS را برگزیده اند. در سپتامبر سال ۲۰۱۵ بود که گوگل خودش خبر داد که حالا، ۱.۴ میلیارد دستگاه فعال اندرویدی در سراسر جهان وجود دارد.

حالا اگرچه ضریب درآمد کاربران اندروید پایین تر از کاربران iOS تصور می شود اما درآمدی که گوگل از نمایش تبلیغات به کاربران اندروید دارد، به علت تعداد بیشتر محصولات اندرویدی، احتمالا چندین برابر iOS است و باید در نظر گرفت که این درآمدی است که گوگل مستقیما برای خودش نگه می دارد و دیگر نیازی به پرداخت مالیات به اپل هم ندارد.

بیشتر درآمد گوگل از طریق نمایش تبلیغات حاصل می شود؛ تبلیغاتی که در زمان جستجو از سوی کاربر در موبایل برایش به نمایش کشیده می شوند. این در حالیست که شرکت مورد بحث سرویس های بسیاری نظیر یوتوب، مپس، جیمیل، درایو و… را نیز در اختیار کاربران قرار داده و در برخی از آنها تبلیغات را نیز به نمایش می کشد.

اما نکته ای که باید به آن توجه شود این است که اهالی مانتین ویو فعالیت کاربر را آنالیز کرده، علایق اش را می سنجند و سپس با استفاده از همین موضوع تبلیغات مرتبط با شخصیت اش را برایش به نمایش می کشند و این امتیاز اصلی گوگل است چرا که به اطلاعات بسیاری زیادی از ما دسترسی دارد.

در این بین هر کاربر تلفن هوشمند در زمانی که موبایلی جدید تهیه می کند با حساب کاربری شخصی خود وارد آن می شود و نه تنها تحلیل های گوگل از شخصیت کاربران نیز بر باد نمی رود، بلکه یک تجربه کاملا شخصی شده در اختیارش قرار می گیرد.

این در حالیست که هر زمان شما روی اپ های پیشنهادی در نتایج جستجو کلیک می کنید هم گوگل چند سنتی درآمد کسب می کند.

البته باید به این موضوع هم توجه نمود که نتایج جستجو در کامپیوترهای شخصی هنوز هم درآمد بیشتری در قیاس با تبلیغات موبایلی دارند چرا که در واقع به علت کوچک تر بودن نمایشگر، ارزش آن کلیک نیز کمتر است. با این حال، ارزش کلیک های موبایلی هم به لطف تلاش های گوگل و سرویس های محبوب اش در حال افزایش بوده و موجب شده درآمد این شرکت از محل اندروید بالاتر از قبل برود.

اپلیکیشن ها

دومین منبع درآمد بزرگ گوگل از اندروید، مربوط می شود به فروش اپلیکیشن ها. مرسوم است که فروشگاه های نرم افزاری نظیر گوگل پلی یا اپ استور، ۳۰ درصد از هزینه ای که کاربر برای خرید یک اپ را پراخت می کنند را برای خود نگه می دارند.

پلی استور یک فروشگاه نرم افزاری بسیاری گسترده است که بیش از ۱.۵ میلیون اپلیکیشن در آن وجود دارد.

google-apps-nexus-5-1280x720-w600

در این میان باید اشاره کرد که اپلیکیشن های اندرویدی نیز درآمد کمتری در قیاس با اپ های iOS دارند. به همان دلیلی که پیش از این ذکر کردیم. به طور معمول یک اپلیکیشن ۲ برابر بیشتر در پلتفرم گوگل نصب می شود اما درآمدی که در نهایت به توسعه دهنده تعلق می گیرد در پلتفرم iOS تا ۷۰ درصد بیشتر از اندروید است.

در هر حال گوگل از فروش هر اپلیکیشن ۳۰ درصد دریافت می کند و باید گفت که رقم نهایی در کنار نامشخص بودنش، به هیچ عنوان اندک نیست. این درآمد به شکل افزایشی بالاتر هم می رود چرا که آمارها نشان می دهند نصب اپ ها در پلتفرم اندروید از رشد مطلوبی برخوردار بوده.

