بزرگداشتی برای سينمای ايران درسينماتک دانمارک
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ خرداد

 از 4 تا 29 ژوئن سینماتک موسسه فیلم دانمارک با نمایش آثاری از بزرگان سینمای ایران، بزرگداشت سینمای ایران برگزار می‌کند. تمرکز این برنامه روی آثار سینمای ایران از سال 1960 تا 1990 است.

در این برنامه فیلم‌های «خشت‌وآینه» ساخته ابراهیم گلستان، «خانه سیاه است» از فروغ فرخزاد، «رگبار» ساخته بهرام بیضایی، «گاو» ساخته داریوش مهرجویی، «گوزن‌ها» از مسعود کیمیایی، «اون شب که بارون اومد» از کامران شیردل، «طبیعت بی‌جان» به کارگردانی سهراب شهیدثالث، «مسافر» از جلال مهربان،«باشو غریبه کوچک» از بهرام بیضایی، «هامون» از داریوش مهرجویی و «کلوزآپ» از عباس کیارستمی به نمایش درخواهد آمد.

برنامه‌های فرهنگی و سخنرانی‌ها درباره سینمای ایران به موازات نمایش فیلم‌ها در سینماتک جریان خواهد داشت که احسان خوشبخت و آیین فروتن، منتقدان ایرانی طی جلساتی به سینمای ایران و معرفی برخی از آثار مشخص و بحث درباره آنها خواهند پرداخت.

آیین فروتن درباره حضورش در این برنامه گفت: « این برنامه سبب بازخوانی و شناخته‌شدن سینمای ایران از منظر دیگر می‌شود. همچنین این برنامه فرصتی به منتقد ایرانی می‌دهد تا او هم نقطه‌نظر خود را نسبت به سینمای کشورش ابراز کند. » این منتقد به معرفی فیلم‌های «کلوزآپ» و «طبیعت بی‌جان» خواهد پرداخت. او درباره این ساخته کیارستمی گفت: «کلوزآپ شناخته‌شده‌ترین فیلم کارگردان بنام ایرانی، عباس کیارستمی است. «سایت‌ا ندساوند»، ماهنامه فیلم انگلیسی بنیاد فیلم بریتانیا سال 2012 این فیلم را از بین 50 فیلم برتر ساخته شده در جایگاه چهل‌ودوم قرار داد. بحث تقابل بین زندگی حقیقی و هنر، اصل در برابر رونوشت، تماتیک اصلی فیلم کلوزآپ (و همچنین برخی دیگر از فیلم‌های کیارستمی) را شکل می‌دهد. فیلم داستان مردی است که خود را جای یک کارگردان جا می‌زند. ایفا کردن نقشی برای بازیگردانی زندگی، کارگردانی و هدایت آن.»

«طبیعت بی‌جان» یکی از آثار مهم سینما‌ی ایران به کارگردانی سهراب شهید ثالث است؛ فروتن درباره این فیلم گفت: «سینمای شهیدثالث همواره از خلال روزمرّگی‌های زندگی مبتنی بر کنکاش بی‌واسطه زندگی بوده است. «طبیعت بی‌جان» نظاره‌گر زندگی سوزن‌بانی پیر و همسرش در شمال ایران است. آنجا که مناسبات بروکراتیک روند زندگی معمول، یکنواخت و هر روزه‌ این دو انسان را دچار اختلال می‌کند. فیلم تصویری است اگزیستانسیالیستی در بستر برخورد مدرنیته و سنت و انسان‌هایی که در چنین فضایی خود را با سرگشتگی و ناکارآمدی رویارو می‌بینند. آنها در زمانی فلج‌شده‌اند و گرفتارند.»

 

 

منبع: اعتماد

ارسال پرسش جدید