خود گوگل در کنفرانس I/O 2015 بیان نمود که در سال ۲۰۱۴، رقمی معادل ۷ میلیارد دلار به توسعه دهندگان پرداخت کرده است. این ۷ میلیارد دلار، همان ۷۰ درصدی بوده که سهم این افراد شده و اگر به سادگی ۳۰ درصد دیگر را به آن اضافه کنید، به درآمد کلی ۱۰ میلیاردی پلی استور می رسید که سه میلیارد دلار برای گوگل سود داشته است.

گوگل همچنین درآمدهای اندکی از فروش موسیقی، فیلم سینمایی، کتاب و اشتراک های مختلف در Play Store دارد.

سایر درآمدها

همانطور که اشاره کردیم، تبلیغات موبایلی و فروش اپلیکیشن ها بزرگترین منابع درآمد گوگل از اندروید هستند. این شرکت همچنین تعداد کمی سخت افزار به فروش می رساند اما تعداد آنها به حدی محدود است که درآمدشان در برابر سایر بخش ها به چشم نمی آید.

در مورد Android Pay و Project Fi هم دقیقا می توان اظهار نظر مشابهی داشت. گوگل از خود اندروید درآمدی به دست نمی آورد. البته این هسته ی اصلی اندروید است که به شکل رایگان در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد. در این میان وضعیت تقریبا نا مشخصی میان خود گوگل و شرکای سخت افزاری اش وجود دارد و هنوز در این رابطه شفاف سازی صورت نگرفته.

نشریه «گاردین» دو سال پیش اظهار نمود که سازندگان برای دریافت اندروید و مجوزهای لازم علاوه بر سرویس های گوگل همانند جیمیل، مپس و …، هزینه هایی پرداخت می کنند و به طور کلی سرنوشت این داد و ستد هنوز هم چندان روشن نیست.

۳۱ میلیارد دلار؟

برگردیم به ادعایی که اوراکل داشته و گفته گوگل به طور کلی از اندروید تا کنون ۳۱ میلیارد دلار درآمد به دست آورده. آیا این عدد به حقیقت نزدیک است؟ گوگل هر سه ماه گزارشات مالی خود را به شکل عمومی بیان می کند. این شرکت در دوره سه ماهه سوم سال ۲۰۱۲ خبر داد که ۵۰۰ هزار دستگاه فعال اندرویدی در سراسر جهان وجود دارند و درآمدش از تبلیغات موبایلی (اندروید و iOS) به ۸ میلیارد دلار رسیده. این در حالیست که در دوره سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ همین درآمد صرفا برابر با ۲.۵ میلیارد دلار بود.

از آن زمان تا کنون، تعداد دستگاه های فعال اندرویدی سه برابر شده اند و این در حالیست که اپ های موجود در پلی استور نیز افزایش چشم گیری داشته اند. با نگاهی بر همه این موراد می توان گفت که عدد تقریبی ۳۱ میلیارد دلار، رقمی تقریبا صحیح به نظر می رسد.

حتی خود گوگل هم با خود عدد مورد بحث مشکلی نداشته و صرفا بیان نموده که این اطلاعات باید به شکل محرمانه باقی می ماند. اگر بخواهیم به احتمالات توجه کنیم، بیشتر باید چنین در نظر بگیریم که درآمد گوگل از اندروید کمتر از ۳۱ میلیارد دلار بوده چرا که مشخص هم نیست بر اساس چه نوع محاسبه ای، اوراکل به این عدد رسیده و مشخصا اعلام رقم بالاتر در نهایت به سود خودش است.

حال سوال اصلی این است که آیا درآمدی برابر با ۳۱ میلیارد دلار در طول هشت سال برای شرکتی که بزرگ ترین پلتفرم نرم افزاری و موبایلی جهان را ارائه داده، رقم مناسبی به شمار می رود؟

منبع: دیجیاتو

ارسال پرسش جدید